Formula 4

Formule 4: VAR met Felipo Drugovich, Kami Laliberté en Louis Gachot

Het team van Frits van Amersfoort treedt dit jaar met de Braziliaan Felipo Drugovich(16),de Brit Louis Gachot(17) en de Canadees Kami Laliberté(17) in het Duitse Formule 4 kampioenschap aan.

Tekst Willem J. Staat
Foto's ADAC Motorsport

VAR04 PM TeamVAR
Joey Mawson bezorgde VAR de afgelopen twee seizoenen heel wat successen en in 2016 de titel.

VAR met Felipo Drugovich, Kami Laliberté en Louis Gachot
42 jaar na de oprichting van VAR is elke dag voor Frits van Amersfoort toch weer een nieuwe uitdaging. "Ik hou van de uitdaging om met jonge rijders te werken, hun capaciteiten te ontwikkelen en ze succesvol te maken" stelt Van Amersfoort. Het motto van Van Amersfoort is dan ook Passie, Toewijding en Tradite.

Dit jaar moet het trio Drugovich, Laliberté en Gachot het gat opvullen dat de Australiër Joey Mawson in de het Duitse Formule 4 kampioenschap heeft achtergelaten. Van Amersfoort vindt het competitieve Duitse kampioenschap een ideale arbeidsplek. Van Amersfoort: "Felipo Drugovich heeft zich vorig jaar bijzonder goed ontwikkeld en Louis Gachot was bij de tests al snel. Kami Laliberté vond met een overwinning en twee podiumklasseringen vorig jaar al de aansluiting.

Zoals bekend maakt Mawson dit jaar de overstap naar het FIA F3 kampioenschap en treedt als Rookie in het EK aan. Daarin ziet van Amersfoort zijn sterkte. "Wij kunnen de rijders vanaf het begin vormen en de volgende stap op de trede nemen als ze er klaar voor zijn. Joey Mawson is het beste voorbeeld" zegt de inmiddels 62-jarige Van Amersfoort.

VAR02 PM Drugovich Laliberte Aberdein
Links de Braziliaan Drugovich, midden Laliberté en rechts de Zuid Afrikaan Aberdein.

Voor Frits van Amersfoort luidt het devies heel eenvoudig "Winnen" Naast de rijderstitel eindigde VAR in 2016 als tweede bij de teams. Bij Van Amersfoort vinden de rijders de beste voorwaarden om hun doel te kunnen verwezenlijken. Het team staat garant voor een uitstekende begeleiding en in Zeewolde bevinden zich Fitnessruimtes en drie simulatoren. Bovendien werken vele Ingenieurs en monteurs al heel lang voor VAR en zijn daardoor zeer goed op elkaar ingespeeld.

Niet alleen op maar ook naast de baan moeten de rijders goed ondersteund worden. Max Verstappen was de laatste rijders die VAR voor de F1 afleverde. Van Amersfoort: "Maar ook mogen we al die jongens niet vergeten die bij ons gereden hebben en nu ergens als fabriekscoureur in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Wij zijn ervan overtuigd dat wij met de rijders waarmee wij dit jaar onderweg zijn zowel in de F3 als in de F4 succes zullen hebben.

Maar niet alleen op het asfalt wil Van Amersfoort zijn rijders ondersteunen. "Je moet elke rijder afzonderlijk beschouwen. Er zijn 15-jarigen die volwassener zijn dan sommige anderen. Daarom moet je elk individu gedifferentieerd begeleiden om als mens en als rijder te ondersteunen.

Vooral hierop hebben wij ons de laatste jaren geconcentreerd. Hoe kunnen wij als Racing Team deze jonge toekomstige volwassenen helpen om zich in de autosport verder te kunnen ontwikkelen? Wij willen graag dat zij allen in de Autosport hun weg vinden. De waarheid is helaas dat niet iedereen daarvoor uitverkoren is. Daarom zien wij het persoonlijk als onze opgave om een omgeving te creëeren waarin zijn als sporter en als mens kunnen rijpen."zegt Van Amersfoort.

VAR03 PM FritsVanAmersfoort-quer.jpg
In zijn lange  carriere als teameigenaar heeft Van Amersfoort niet alleen F1 rijders afgeleverd, maar ook heel veel beroepscoureurs.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 24 maart 2017 07:14

    Ik ben nieuwsgierig. Welke beroepscoureurs? De enige die bij mij opkomt is Stanaway.

    • 3
    • 0
     
    René de Boer 24 maart 2017 08:16

    Laurens Vanthoor, Lucas Auer, Sven Müller, Max Verstappen: allemaal bij Van Amersfoort Racing gereden en nu beroepscoureurs.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet