GT

GT: Toni Vilander met Maranello Motorsports-Ferrari snelste in kwalificatie Bathurst

170204 Bathurst quali Ferrari
Snelste kwalificatietijd voor Toni Vilander in de Maranello Motorsports-Ferrari

De Maranello Motorsport-Ferrari 488 GTE start morgen vanaf de pole-position voor de Liqui-Moly Bathurst 12 Hour. In de 'Pirelli shoot-out', de beslissende sessie met één vliegende ronde voor de tien snelste teams uit de kwalificatie, reed Toni Vilander een tijd van 2:02,861 minuten en veroverde daarmee de eerste startplaats voor zichzelf en zijn teamgenoten, V8 Supercar-routiniers Craig Lowndes en Jamie Whincup. "Ik maakte een klein foutje in de laatste bocht, misschien omdat er wat zand op de baan lag. Het winnen van de Allan Simonsen-trofee voor de pole-position is een emotioneel moment voor me, omdat ik Allan al vanaf 1994 kende", zei Vilander. Achter de Fin, die ook in de kwalificatie al bovenaan de tijdenlijst geëindigd was, werd Chaz Mostert als beste Australische rijder in de MARC-BMW M6 GT3 geklasseerd. Hij had een achterstand van 0,194 seconden op de pole-winnende tijd van Vilander. Beste Bathurst-debutant in de kwalificatie was regerend DTM-kampioen Marco Wittmann, die met de snelste van de beide BMW Team SRM-BMW M6 GT3's 0,388 seconden op de tijd van Vilander tekort kwam.

Tekst: René de Boer (vanuit Bathurst, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Hoewel BMW gisteren tijdens de vrije trainingen op Mount Panorama grotendeels het tempo bepaalde, werd het potentieel van de Maranello Motorsports-Ferrari vanochtend al duidelijk, toen Toni Vilander in de 20 minuten durende kwalificatie voor GT3-auto's de snelste tijd neerzette. Dat ook BMW het goed bleef doen, werd duidelijk door de aanwezigheid van beide SRM-BMW's en de MARC Cars Australia-BMW in de top tien, waarmee BMW als enige merk al zijn GT3-auto's in de 'shoot-out' had. Anders dan bijvoorbeeld Mercedes-AMG, dat in de top tien geheel op het appèl ontbrak, met de auto van Craig Baird, Shane van Gisbergen en Maro Engel slechts op de 17e plaats, en oud-winnaar Nissan, dat eveneens geen enkele GT-R in de top tien had, met de beide fabrieksauto's respectievelijk als elfde en twaalfde. Ook bij Audi was het enigszins verrassend dat niet de fabrieksondersteunde R8's van Jamec Prem Racing met Robin Frijns/Markus Winkelhock/Frank Stippler en Gath Tander/Christopher Mies/Christopher Haase, maar alleen de klantenauto van GT Motorsport van Taylor/Antunes/Barbour in de top tien reed.

170204 Bathurst polewinners
Pole en de Allan Simonsen-Award voor Toni Vilander (m.), geflankeerd door zijn teamgenoten Jamie Whincup (l.) en Craig Lowndes (r.)

In de top-tien-shootout stond Ashley Walsh in de nummer 35-Miedecke Stone-Aston Martin nogal verrassend lange tijd op de voorlopige pole-position, maar uiteindelijk gingen zowel Marco Wittmann en Chaz Mostert in de beide BMW's als Toni Vilander in de Ferrari sneller. Het MARC Cars Australia-BMW-team is daarmee het best geklasseerde Pro-Am-team. Achter de pole-winnende Ferrari en de beide BMW's en de Aston Martin van Walsh starten de Bentley van Maxime Soulet en de McLaren van Alvaro Parene respectievelijk als vijfde en zesde vanaf de derde startrij, gevolgd door Earl Bamber in de door Walkinshaw Racing ingezette fabrieks-Porsche 911 GT3-R een Timo Glock in de ander SRM-BMW. Regerend Australisch Porsche Carrera Cup-kampioen en kersverse Porsche-junior Matt Campbell kwalificeerde de Competition Motorsports-Porsche als negende, terwijl Nathan Antunes in de GT Motorsport-Audi de top tien completeert.

De best geklasseerde Porsche Cup-auto in de startopstelling is de Grove Motorsport-911 van Stephen Grove, Ben Barker en Alexandre Imperatori. In de GT4-klasse staat de KTM X-Bow van Tomas Enge, Reinhard Kofler, Justin McMillan en Glen Wood op pole. De Prosport-Porsche, waarin de Australiër Jones en de Deen Møller-Madsen de kwalificatie reden, werd uit de uitslag gehaald vanwege een tankprocedure die niet volgens het reglement was verlopen. De Porsche Cayman met het startnummer 19 vertrekt morgen dus van achteraan de grid.

170204 Bathurst 12 hour uitslag kwalificatie

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet