V8 Supercars

V8 Supercars: Alfa Romeo bevestigt interesse in Supercars!

Alfa Romeo heeft interesse getoond in het Australische Supercarkampioenschap. Dit werd tijdens het Clipsal 500 weekend in Adelaide door de baas van Fiat Chrysler Automobiles Australia bevestigd.

Alfa Romeo De Fiat Group lijkt serieus geïnteresseerd te zijn in een Supercar programma. De foto toont een DTM Render. Maar dit lijkt zo goed als uitgesloten. Alfa Romeo lijkt serieus geïnteresseerd te zijn in een Supercarprogramma vanaf 2019. Wie had dat gedacht?


Tekst Willem J. Staat
Foto LP Design

Alfa Romeo bevestigt interesse in Supercars
Steve Zanlunghi, de Australische baas van Fiat Chrysler Automobiles verklaarde aan de vooravond van de Clipsal 500 dat het Supercarkampioenschap een prachtige aanleiding is om de nieuwe 375kW Giulia QV sports sedan te promoten. Zeker als het hoofdkantoor in Turijn daarvoor het licht kan zetten. Interessant is dat Fiat Chrysler Automobiles Australia(FCAA) gedurende lange tijd in beeld was als leverancier van de safetycar. Uiterlijk viel de keuze op de Porsche Cayenne.

Vorig jaar verklaarde Zanlungi dat Alfa allerlei mogelijkheden bestudeerde want bij het DNA van het merk past. Naast Alfa zou Kia eveneens belangstelling getoond hebben. Ook betrokkenheid bij een nationaal GT4 kampioenschap Down Under behoort tot de mogelijkheden. Zanlunghi was daar niet echt enthousiast over. De Supercars lijken bij het merk te passen. Zeker als het een goede Return in Investment is. "Als dit voldoende verkoopmogelijkheden voor ons gaat opleveren gaan we het zeker doen!" verklaarde Zanlunghi. Mocht Alfa daadwerkelijk in de Supercars instappen dan moeten de liefhebbers van het merk met het klaverblad nog even geduld hebben. De ontwikkeling van een dergelijk programma neemt ongeveer twee jaar in beslag. Binnen het Fiat Chrysler concern lijkt er weinig interesse voor een WTCC of DTM programma te bestaan maar de Supercars lijken een interessante optie voor het merk te zijn. Voor een Europese fabrikant zijn de Supercars geen gemakkelijke projecten. Zowel Volvo als Mercedes moesten de afgelopen twee jaar om diverse redenen de stekker uit hun projecten trekken.

Reacties

    • 3
    • 0
     
    ace1 05 maart 2017 00:26

    @Willem J. Staat kun je uitleggen waarom voor Alfa het aantrekkelijk is om Supercarkampioenschap en bv niet in het DTM of in het Japanse Super GT?

    • 3
    • 0
     
    Willem J. Staat 05 maart 2017 06:46

    Budget en marketing bepalen waar het aantrekkelijk is om Return in Investment te krijgen. Alfa is voor Japan geen aantrekkelijke markt. Velen waaronder ikzelf zouden Alfa graag in het DTM terug willen zien, maar de FIAT Groep heeft daar om bovengenoemde redenen geen interesse in. Voor het nieuwe Supercars reglement hebben nogal wat fabrikanten zoals KIA en Alfa interesse omdat voor hun op dit moment Down Under een aanmerkelijke markt is. Deelname aan dit soort wedstrijden wordt bepaald door de marketingafdeling van de fabrikant. Als die hiervoor het licht op groen zetten worden er enorme budgetten vrijgemaakt.

    • 4
    • 0
     
    ace1 05 maart 2017 15:27

    Duidelijk verhaal Alfa heeft zelf geen V8 motor komt deze dan van Maserati of van Chrysler vandaan?

    • 4
    • 0
     
    Willem J. Staat 05 maart 2017 17:12

    Dit blijft even een open vraag omdat V8 motoren met het nieuwe reglement niet meer verplicht zijn en de fabrikant zelf een keuze kan maken. Je hoort verhalen over twinturbo motoren, Ford Mustangs etc. Het blijft zeker tot deze zomer koffiedik kijken hoe het toekomstplaatje eruit komt te zien.

    • 3
    • 0
     
    Racing-Fan 05 maart 2017 20:31

    Het zou mooi zijn maar eerst zien dan geloven. Bij Volvo Australië wilden ze wel doorgaan met het SC project maar bij Volvo HQ hebben ze daar een stokje voor gestoken.

    • 3
    • 0
     
    ace1 05 maart 2017 21:06

    Ik kan me voorstelllen dat een twinturbo motor voor een toerwagen om mee te race aanzienlijk goedkoper is dan een V8 motor maar het geluid is wel behoorlijk minder.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet