DTM

DTM: Audi presenteert nieuwe RS 5 DTM in Genève

Geneva 2017 BvdW René-1
Met veel spektakel presenteerde Audi in Genève de nieuwe DTM-auto.

De nieuwe Audi-sportdirecteur Dieter Gass, die eind vorig jaar de gepensioneerde Dr. Wolfgang Ullrich opvolgde, presenteerde gisterochtend in alle vroegte op de Autosalon van Genève de nieuwe Audi RS 5 DTM voor het komende seizoen. Na afloop van de homologatie van de vorige DTM-auto's, die drie seizoenen lang meegingen, bouwen alledrie de fabrikanten die aan de serie deelnemen voor dit jaar nieuwe auto's, die per 1 maart van dit jaar gehomolgeerd werden. Audi is van de drie merken de eerste die de nieuwe auto in het openbaar toont.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bob van der Wolff, René de Boer

Geneva 2017 BvdW René-2
De nieuwe Audi-sportdirecteur Dieter Gass met de nieuwe auto

"Dit is een bijzondere dag voor mij en voor iedereen die aan het DTM-project meewerkt", aldus Gass. "Voor de eerste keer hebben we een nieuwe DTM-auto parallel met het seriemodel ontwikkeld. Dat laat eens te meer zien hoe nauw de autosport en de serieproductie bij Audi met elkaar samenwerken." De Audi RS 5 DTM was de afgelopen twee seizoenen met telkens tien overwinningen de succesvolste auto in de DTM. "Dat willen we met de nieuwe RS 5 DTM natuurlijk graag herhalen", aldus Gass.

IMG 3697
Ver uitstekende frontsplitter en opgeplakte grille

Op het gebied van aerodynamica gaat de auto nog een stap verder dan zijn voorgangers. "Hij ziet er progressiever uit en is aerodynamisch nog extremer", verklaart projectleider Stefan Gugger. Dat wordt vooral zichtbaar aan de voorzijde en bij de wielkasten van de achterwielen. Het valt direct op hoe ver de splitter onder de voorspoiler naar buiten uitsteekt. De grille, bij de vorige versie nog een echt onderdeel, is uitgevoerd in de vorm van een sticker.

IMG 3702
Achtervleugel nu met twee profielen

Een detail dat bij alle DTM-auto's nieuw is, is de achtervleugel. Anders dan in de voorgaande jaren, toen bij het gebruik van DRS de volledige achtervleugel naar beneden klapte, is er nu sprake van een constructie met twee profielen. Wanneer het DRS wordt geactiveerd, wordt het bovenste vleugelprofiel in een vlakke positie gezet en kan er worden ingehaald.

IMG 3706

Het is de bedoeling van het gewijzigde DTM-reglement dat de auto's lastiger te rijden en daarmee de kwaliteiten van de coureur belangrijker worden. Zo werd de neerwaartse druk verminderd door aanpassingen aan de frontsplitter, de bodemplaat en de diffusors achter, die allemaal uniforme componenten zijn. Ook de bodemvrijheid werd vergroot. Niettemin is de auto sneller dan zijn voorganger, wat te danken is aan zachtere Hankook-banden en een toename van het motorvermogen, waarvoor Audi nu 'meer dan 500 pk' aangeeft, waar er voorheen nog sprake was van 'rond de 500 pk'. De vermogenstoename werd gerealiseerd door veranderingen aan de luchtinlaat en het koelsysteem. Tijdens de testweek in Hockenheim, begin april, zijn de nieuwe DTM-auto's van alledrie de merken voor het eerst samen te zien. Op dezelfde locatie worden tijdens het eerste weekeinde van mei de eerste twee races van het nieuwe seizoen verreden.

IMG 3707

Geneva 2017 BvdW René-3

Geneva 2017 BvdW René-4
Dieter Gass met coureurs Nico Müller en Loïc Duval bij de nieuwe auto

Geneva 2017 BvdW René-5

Geneva 2017 BvdW René-6
Voor Nico Müller (r.) is de salon in Genève een thuiswedstrijd, Duval stapt vanuit het Audi-LMP1-programma over naar de DTM

Reacties

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 09 maart 2017 10:29

    Die sticker van een grille voorop... plastic fantastic.

    • 0
    • 1
     
    Racing-Fan 09 maart 2017 18:44

    Mooi is anders, maar dat geldt eigenlijk voor heel de auto.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet