Sportscars

Sportscars: Notities vanuit Daytona - zaterdag

astart2
Start van de 55e editie van de Rolex 24 at Daytona met de beide Action Express-Cadillac DPi's vooraan

- Drievoudig Indy 500-winnaar en viervoudig IndyCar-kampioen Dario Franchitti is dit weekeinde de 'Grand Marshal' van de Rolex 24 at Daytona en mag derhalve de beroemde startoproep 'Gentlemen, start your engines' doen, of een aangepaste versie, gezien de deelname van Kathine Legge en Christina Nielsen. Gisteravond, tijdens het traditionele Rolex-diner, kreeg Franchitti de bijbehorende Rolex Daytona overhandigd. De Schot maakte in 2008 deel uit van het winnende Telmex-Ganassi-team tijdens de Rolex 24 at Daytona. "Ik dacht dat ik nog niet oud genoeg was om 'Grand Marshal' te mogen zijn, maar het is uiteraard een hele eer voor me", aldus Franchitti.

grandMarshal
Weer een Rolex voor Dario Franchitti (l.), ditmaal voor zijn rol als 'Grand Marshal', uitgereikt door Stewart Wicht, CEO van Rolex Amerika (midden), en presentator Murray Smith

- Zoals de afgelopen jaren gebruikelijk is er ook een forse delegatie van de Franse Automobile Club de l'Ouest, organisator en promotor van de 24 Uur van Le Mans en het FIA World Endurance Championship aanwezig in Daytona. ACO-president Pierre Fillon, WEC-organisator Gérard Neveu en competitiedirecteur Vicent Beaumesnil zijn ter plekke.

19
De 19e BMW Art Car rijdt dit jaar tijdens de Rolex 24 at Daytona

- Tijdens de race komt de BMW Art Car, een BMW M6 GTLM met een kleurenschema ontworpen door de Amerikaanse kunstenaar John Baldessari, in actie tijdens de Rolex 24 at Daytona. De rijders van de BMW met het startnummer 19, voor de 19e Art Car, zijn Bill Auberlen, Alexander Sims, Augusto Farfus en Bruno Spengler. Baldessari staat bekend als een minimalistisch kunstenaar, wat ook zichtbaar wordt in zijn ontwerp voor de auto: een paar gekleurde stippen en vlakken, het woord 'FAST' in hoofdletters op de linker zijkant en een afbeelding van de auto op de rechter kant van de auto.

Renger
Renger van der Zande (midden) tijdens de handtekeningsessie met teamgenoten Marc Goossens (r.) en René Rast

- Renger van der Zande was niet erg optimistisch over zijn kansen in de race met de Visit Daytona Racing-Riley. "Het probleem is dat de LMP2-auto's hier met volledige FIA-specificatie moeten rijden, die is afgestemd op sprintraces. Voor Le Mans is er een ander aeropakket, maar dat mogen we hier niet gebruiken. Dat betekent dat we heel wat snelheid tekort komen, zeker een kilometer of twaalf. Dat kunnen we wel compenseren door met minder achtervleugel te rijden, maar daardoor verslechtert de handling van de auto, dus we zijn qua afstelling maar weer teruggegaan. Het is niet eenvoudig zo, maar we beschouwen de race voornamelijk als een uitgebreidere test. We hebben wat dat betreft niets te verliezen, dus we gaan voor een heel alternatieve strategie, waarbij we al heel vroeg, in de zevende ronde, binnenkomen voor een pitstop. We zijn op een punt waarbij we nu eigenlijk aan de 'Roar' zouden moeten beginnen, en dan drie dagen goed testen, in plaats van de race,"

- Het DAC-Lamborghini-team heeft hard moeten werken om een nieuw chassis op te bouwen, nadat de oorspronkelijke auto gisteren in de vrije training crashte. Het team kocht een Huracán GT3 die in het infield van Daytona op een promotiestand stond, en bouwde deze op om aan de race te kunnen deelnemen.

IMG 2505
AMG-topman Tobias Moers (l.) en hoofd klantensport Jochen Bitzer zijn aanwezig in Daytona

- Mercedes-AMG is er dit jaar voor het eerst bij in de GTD-klasse van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Nadat de Mercedes-AMG GT3 al met succes elders in de wereld werd ingezet, rijdt de auto nu ook in de VS. AMG-baas Tobias Moers en hoofd klantensport Jochen Bitzer zijn beide in Daytona aanwezig. Moers liet tijdens een persconferentie weten dat de aangekondigde GT4-versie van de Mercedes-AMG GT3 nog dit jaar tijdens races zal worden ingezet als onderdeel van het test- en ontwikkelingsprogramma van de nieuwe auto.

- Ook Dr. Wolfgang Ullrich is in Daytona aanwezig. Tot eind vorig jaar vervulde de Oostenrijker de functie van directeur bij Audi Sport. Dit jaar staart hij officieel nog als adviseur in de boeken, terwijl Dieter Gass zijn functie van directeur heeft overgenomen. "Hier ben ik geheel privé", verklaarde Ullrich.

Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Ed Heuvink, René de Boer

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet