A1GP

A1GP: Nederland ziet overwinning aan de neus voorbij gaan

Alles leek op rolletjes te lopen voor Team Nederland, tijdens de hoofdrace in China. Bleekemolen behield zijn leiding, bleef rustig toen hij na zijn stop achter wat auto’s kwam te zitten en trok daarna de leiding weer naar zich toe. Op het moment dat echter alles in kannen en kruiken lijkt, spint Bleekemolen onverwachts van de baan – zijn voet gleed van het rempedaal – en eindigt in de bandenstapels. Italië is de laatst lachende en wint, voor Groot-Brittannië en Australië.

Tekst: Daan Jeuken

De start voor de hoofdrace is wederom van achter de safetycar. Wegens de beperkte breedte van de baan en de daarmee grote kans op auto’s in de muur is dit de veiligste optie. Bleekemolen weet precies hoe het spelletje gespeeld moet worden en net als in de sprintrace behoudt hij de leiding. Mexico weet nu echter wel redelijk bij te blijven.
De eerste uitvaller in de race is de Pakistaan Nur Ali die niet voor de eerste keer dit seizoen laat zien dat het land weinig imponerende coureurs heeft. De safetycar komt weer de baan op en tijdens deze safetycarsituatie krijgt Ierland te kampen met een lekke achterband. De Ier weet de pitstraat helaas niet te halen en moet dus ook vroegtijdig uitstappen.
In de openingsfase is het voornamelijk treintje rijden en weet Nederland ook niet echt weg te komen bij Mexico. Wanneer Italië echter steeds nadrukkelijker begint aan te dringen bij Mexico, moet deze meer in zijn spiegels kijken en kan Nederland de voorsprong opbouwen. Mexico weet eerst de aanval nog af te slaan, maar het lijkt alsof er iets breekt in de Mexicaanse bolide wanneer deze even de muur kust. Italië kan direct inhalen en daarna is het dringen om zo snel mogelijk voorbij te komen. Canada volgt, Duitsland en Brazilië wringen zich samen ook voorbij de Mexicaan.
Wanneer na twintig ronden de pitstraat open gaat, maakt Nederland gelijk van de mogelijkheid gebruik en maakt de verplichte pitstop. Dit doen ook de Italianen, maar in tegenstelling tot bij Bleekemolen gaat de stop van Toccacelo niet van een leien dakje en deze verliest tijd. Duitsland, Engeland en de Verenigde Staten volgen ook meteen, maar al deze teams kunnen niet tippen aan de tijd die Nederland nodigt heeft voor de stop.
Vlak na de stop van Nederland spint Neel Jani van Zwitserland waarmee er weer een safetycarsituatie ontstaat. Dit is natuurlijk geheel in het straatje van Nederland, dat nu als vijfde over de baan rijdt en de leiders die nog een stop voor de boeg hebben in het vizier heeft. Het enige dat Nederland nu moet doen is rustig afwachten tot de auto’s voor hem verdwijnen en dan weer ‘gewoon’ aan de leiding rijden.
Na de herstart is er een waar gevecht om de kop tussen Canada en Brazilië. Brazilië lijkt de leiding te pakken in de hairpin, maar hij schiet iets te ver door waardoor Canada de leiding weer terugpakt. De volgende stint duurt echter bijzonder kort, want Kongfu Cheng van China vliet de muur in en veroorzaakt wederom een lange safetycarfase.
De zoveelste herstart veroorzaakt weer geen problemen, maar Nederland heeft wel Duitsland in zijn kofferbak, en dat terwijl Bleekemolen behoorlijk wordt opgehouden door Nieuw Zeeland. Het is dan ook wachten op de stop van Cunningham.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet