Sportscars

Sportscars: Van der Zande en Bleekemolen strijden vooraan mee

d90
De Visit Florida-Riley met Renger van der Zande doet het verrassend goed

Sinds de vroege zaterdagavond valt de regen gestaag in Daytona en dat heeft natuurlijk een flinke weerslag op het verloop van de race bij de 55e editie van de 'Rolex 24 at Daytona'. In de nacht waren er diverse 'Full Course Yellows', enerzijds vanwege incidenten – niet in de laatste plaats ook omdat het opwarmen van banden in de IMSA-serie verboden is – maar anderzijds ook vanwege de omstandigheden, met stilstaand water op de baan en het daaruit resulterende gevaar van aquaplaning. In de vroege ochtend duurde een neutralisatie zelfs zo lang, dat de organisatie de safety-car moest wisselen, omdat de aanvankelijk gebruikte auto zonder brandstof dreigde te komen staan... Ondertussen doen de beide nog resterende Nederlandse rijders het in de race verrassend goed: de nummer 90-Visit Florida-Riley van Renger van der Zande rijdt op de derde plaats en in dezelfde ronde als de leider, terwijl de nummer 33-Riley-Mercedes-AMG van Jeroen Bleekemolen op de tweede plaats in de GTD-klasse rijdt. Beide auto's reden, afhankelijk van de pitstops, ook een aantal malen aan de leiding.

Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Ed Heuvink

d5
De Action Express-Cadillac DPi rijdt aan de leiding

Met nog vijf uur te gaan rijden er vooraan in het veld drie prototypes in de 'lead lap': de nummer 5-Action Express-Cadillac DPi van Joao Barbosa, Christian Fittipaldi en Filipe Albuquerque, de nummer 10-WTR-Cadillac DPi van Ricky en Jordan Taylor, Jeff Gordon en Max Angelelli en de Visit Florida Racing-Riley met Marc Goossens, Renger van der Zande en René Rast. De Wayne Taylor-Cadillac reed lange tijd aan de leiding, maar verloor wat terrein als gevolg van een drive-through-penalty omdat er tijdens een pitstop was getankt zonder dat er een teamlid met een brandblusser bij stond. De Visit Florida-auto gaat duidelijk beter dan Renger van der Zande van tevoren verwacht had. Iets na negen uur in de ochtend raakte hij bij de 'international horseshoe' even van de baan, maar kon zijn race vervolgen. Op de vierde plaats rijdt de Nissan-DPi van ESM met Ed Brown, Johannes van Overbeek, Bruno Senna en Brendon Hartley op twee ronden, gevolgd door de enige nog resterende Mazda-DPi met Tristan Nunez, Jonathan Bomarito en Spencer Pigot op zes ronden.

d62a
Zorgt de Risi-Ferrari weer eens voor succes voor het Italiaanse merk in Daytona?

De rest van de top tien in het algemeen klassement wordt gevuld door GTLM-auto's, omdat de overige prototypes of al niet meer in de race zijn, of vanwege diverse problemen fors zijn teruggevallen. Best geplaatste GT-auto is op dit moment de nummer 66-Ford met Dirk Müller, Joey Hand en Sébastien Bourdais, voor de nummer 62-Risi-Ferrari van Giancarlo Fisichella, James Calado en Toni Vilander en de beide nieuwe Porsches, de nummer 911 met Patrick Pilet, Dirk Werner en Fred Makowiecki en de nummer 912 met Kévin Estre, Laurens Vanthoor en Richard Lietz. Ook de nummer 69-Ford met Harry Tincknell, Andy Priaulx en Tony Kanaan en de nummer 3-Corvette van Antonio Garcia, Jan Magnussen en Mike Rockenfeller rijden nog in dezelfde ronde als de leider in de klasse.

do912
De Porsches komen in het nat goed voor de dag, terwijl de nummer 22-ESM-Nissan de bocht mist

In de GTD-klasse zijn de nummer 33-Riley-Mercedes met Jeroen Bleekemolen, Ben Keating, Adam Christodoulou en Mario Farnbacher, de nummer 57-Stevenson-Audi met Lawson Aschenbach, Andrew Davis, Matt Bell en Robin Liddell en de nummer 63-Scuderia Corsa-Ferrari van Christina Nielsen, Alessandro Balzan, Matteo Cressoni en Sam Bird de best geplaatste auto's. Ook de beide's Acura, de nummer 86 van Jeff Segal, Oz Negri, Tom Dyer en Ryan Hunter-Reay en de nummer 93 van Andy Lelli, Katherine Legge, Mark Wilkins en Graham Rahal rijdt bij zijn debuutrace nog in dezelfde ronde als de leider.

do86
De nieuwe Acura NSX (nummer 86) doet het nog steeds goed in de GTD-klasse

De PC-auto's tenslotte leveren een beschamende vertoning, afgezien van de nummer 38-Performance Tech-auto van James French, Patricio O'Ward, Kyle Masson en Nicholas Boulle, die slechts eenmaal een incident had en een 'FCY' veroorzaakte. Deze auto rijdt dan ook aan de leiding in de klasse met een enorme 21 ronden voorsprong op de volgende auto, de nummer 38-BAR1. Met name het optreden van de Starworks-auto's is ronduit beschamend: meerdere spins, regelmatig stilstaan, in de weg rijden, botsingen... We gunnen iedereen zijn plezier om te racen, maar het is goed dat de PC-auto's aan het eind van dit seizoen verleden tijd zijn in het IMSA-kampioenschap.

do8
De PC-auto's, en dan met name de Starworks-Oreca FLM's, leveren een beschamende vertoning


Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet