Sportscars

Sportscars: Porsche 911 RSR - première met podiumplaats

24Day17 09915TU TU
Debuut voor de nieuwe Porsche 911 RSR in Daytona

Tijdens de 'Rolex 24 at Daytona' maakten niet alleen de nieuwe prototypes voor het eerst hun opwachting in een race. De wedstrijd vormde ook de première van de nieuwe Porsche 911 RSR in de GTLM-klasse. De nieuwe wedstrijdauto is voor Porsche een radicale stap, omdat de motor voor het eerst niet meer achterin, maar in het midden geplaatst is, hoewel Porsche zelf het begrip 'middenmotor' angstvallig vermijdt, om de puriteinse liefhebbers van het merk niet al te zeer af te schrikken. "Het voornaamste doel is uitrijden", zei sportdirecteur Dr. Frank-Steffen Wallisser voorafgaand aan de wedstrijd in Daytona. Dat werd gerealiseerd, maar zelfs meer dan dat: beide Porsches voerden lange tijd de klasse aan en de auto van Patrick Pilet, Dirk Werner en Fred Makowiecki eindigde nipt geslagen als tweede in de GTLM-klasse. Een podiumplaats bij de première derhalve. AUTOSPORT.NL was ter plekke en ging op zoek naar de achtergronden van de nieuwe Porsche.

Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Porsche/Jürgen Tap

Zeker na de komst van de nieuwe GTLM-auto's als de Ferrari 488 en de Ford GT vorig jaar was het duidelijk dat Porsche met de vorige generatie van de 911 RSR geen potte n meer kon breken. Nadat Porsche in 2015 nog alle titels in de GTLM-klasse van het Amerikaanse IMSA-kampioenschap gewonnen had, waren er vorig jaar slechts twee overwinningen voor de 911, op Long Beach en in Austin. Intern beschouwde Porsche 2016 dan ook als een overgangsjaar, wetend dat dit jaar de nieuwe auto zijn opwachting zou maken.

2017daytona2416109
Porsche-sportdirecteur Dr. Frank-Steffen Walliser (m.) en GT-projectleider Marco Ujhasi (l.)

Al vrij snel was het duidelijk dat het vertrouwde 911-concept met de motor achterin tegen de sterke GTLM-fabrieksconcurrentie met middenmotoren geen toekomst meer had. "Eigenlijk beseften we dat al een jaar of tien, dat de ontwikkeling een andere kant uitging", gaf sportdirecteur Walliser toe. "Maar toen we voor het eerst de suggestie presenteerden van een centraal geplaatste motor, kregen we van de raad van bestuur nogal wat opmerkingen. Toch begreep men uiteindelijk ook daar dat dit de enige juiste oplossing is om ervoor te zorgen dat de 911 RSR in races competitief blijft. Daarbij zijn we wel zo dicht mogelijk bij de straatversie gebleven. Dat is de filosofie van Porsche: we racen met de straatauto als basis, we bouwen niet eerst een raceauto die we dan vervolgens voor gebruik op de weg aanpassen." Een duidelijke sneer in de richting van de concurrentie bij Ford, die met de GT juist die weg bewandelden.

2017daytona2416222
Nu geen motor meer achterin, maar meer in het midden

Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe RSR een volledig andere auto. "Alle data die we tot nu toe hadden, konden we weggooien", aldus Walliser. "Maar we zijn goed voorbereid, hebben met de nieuwe auto meer getest dan ooit tevoren. Ruim 250 uur en zo'n 45.000 kilometer." Vorig jaar was het functioneren van de banden in de races bij de 911 een gevoelig punt. "Bij de eerste test met de nieuwe auto hebben we de beste banden gepakt die we hadden, maar het liep voor geen meter. Michelin heeft echter een heel goede band voor onze nieuwe auto ontwikkelt, die uitstekende resultaten levert."

Ook de afstelling van de auto functioneert een stuk beter, zo bevestigt fabrieksrijder Kévin Estre, die evenals zijn collega's nauw bij de ontwikkeling betrokken was. "Bij de vorige auto moest je de afstelling exact goed hebben, anders was je nergens. Nu is er een veel groter bereik, waarbinnen de auto goed functioneert. Dat biedt veel meer mogelijkheden. De handling is goed, minder gevoelig. Dat is een groot voordeel." Uiteraard moest voor de nieuwe motorpositie ook een nieuwe versnellingsbak worden gebouwd. Vanwege de vrijgekomen ruimte achterin is er nu ook veel meer plaats voor een grote diffusor aan de achterzijde, die door het creëren van een onderdruk met name voor meer neerwaartse druk op de vooras zorgt.

2017daytona2416249

Een ander aspect waaraan veel aandacht is besteed, is de optimale bescherming van de rijder bij een ongeval. "De stoel is nu vijf centimeter meer naar binnen geplaatst", vertelt Marco Ujhasi, hoofd GT-fabriekssport bij Porsche. "Dat is bij een aanrijding van opzij een groot voordeel. Daarnaast staat de stoel nu vast, zoals ook bij DTM-auto's. Aanpassingen voor de verschillende coureurs doen we nu door de pedalen en het stuurwiel te verstellen. Belangrijk is dat de overlevingscel voor de rijder bij een ongeval zo groot en zo stevig mogelijk is. Daarbij profiteren we van de veiligheidsvoorzieningen die een 911 standaard al heeft, alleen voor een raceauto zouden we dat nooit zo kunnen bouwen." In navolging van de Corvette beschikt de 911 RSR nu ook over een radarsysteem met camera in de achterbumper, waarbij met behulp van een computer pijlen op het display in de cockpit aangeven aan welke kant er een achteropkomende auto nadert.

2017daytona2416114
Camera met radarsysteem voor achteropkomend verkeer

Een derde punt is het comfort van de rijder, met name tijdens lange-afstandsraces een niet te onderschatten factor. "Koeling en ventilatie in het interieur, de plaatsing, afleesbaarheid en bediening van de diverse schakelaars en instrumenten, dat zijn allemaal elementen die een rol spelen", somt Ujhasi op. "De instap is wat nauwer geworden, dus de rijder moet nog wat atletischer zijn voor een snelle rijderswissel. Normaal is 15 seconden, in het ideale geval moet het in minder dan tien seconden kunnen. Maar als de rijder eenmaal in de auto zit, dan hebben we ervoor gezorgd dat hij relatief ontspannen kan rijden."

2017daytona2416269

Natuurlijk heeft de nieuwe 911 RSR vanwege de gewijzigde motorpositie niet meer het vroegere voordeel van betere tractie op de achterwielen in de regen, dat altijd een ijzersterk punt van de Porsche was. Dat de nieuwe auto het ook in de regen echter uitstekend doet, bleek wel in Daytona, waar beide RSR's afwisselend lange tijd de GTLM-klasse aanvoerden. Laurens Vanthoor, Kévin Estre en Richard Lietz verspeelden de kans op een podiumplaats vanwege een probleem met de rechter voorwielophanging van de nummer 912-Porsche, maar niet in de laatste plaats dankzij een fabuleuze laatste stint van Patrick Pilet eindigde de première met een podiumplaats voor de nummer 911-Porsche met Pilet, Dirk Werner en Fred Makowiecki. Een prima start van het nieuwe project.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet