Sportscars

Sportscars: Renger van der Zande - het wonder van Daytona

dd90
Van der Zande, Rast (in de auto) en Goossens strijden nog volop mee om de zege

Nog verrassender dan het goede optreden van de Mercedes-AMG GT3 van Jeroen Bleekemolen is zonder meer de prestatie van de nummer 90 Visit Florida Racing-Riley-Multimatic met Renger van der Zande. Niet alleen het pure feit dat de auto na 22 uur nog rijdt, maar zeker ook de constatering dat de auto al sinds de nachtelijke uren in de top drie van het algemeen klassement rijdt, waarvan zelfs aanzienlijke tijd aan de leiding, mag wel het wonder van Daytona genoemd worden. "Jeroen Bleekemolen stond bij mij in de box toen ik na mijn laatste stint uitstapte. We zitten vanmiddag allebei op dezelfde vlucht van Daytona naar Atlanta, en Jeroen zei al dat het mooi zou zijn als we allebei zo'n groen kistje met een horloge zouden hebben. Dat is weliswaar nog ver weg, maar uitgesloten is het niet", zegt Van der Zande in gesprek met AUTOSPORT.NL.

Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Ed Heuvink, René de Boer

"In de tests voorafgaand aan de race hebben we nooit meer dan twaalf ronden achter elkaar kunnen rijden. Altijd was er wel wat. En nu loopt de auto, en blijft maar lopen. We zijn er zelf verbaasd over", aldus de in Amsterdam wonende coureur. "We gingen deze race in met het idee dat we zouden gaan testen, problemen oplossen en weer verder, al liggen we 30 rondjes achter. We wilden de tijd hier gewoon zo goed mogelijk gebruiken, en nu doen we gewoon volop mee. Ongelooflijk! Vorig jaar was ik kampioen in de PC-klasse, nu rijd ik mijn eerste race bij de grote jongens en dan gelijk aan de leiding in Daytona, daar ben ik best wel een beetje trots op."

"Ik heb denk ik het meest gereden en ik heb het enorm naar mijn zin. In de nacht had ik een heel mooi duel met Barbosa en ook mijn stint in de ochtend ging supergoed. Ik denk dat het zeker helpt dat de temperaturen nu niet zo hoog zijn, alles wordt wat minder warm en daardoor is de belasting van het mechaniek niet zo groot. Ik probeer natuurlijk ook wat voorzichtiger te rijden, niet te hard over de kerbstones, op tijd schakelen e zo. Dat is ook de opdracht die René Rast heeft meegekregen, die nu in de auto zit, en Marc Goossens, die het hopelijk kan afmaken. Het is een soort wonder wat hier gebeurt, maar het blijkt toch te kunnen..."

dd90g

Dat de auto opeens zonder noemenswaardige problemen blijkt te functioneren, laat onverlet dat de LMP2 ten opzichte van de Cadillac DPi's nog wel te maken heeft met een significant gebrek aan snelheid. "Het lijkt wel alsof die Cadillacs in de LMP1-klasse rijden", merkt Van der Zande op. "We komen zo'n twee seconden tekort, en dat is allemaal op het rechte stuk. Niet normaal, hoe die Cadillacs de bocht uitkomen. Ik heb geen idee hoe ze bij het accelereren het vermogen op de baan krijgen, maar ze doen het wel. Dat is iets waarnaar IMSA wel moet kijken, want nu is het strijden met ongelijke wapens. Maar goed, zoals gezegd: we rijden nog, we zitten erbij en we gaan afwachten hoe het uitpakt!"

IMG 2626

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet