GT: Audi Robin Frijns al na een kwartier uit de race

Einde race voor de Audi met startnummer 74
Ondanks het vroege uur had hij er duidelijk zin in, vanmorgen voor de start. "Ja hoor", antwoordde Robin Frijns op de vraag van uw verslaggever of hij uitgeslapen was. "Ik ben er klaar voor." Net als landgenoot Max Braams, die uitkomt met de Prosport-Porsche Cayman in de GT4-klasse, beleeft Robin Frijns zijn première op het Mount Panorama-circuit tijdens de Liqui-Moly Bathurst 12 Hour. Helaas voor de Limburger was zijn race echter al ten einde voordat hij een meter had afgelegd achter het stuur van de Jamec Pem-Audi R8 LMS met het startnummer 74. Na slechts een kwartier in de wedstrijd raakte zijn Duitse teamgenoot Frank Stippler, die de start in de Audi voor zijn rekening nam, bij het ingaan van 'The Dipper' de controle over de auto kwijt, raakte hard de muur en strandde dwars op de baan. Volgens eerste berichten was Stippler zelfs even buiten westen, maar kon uiteindelijk wel zelfstandig uitstappen. Voor hemzelf en teamgenoten Robin Frijns en Markus Winkelhock is de wedstrijd daarmee echter ten einde.
Tekst: René de Boer (vanuit Bathurst, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar, PR, Audi/Mark Horsburgh

Nog even een WhatsApp sturen voor de start: Robin Frijns tegen de auto geleund
"Het circuit is vanuit rijdersperspectief inderdaad zo mooi als iedereen altijd zegt", meldde Frijns na zijn eerste ervaringen op het Australische circuit. "Het is zeker geen makkelijke baan, de muren staan heel dichtbij, dus één klein foutje en het kan gedaan zijn." Profetische woorden, naar later zou blijken vanwege de crash van teamgenoot Stippler. "Vooral het snelle gedeelte, want daar ga je toch wel met meer dan 200 km/u door. Het is makkelijk om een fout te maken. Het is interessant, maar wel een uitdaging. Bathurst behoort zeker tot de mooiste circuits van de wereld."

Hoewel Mount Panorama voor hem tot nu toe dus nog onbekend terrein was, maakte Frijns in de voorbereiding geen gebruik van een simulator. "Ik ben ingestapt en gewoon gaan rijden", zegt hij nuchter. Dat ook die aanpak werkte, bewees hij door al in zijn tweede volle ronde op dat moment de vierde tijd te laten noteren. "Ik heb nieuwe circuits altijd redelijk snel onder de knie en dat was ook hier het geval. Daarna probeerden we het nodige met de set-up, maar dat werkte niet helemaal."

Robin Frijns: 'unfinished business' in Bathurst
Audi boekte al een aantal malen successen in de twaalf-uursrace, maar Frijns schatte ditmaal de kansen met de R8 van tevoren niet al te groot in. "De Audi is niet de snelste auto op dit circuit, met name op de lange rechte stukken komen we tekort, maar een top-tien-resultaat zou haalbaar moeten zijn." Dat kwam er dus om de genoemde reden niet van. Frijns heeft derhalve 'unfinished business' op het circuit van Bathurst. Het zou ons zeker niet verbazen als we hem er volgend jaar weer terugzien, want wie er eenmaal heeft gereden, wil er graag weer naartoe!