IndyCar

Indycar: Indycars weer naar Europa?

Indycar bestudeert de mogelijkheden om enkele buitenlandse wedstrijden aan de kalender toe te voegen. Daarbij wordt gedacht aan mogelijkheden in Zuid Amerika, Azië en Europa.

Tekst en Foto's Willem J. Staat/Indycar

JGS 1476-1
Carlos Munoz en Conor Daly. Gaan we de Indycars toch weer in Europa zien? Maar dan als non-championship event?


Indycars weer naar Europa?
De mogelijkheid bestaat dat de Indycars misschien weer naar Europa terugkeren. Exact tien jaar geleden reden de Champcars in de Benelux op Assen en Zolder voor de laatste maal. Financieel was het voor alle betrokken partijen geen succes. Verizon Indycar Series CEO Mark Miles liet in een interview doorschemeren dat Indycar graag weer over de grenzen wil kijken en bij Indycar denkt nu aan een andere formule. Twee niet voor het kampioenschap meetellende wedstrijden aan het begin of aan het eind voor het seizoen die voor de mindere teams bij deelname financieel voordeel op moeten leveren. Andretti Herta Autosport mede-eigenaar Bryan Herta is wel een voorstander van het idee zolang Indycar maar een Noord Amerikaans kampioenschap blijft en de voor- en nadelen goed afweegt. Herta ziet dan wel mogelijkheden om nieuwe sponsors en rijders op te pikken.

De Indycar kalender bestaat nu uit zestien wedstrijden maar overweegt om in de toekomst een zeventiende aan de kalender toe te voegen.Jay Frye van Indycar wist inmiddels Road America, Phoenix en Watkins Glen weer terug op de kalender te brengen. Indycar beschikt nu weer over meer stabiliteit en is duidelijk op zoek naar expansiemogelijkheden om haar product te promoten. Europa beschikt over de ovals van de Lausitzring en Rockingham. Surfer's Paradise staat nog steeds hoog op de verlanglijst van vele Amerikanen.

IMG 3314
Exact tien jaar geleden ging Champcar in de Benelux financieel ten onder.

Reacties

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 01 maart 2017 13:28

    Voor de fans fantastisch..... Zijn toch altijd races met veel spektakel. Voor marshals verschrikkelijk. Die Amerikanen nemen hun eigen team mee en wij mogen niks. Ben benieuwd wat ze kiezen zodra ze naar Europa komen.... De Lausitzring zal denk ik afvallen gezien de veiligheid. Rockingham dan als oval of kiezen ze een roadcourse?

    • 3
    • 1
     
    Dirk 01 maart 2017 13:48

    Ik herinner me nog dat er begin 2000 een Indycar oval in Noord-limburg zou komen.... Onrealistisch natuurlijk, al is er wel Raceway Venray gekomen. Maar noch Venray, noch Lausitz, noch Rockingham is veilig genoeg voor Indycar. (volgens Europese standaarden in ieder geval). Meer realistisch lijkt mij Hockenheim of Brands Hatch gezien de grote fanbase in deze landen. Nog realistischer lijkt mij dat ze terug gaan naar Australië en/of Brazilië (al zit het debacle in Sao Paulo nog vers in het geheugen).

    • 7
    • 1
     
    ace1 01 maart 2017 16:56

    persoonlijk zou ik het wel toejuichen als de Indycar terugkomt naar Europa heb in 2007 genoten van de Champcar op Assen en het was ook nog eens betaalbaar als je het vergelijkt met Formule1

    • 4
    • 2
     
    Quintin03 02 maart 2017 00:47

    Wat betreft veiligheid moet de Lausitzring toch zeker bovenaan staan. Ze gaan daar namelijk SAFER muren bouwen. Daarmee zou het meteen weer ruim veilig genoeg zijn voor Indycar. Tot voor kort had de Lausitzring in ovalconfiguratie zelfs een Grade 2 certificaat van de FIA, dus zelfs zonder SAFER mocht alles behalfe F1 erop rijden. De oval van Rockingham heeft deze zelfs nog steeds. Wat betreft de behandeling van marshals moet ik toch zeggen dat ik blij ben dat Indycar haar eigen team van professionals heeft. Als vrijwilliger mag je wellicht niks, maar motorsport op dat niveau hoort niet van vrijwilligers af te hangen, daar horen mensen voor betaald te worden. Dat Raceway Venray ooit tot Indycar lengte uitgebreid zou worden kan ik me niet voorstellen, maar we spreken natuurlijk over meerdere decennia geleden, dus het kan allemaal. Naast veiligheid is met Venray natuurlijk lengte een groot probleem. Indycars zijn niet geschikt voor ovals kleiner dan 3/4 mijl (1200 meter) en Venray is hoogstens 880 meter. Veel groter kan Venray op dit moment niet worden. Maar om maar terug te komen, de Lausitzring heeft vorig jaar te kennen gegeven dat ze de oval gaan renoveren, vandaar ook dat ik zo stellig ben dat ze SAFER gaan installeren. Daarnaast spreken ze absoluut met NASCAR en Indycar om zoiets als een race buiten het kampioenschap op touw te zetten. Aangezien dit voor NASCAR zo goed als onmogelijk is (seizoen loopt veel te lang door en heeft veel te weinig vrije weekenden) terwijl Indycar werkelijk de opties open houdt en gemakkelijk eind september zou kunnen, denk ik dat dit is wat er gaat gebeuren. Indycars op de Lausitzring eind September 2018, mark my words.

    • 3
    • 1
     
    Quintin03 02 maart 2017 00:47

    https://de.motorsport.com/indycar/news/eurospeedway-lausitz-will-oval-bis-2018-modernisieren-681799/ Linkje naar dat verhaal van de Lausitzring, trouwens.

    • 4
    • 2
     
    Dirk 02 maart 2017 08:33

    Dat zou echt fantastisch zijn, vakantie 2018 wordt dus Oost-Duitsland ;-)

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 02 maart 2017 12:16

    Wauw Quintin! Dank voor dit mooie nieuws! Zie je daar Dirk! Groeten Rudie!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 maart 2017 16:15

    Ik ben het niet helemaal met je eens Quintin. Vrijwel alle motorsport in Europa werkt met vrijwillige marshals, van DTM tot Le Mans en F1. En dit is veelal ook van hoog niveau. In Zandvoort bijvoorbeeld zijn de marshals voor autosport goed opgeleid en daar staan ze internationaal om bekend. Het is echt niet zo dat vrijwillige marshals van een veel lager niveau zijn dan de betaalde safety teams van Indycar.

    • 1
    • 1
     
    Quintin03 03 maart 2017 07:57

    Ik wil absoluut niets slechts zeggen over vrijwillige marshalls. Het zijn toch de mensen die onze sport mogelijk maken en daar ben ik absoluut dankbaar voor. Dat neemt niet weg dat alle nodige opleiding, kennis en ervaring die nodig is op het niveau van Indycar niet van vrijwilligers verwacht mag worden. Zelfs als je vrjwilligers kunt vinden die al dat kunnen zou je ze eigenlijk moeten betalen ervoor. Ik kan me ook niet voorstellen dat Zanardi en Hinchcliffe er nog zouden zijn geweest als de beste vrijwilligers hen hadden moeten redden. Dus nogmaals, ik ben zeer dankbaar voor alle vrijwilligers die de sport mogelijk maken, maar op dit niveau is het simpelweg niet geschikt.