NASCAR

NASCAR: 2017 Wedstrijdformaat gaat voor spektakel zorgen. Seizoen start met “The Clash”

De komende week staat geheel in het teken van de Daytona Speedweeks met als hoogtepunt de Daytona 500 op zondag 26 februari. Overigens ook wel "The Great American Race" genoemd. Met ingang van 2017 luidt de officiële benaming overigens Monster Energy NASCAR Cup Series. In aanloop naar de Daytona wordt er dit weekend gestart met "The Clash" en de kwalificaties. De eerste startrij wordt a.s. zondag al bepaald. Vervolgens zijn er a.s. donderdag twee kwalificatiewedstrijden die de definitieve startgrid bepalen. Het nieuwe wedstrijdformaat gaat in 2017 voor spektakel zorgen. Autosport.nl geeft uitleg over "The Clash" en de Monster Energy Cup series.

Tekst Willem J. Staat
Foto's NASCAR

PIR Test DaleJr 013117

Dit weekend begint het NASCAR seizoen met "The Clash"

2017 Wedstrijdformaat gaat voor spektakel zorgen.
Voor alle drie Top NASCAR series werd het reglement grondig herzien. Nieuw is natuurlijk de onderverdeling in segmenten maar ook herstelde auto's na een crash wil men eveneens niet meer terug op de baan hebben. Het seizoen start morgenavond met de traditionele "Clash" die nogal wat naamsveranderingen heeft moeten ondergaan.

The Autoparts Advanced Clash
Het NASCAR seizoen wordt a.s. zaterdag officieel geopend met de Autoparts Advanced Clash ofwel een 75 ronden lange show-wedstrijd welke uit twee segmenten bestaat. De meerderheid van de deelnemers bestaat uit 2016 Coors Light Polewinnaars. Daarnaast is de wedstrijd open voor enkele voormalige winnaars, polesitter en drie 2016 Playoff deelnemers.

2016 Coors Pole Light winnaars: Greg Biffle, Alex Bowman, Kurt Busch, Kyle Busch, Austin Dillon, Carl Edwards(nu Daniel Suarez), Chase Elliott, Denny Hamlin, Kevin Harvick, Jimmie Johnson, Matt Kenseth, Brad Keselowski, Joey Logano, Martin Truex Jr.
Clash winnaars: Dale Earnhardt Jr. Tony Stewart

Pole winnaars: Danica Patrick

2017 DueL Earnhardt Jr Gordon
Dale Earnhardt Jr. en Jeff Gordon vochten aan het begin van de millenniumjaren prachtige duels in "The Clash" uit. Toen heette het de Budweister Shoot Out. Gordon startte 22x. Earnhardt won het show evenement zesmaal.

Playoff deelnemers: Chris Buescher, Kyle Larson, Jamie McMurray

Op het verloop van het kampioenschap heeft deze show-wedstrijd verder geen enkele invloed. In het verleden stond de wedstrijd bekend als de Busch Clash(1979-1997), Bud Shootout(1998-2000), Budweiser Shoot Ouut (2001-2012), Sprint Unlimited(2013-2016). Jeff Gordon nam maar liefst 22 keer aan deze wedstrijd deel. Dale Jr. heeft met zes zeges de meeste overwinningen op zijn naam staan. Sinds de invoering van de toenmalige Busch Clash is het wedstrijdformaat inmiddels al 22 maal veranderd. Vorig jaar schreef Denny Hamlin voor het team van Joe Gibbs Racing deze wedstrijd op zijn naam. JGR Racing en RCR Racing wonnen deze wedstrijd beide zesmaal. Met 20 overwinningen staat Chevrolet bij de merken bovenaan. Overigens zal NHRA Dragrijdster Courtney Force a.s. zaterdag de pace-car voor dit evenement besturen. Courtney is overigens getrouwd met Indy-car coureur Graham Rahal.

De kwalificaties voor de Daytona 500 vinden a.s. zondagmiddag plaats. Dan wordt de eerste startrij bepaald. De overige startplekken worden volgende week donderdag in twee separate 60 ronden tellende wedstrijden bepaald. De z.g. Can-Am duels. Sinds 2016 is de grid gelimiteerd tot 40 starters. In het verleden waren het er 43.

2017 Suarez
Toyota rijdt dit seizoen al met de 2018 Camry, die nog niet in de VS op de markt is. Het reglement laat dit wel toe.

Segment winnaars
Het NASCAR-reglement heeft zoals bekend voor 2017 nogal wat veranderingen ondergaan. Nieuw is dat er dit seizoen in alle Top 3 NASCAR series(Monster Energy Cup, Xfinity en Camping World Trucks segment winnaars worden ingevoerd. Na een bepaald wedstrijdsegment ontvangen de eerste tien extra punten. Inmiddels heeft men bij NASCAR voor alle wedstrijden de segmenten bekend gemaakt. Aan het einde van beide segmenten zal een groene finishvlag getoond worden. Daarbij moet aangetekend worden dat een segment ook onder neutralisatie beëindigd kan worden. Naast de overall winnaar, heb je dan natuurlijk twee extra "winnaars" in de wedstrijd. Een interessante ontwikkeling waar zeker door de organisatoren van andere internationale kampioenschappen met argusogen naar gekeken zal worden. Persoonlijk zal het de auteur van dit artikel niet verbazen dat dit systeem in 2018, net zoals de Fanboost in de Formule E, elders gekopieerd gaat worden. De puntenverdeling voor de eerste tien in de segmenten is als volgt:
1-15 punten 2-10 punten 3-8 punten 4-7 punten 5-6 punten 6-5 punten 7-4 punten 8-3 punten 9-2 punten en 10-1 punt
Dit zijn de wedstrijd segmenten voor de Monster Energy NASCAR Cup-series

Daytona International Speedway 60 120 200
Atlanta Motor Speedway 85 170 325
Las Vegas Motor Speedway 80 160 267
Phoenix International Raceway 75 150 312
Auto Club Speedway 60 120 200
Martinsville Speedway 130 260 500
Texas Motor Speedway 85 170 334
Bristol Motor Speedway 125 250 500
Richmond International Raceway 100 200 400
Talladega Superspeedway 55 110 188
Kansas Speedway 80 160 267
Charlotte Motor Speedway 115 230 400
Dover International Speedway 120 240 400
Pocono Raceway 50 100 160
Michigan International Raceway 60 120 200
Sonoma Raceway 25 50 110
Daytona International Speedway 40 80 160
Kentucky Speedway 80 160 267
New Hampshire Motor Speedway 75 150 301
Indianapolis Motor Speedway 50 100 160
Pocono Raceway 50 100 160
Watkins Glen International 20 40 90
Michigan International Raceway 60 120 200
Bristol Motor Speedway 125 250 500
Darlington Raceway 100 200 367
Richmond International Raceway 100 200 400
Chicagoland Speedway 80 160 267
New Hampshire Motor Speedway 75 150 300
Dover International Speedway 120 240 400
Charlotte Motor Speedway 90 180 334
Talladega Superspeedway 55 110 188
Kansas Speedway 80 160 267
Martinsville Speedway 130 260 500
Texas Motor Speedway 85 170 334
Phoenix International Raceway 75 150 312
Homestead-Miami Speedway 80 160 267

2017 Crash Auto
Dit soort taferelen wil men bij NASCAR eigenlijk niet meer zien. Gehavende bolides die weer terug op de baan komen.

Reparatie gecrashte bolides
Wat we dit jaar ook niet meer gaan zien, is dat er auto's na een crash achter de pits na een rondenlange reparatie nog terugkeert op de baan. Teams lieten in het verleden hun zwaar gecrashte bolides vaak nog repareren om punten te verzamelen. NASCAR heeft daar nu een strenge policy voor ingevoerd. De reparatie van bodypanelen mag niet langer dan vijf minuten duren. Daarna is de opgave definitief. Maar voor een kapotte versnellingsbak op bijv. Watkins Glen wordt dan weer een uitzondering gemaakt omdat dit een technisch defect is. M.a.w. rondrijdende wrakken zoals in het verleden wil men bij NASCAR niet meer terug op de baan zien.

Mario Andretti "Honorary Race Official" in 2017
Het is dit jaar vijftig jaar geleden dat Mario Andretti met een Holman&Moody Ford de Daytona 500 won. Als "Honorary Race Official" zal Andretti bij de rijderspresentatie extra gepresenteerd worden. Samen met A.J. Foyt is Andretti de enige coureur die zowel de Daytona 500 als de Indy 500 wist te winnen. Ook is Andretti eveneens de enige F1 coureur die dit evenement op zijn naam wist te schrijven.

Comeback Carl Edwards in 2018?
Inmiddels zijn er in Amerika geruchten opgedoken dat Roger Penske meer als 15 miljoen dollar aan Carl Edwards betaald zou hebben om dit jaar niet te rijden. Edwards zou dan volgend jaar Ryan Blaney in de derde Ford vervangen. Deze auto wordt momenteel in samenwerking met de Wood Brothers ingezet worden.

2017 Andretti
Mario Andretti won vijftig jaar geleden de Daytona 500 en is dit jaar eregast.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 februari 2017 18:04

    Hmmm, dus de man die Logano van de weg reed in de kampioensschapwedstrijd krijgt 15 miljoen om niets te doen...

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet