GT

GT: Zeer sterk startveld voor Liqui Moly Bathurst 12 Hour

170202 Bathurst Preview opening
Van de GT3-Pro-auto's elk één exemplaar voor de foto voorafgaand aan het evenenent

Eén hoogtepunt na het andere: nog nauwelijks bekomen van de Rolex 24 at Daytona zijn we inmiddels alweer aan de andere kant van de wereld voor de Liqui Moly Bathurst 12 Hour, de twaalf-uursrace van Bathurst in Australië en tevens de start van het tweede seizoen van de Intercontinental GT Challenge. Tal van nieuwe GT3-auto's, zoals de BMW M6, de Ferrari 488 GT3, de Mercedes-AMG GT3 en de Porsche 911 GT3-R, die vorig jaar hun debuut maakten, zijn dit jaar ook gerechtigd tot deelname in Bathurst. Daarnaast heeft de organisatie de regel laten vallen, dat elk GT-team minstens één 'unseeded driver', oftewel een amateurcoureur aan boord moet hebben. Uiteraard komt dit de kwaliteit van het deelnemersveld aanzienlijk ten goede, en zo durven we zonder meer de these aan dat het veld van dit jaar in Bathurst het sterkste ooit is. Met Robin Frijns in de Jamec Pem Racing-Audi R8 LMS en Max Braams in de PROsport Performance-Porsche Cayman GT4 staan er in Bathurst twee Nederlanders aan de start.

Tekst: René de Boer (vanuit Bathurst, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR


170202 Bathurst Preview Porsche
Porsche-coureurs Laurens Vanthoor, Kévin Estre en Earl Bamber (vlnr)


De Belg Laurens Vanthoor, de afgelopen jaren een van de absolute smaakmakers in de race van Bathurst, start het seizoen als titelverdediger in de Intercontinental GT Challenge. Zoals bekend maakte de coureur uit het Belgische Zolder voorafgaand aan dit jaar de overstap van Audi naar Porsche, het merk waarvoor hij afgelopen weekeinde in Daytona zijn eerste race reed. Vanthoor neemt de rol bij zijn nieuwe werkgever serieus en verlegde zijn domicilie zelfs naar Waiblingen in de omgeving van Stuttgart, al helpt het feit dat zijn echtgenote Jacqueline daarvandaan komt natuurlijk ook in belangrijke mate. In Bathurst rijdt Vanthoor met een 911 GT3-R van het Australische Walkinshaw Racing, die hij deelt met Kévin Estre en Earl Bamber – een ijzersterke line-up. Voor de Pro-Am-klasse is de Competition Motorsports-Porsche met fabrieksrijders Marc Lieb en Patrick Long, gekoppeld aan de Australiër David Calvert-Jones.

170202 Bathurst Preview Audi
Jamec Prem-Audi's met Valvoline-sponsoring, Robin Frijns rijdt met nummer 75

Audi is traditioneel sterk vertegenwoordigd in Bathurst sinds de race in 2011 voor het eerst werd opengesteld voor GT3-auto's, en dit jaar vormt daarop geen uitzondering. Christopher Mies, die in 2011 en 2012 met de teams van respectievelijk Joest Racing en Phoenix Racing deel uitmaakte van de winnende rijderscombinatie in Bathurst, komt dit jaar in actie voor Jamec Prem Racing, die hij deelt met V8 Supercar-rijder Garth Tander en Christopher Haase, eind vorig jaar een van de winnaars van de twaalf-uursrace van Sepang. Zoals gemeld rijdt de Limburger Robin Frijns in de andere Jamec Prem-Audi, die hij deelt met de Duitse routiniers Markus Winkelhock en Frank Stippler. Ook voor Frijns wordt Bathurst al de tweede lange-afstandsrace van het nog jonge jaar: begin vorige maand reed hij al in Dubai.

Met de pole-position en een aanzienlijke rol in de overwinning tijdens de race drukte de Nieuw-Zeelander met Nederlandse wortels, Shane van Gisbergen, in belangrijke mate zijn stempel op het evenement van vorig jaar in Bathurst. Voor dit jaar stapte 'SvG' over van McLaren naar Mercedes-Benz. Afgelopen week startte hij in Daytona met de WeatherTech-Riley-Mercedes-AMG GT3, maar haalde de eindstreep niet na een crash van Cooper MacNeil in de regen gedurende de nacht. In Bathurst is de regerend V8 Supercars-kampioen een van de rijders van de STM-Mercedes-AMG GT3, die hij deelt met zijn landgenoot Craig Baird en de Duitser Maro Engel, die vorige week werd aangekondigd als terugkerend Mercedes-coureur in de DTM. Interessant is de deelname van het Duitse team HTP in de Pro-Am-klasse met routiniers als Bernd Schneider, Pedro Lamy en Mathias Lauda.

170202 Bathurst Preview Nissan
Twee verschillende kleurenschema's voor de beide Nissans

McLaren, dat vorig jaar voor het eerst in Bathurst won, komt met een tweetal auto's van Tekno Autosport in actie. De ene auto wordt bestuurd door Rob Bell en Côme Ledogar, vorig jaar samen met Van Gisbergen kampioen in de Blancpain GT Series Endurance Cup, alsmede Alvaro Parente, die vorig jaar deel uitmaakte van het winnende team in Bathurst. Rijders in de andere McLaren zijn Jonny Kane, Will Davison en de nieuwe McLaren-junior Ben Barnicoat, die de overstap heeft gemaakt vanuit het FIA EK Formule 3. Nissan behaalde in 2015 succes op Mount Panorama en heeft twee GT-R's, een met Katsumasa Chiyo, Michael Caruso en Alex Buncombe en de andere met Florian Strauss, Jann Mardenborough en Todd Kelly.

De meest recente deelname van een BMW in de GT3-klasse in Bathurst ligt alweer een aantal jaren achter ons, het moet Franz Engstler met een Liqui Moly-Z4 geweest zijn. Dit jaar is het Beierse merk echter goed vertegenwoordigd, met twee M6 GT3's, ingezet door het BMW Team SRM. Beide auto's hebben een fabrieksrijder aan boord: regerend DTM-kampioen Marco Wittmann rijdt samen met Steve Richards en Mark Winterbottom, in de V8 Supercars in 2013 winnaar in Bathurst, en oud-F1-coureur Timo Glock start samen met Tony Longhurst, Mark Skaife en Russell Ingall, bij elkaar waarschijnlijk goed voor een meer dan een eeuw V8 Supercar-ervaring. Daarnaast is er nog een Walkenhorst-BMW met ondermeer Jörg Müller. Over de V8 Supercars gesproken: sterren uit die serie zijn ook volop te vinden bij het Ferrari-team Maranello Motorsports, dat ondermeer Craig Lowndes en Jamie Whincup in zijn gelederen heeft. Daarnaast maakt fabrieksrijder Toni Vilander deel uit van dit team.

170202 Bathurst preview Bentley
Bentley is er opnieuw met twee auto's bij

Bentley speelde de afgelopen twee jaar in Bathurst een hoofdrol en ook dit jaar brengt het team M-Sport van Malcolm Wilson twee Continental GT3's aan de start, met de trio's Steven Kane, Guy Smith en Oliver Jarvis alsmede Maxime Soulet, Vincent Abril en Andy Soucek. Voor Oliver Jarvis, die na het stopzetten van het LMP1-project bij Audi op zoek moest naar ander werk, wordt dit zijn eerste race met het prestigieuze Britse merk.

De Intercontinental GT Challenge is dit jaar uitgebreid met een merkenkampioenschap in de GT4-klasse, dat in tegenstelling tot de GT3-competitie echter uit drie in plaats van vier races bestaat, omdat de GT4's niet mogen meedoen aan de 24 Uur van Spa-Francorchamps. Porsche lijkt in dit verband de beste kansen te hebben, want het Duitse team PROsport Performance – zoals gemeld met Max Braams binnen de gelederen – en het Britse Brookspeed zetten elk twee Caymans in. Verder is er nog een Porsche Cup-klasse en een 'Invitational'-klasse, die voornamelijk bestaat uit MARC-silhouet-auto's. De kwalificatie in Bathurst is op zaterdag, de race start op zondag om 5.45 uur lokale tijd (zaterdagavond 19.45 uur in Nederland) en eindigt om 17.45 uur (7.45 uur in Nederland). Een livestream is beschikbaar via de website van de organisatie: http://www.bathurst12hour.com.au/streams-tv/international-streaming/

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 02 februari 2017 18:42

    Ik blijf me verbazen over de hoeveelheid geld Australische sponsoren in de autosport stoppen.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet