Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Goodwood

Retro: Glansrollen voor Pastorelli, Smits en Hart Jr tijdens 75th Members’ Meeting

Olivier startnummer was 2 keer zijn leeftijd

Het prachtige lenteweer maakte een dag voor aanvang van het evenement plaats voor regen, maar dat maakte het spektakel van de 75th Members' Meeting op Goodwood alleen maar groter. De Nederlandse vertegenwoordiging liet zich van zijn beste kant zijn, met glansrollen voor Nicky Pastorelli, Michiel Smits en Olivier Hart.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Erik van der Schaaff & Carlo Senten (Retro Racing Magazine)

De vierde uitvoering van de Members' Meeting in het moderne tijdperk was weer wat groter uitgevoerd dan de keren ervoor. Daardoor hadden sommige bezoekers – leden van de Goodwood Road Racing Club vooral – het gevoel dat het knusse karakter van een ledenbijeenkomst een beetje ten koste ging van de commercie. Het heette niet voor niets de Members' Meeting, zeiden zij. Anderen waren juist zeer te spreken over het opnieuw fraai opgetuigde complex en alle extra vermaak. Over één ding was iedereen het eens: het racen was weer prettig om aan te zien.

Senten-Images -5631

Een hoofdrol was weggelegd voor Nicky Pastorelli en zijn Britse co-equipier James Cottingham, die de Ferrari 250 GTO/64 van Roelofs Engineering van de 15e naar de vierde plaats stuurden in de Graham Hill Trophy, de grote race voor sportwagens van begin jaren zestig. Mike Whitaker en Mike Jordan in de TVR Griffith gingen met de zege aan de haal, nadat Andy Wolfe vanwege een langzaam leeglopende voorband geen tegenstand meer kon bieden in de Cobra van hemzelf en Michael Gans. De manoeuvre van Jordan buitenom in Woodcote was de inhaalactie van het weekend. Het nieuwe duo Hans Hugenholtz/Karsten Le Blanc reed naar de 20e plaats in de Shelby Mustang GT350 met glorieus Spa Six Hours-verleden.

Hans HugenH

Michiel Smits legde de geesten van vorig jaar te ruste door op hetzelfde circuit, in hetzelfde evenement en met dezelfde auto als waarin hij in 2016 zo zwaar crashte, zijn comeback te maken. In de prachtige herstelde Lola T70 Spyder 'Zerex Special' reed de coureur die we vooral uit de nationale kampioenschappen van de HARC kennen, de race uit op de 16e plaats.

zo1 768

Smits had zich gekwalificeerd op een voortreffelijke vijfde plaats, waarmee hij tal van Britse sterren te snel af was. Een mindere start en ongelukkige safetycarperiode gevolgd door remproblemen wierpen hem helaas terug. Toch was zijn terugkeer op het circuit een heldenprestatie van formaat. De zege in de Surtees Trophy ging naar Simon Hadfield in zo'n zelfde T70 Spyder.

Lacht zijn spanning weg

De Scott Brown Trophy, exclusief voor Listers, werd een eenvoudige prooi voor Phil Keen, in de Knobbly van de familie Minshaw. De Costin van Chris Ward en de Knobbly van Sam Hancock volgden op ruime afstand. David Hart kon net niet met de kop meekomen, hij werd in zijn Costin zesde.

Hart Sr

In de Pierpoint Cup voor Mustangs, Falcons en Galaxies versloeg Gary Davies met een halve seconde Steve Soper, beide met Mustang. Daarachter vocht Olivier Hart in zijn Mustang een mooi duel uit met de Falcon Sprint van Rob Hall (onder samen op de foto), dat Hall met klein verschil wist te winnen. Desondanks was de vierde plaats een mooi resultaat voor de jonge Nederlander.

Senten-Images -7903

Christiaen van Lanschot werd 22e in zijn Mustang.

Dhr Van Lanschot

De populaire Gerry Marshall Trophy voor toerwagens uit de jaren zeventig kreeg deze keer een lange race met rijderswissel, met een sprintrace de volgende dag. Beide keren ging dezelfde auto als winnaar over de streep: de Rover 3500 van Chris Ward en Gordon Shedden, waarbij Ward het op zondag het klusje in zijn eentje klaarde.

Senten-Images -6759

De veteranen van de Selwyn Edge Trophy maakten er net als vorig jaar een feest van; het was dus terecht dat ze op veler verzoek terugkeerden. De race werd uitgevochten tussen de Delage DH V12 van Mathias Sielecki en de GN-Curtiss van de altijd spectaculaire Patrick Blakeney-Edwards. De Oostenrijker wist de spektakelman in de auto met vliegtuigmotor maar nét voor te blijven.

Openingsbeeld

In de Varzi Trophy voor pre-war-GP-auto's van mediterrane komaf was Christian Gläsel de sterkste in zijn Alfa Tipo B. Hij bleef Sean Danahers Maserati 6CM vier seconden voor.

De race van Formule 1-auto's met middenmotor van eind jaren vijftig werd een titanenstrijd tussen de twee Lotus 18's van Sam Wilson en Andrew Hibberd. De laatste ging er nipt met de zege in de Brabham Trophy vandoor. Precies dezelfde twee coryfeeën bezetten de eerste twee plaatsen in de Derek Bell Cup voor F3-screamers van eind jaren zestig. Alleen sloeg Hibberd in zijn Brabham BT16 nu een gat van 38 seconden op Wilsons Tecno.

De Weslake Cup voor kleine sportwagens van eind jaren vijftig en begin jaren zestig werd tijdelijk stilgelegd na een zware crash van twee Sebring Sprites. Nog vijf ronden bleven er over voor een sprint die werd gewonnen door de Lenham Sprite van James Colburn.

BOEM

Schade was er ook in de demo's. In de GT1-demo ging Nick Mason achterstevoren in zijn McLaren F1 GTR, en die excursie bleef niet geheel schadevrij. Het publiek genoot evenzeer van de demo van Le Mans-auto's van de jaren zeventig.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet