Sportscars

Sportscars: Voorbeschouwing Rolex 24 at Daytona: Begin van een nieuw tijdperk

Groepsfoto
Prototypes, PC's, GTLM's en GTD's voor de 55e editie van de Rolex 24 at Daytona

Dit weekeinde staat de 55e editie van de 'Rolex 24 at Daytona' op het programma, als altijd de seizoensopening van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Het is tevens de 50e aflevering die als 24-uursrace gehouden wordt, want de edities van 1962 en 1963 waren drie-uurswedstrijden, de races in 1964 en 1965 gingen over 2000 kilometer, in 1972 was er een zes-uursrace en in 1974 ging de race niet door vanwege de energiecrisis. De race van dit jaar is ook de 25e keer dat horlogefabrikant Rolex als titelsponsor optreedt. Maar afgezien van de historische aspecten is de wedstrijd van komend weekeinde vooral ook het begin van een nieuw tijdperk, want na jaren is eindelijk afscheid genomen van de Daytona Prototypes. Daarvoor in de plaats debuteren nu de DPi's en de nieuwe generatie LMP2's. Ook rijdt de nieuwe Porsche 911 RSR in de GTLM-klasse voor de eerste maal, terwijl in de GTD-klasse de Lexus RCF GT3 en de Acura NSX GT3 debuteren. Mercedes-AMG is er voor het eerst in de Amerikaanse racerij bij. Met Renger van der Zande (Visit Florida-Multimatic Riley-prototype), Nicky Catsburg (BMW M6 GTLM), Jeroen Bleekemolen (Mercedes-AMG GT3) en Jeroen Mul (Lamborghini Huracán GT3) zijn er ook dit jaar weer vier landgenoten in Daytona actief.

Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Ed Heuvink

Begin 2014, toen uit het samengaan van de Rolex Grand-Am Series en de American Le Mans Series het nieuwe IMSA-sportwagenkampioenschap ontstond, werd al duidelijk dat de Daytona Prototypes aan het einde van het seizoen 2016 verleden tijd zouden zijn. In 2003 maakten de esthetisch niet erg geslaagde prototypes van de eerste generatie, vanwege hun vorm door sommigen aangeduid als 'prototurtles', hun opwachting. De première was nog geen doorslaand succes, want de overwinning bij de Rolex 24 at Daytona, de eerste race van het seizoen, ging dat jaar naar de Porsche 911 GT3-RS van The Racers' Group, die een stuk betrouwbaarder bleek dan de nieuwe prototypes. Een jaar later lukte het wel: de eerste overwinning van een DP in Daytona kwam op naam van Bell Motorsports met een Doran-Pontiac. Vervolgens wonnen tot en met 2015 telkens Riley's, behalve in 2014, toen de Coyote van Action Express als winnaar in Daytona over de eindstreep kwam. In de loop der jaren kwamen er twee volgende generaties DP's, die er al een stuk beter uitzagen.

5
Een van de beide Cadillac-DPi's van het Action Express-team

Dit jaar is er met de DPi's een nieuw soort prototypes, die visueel een wat duidelijker link met de respectievelijke merken hebben. Nissan, Cadillac en Mazda zijn er als fabrikanten bij, terwijl de organisatie IMSA al heeft gemeld dat diverse andere fabrikanten ook interesse hebben getoond. Het chassis, de ophanging en diverse andere componenten van de DPi's zijn identiek met die van de dit jaar eveneens nieuwe LMP2-auto's van de vier aangewezen fabrikanten Dallara, Onroak Automotive (Ligier), Oreca en Riley/Multimatic. Voor de IMSA-wedstrijden is specifiek bodywork van fabrikanten toegestaan, evenals eigen motoren, in tegenstelling tot de in FIA-LMP2 voorgeschreven Gibson-krachtbron.

10
NASCAR-legende Jeff Gordon behoort tot de rijders in de nummer 10-WTR-Cadillac

Nissan is in Daytona vertegenwoordigd met een tweetal auto's voor het Tequila Patron-team, dat vorig jaar de race won. Tot de rijders behoren Pipo Derani, die afgelopen jaar een bijzonder sterke indruk achterliet, alsmede Porsche-fabrieksrijder Brendon Hartley, de kersverse winnaar van de 24 Uur van Dubai, die door Porsche is uitgeleend. Bij General Motors werd besloten om de prototypes, anders dan in de afgelopen jaren, als Cadillac in plaats van als Corvette te laten rijden, om zo het onderscheid met de fabrieks-Corvettes in de GTLM-klasse te maken. De Corvette-DPi's worden ingezet door het Action Express-team, met auto's voor João Barbosa, Christian Fittipaldi en Filipe Albuquerque, alsmede Dane Cameron, Eric Curran en Mike Conway. Daarnaast brengt het Konica-Minolta-team van Wayne Taylor een auto in voor Ricky en Jordan Taylor, Max Angelelli, die in Daytona zijn laatste race rijdt, en NASCAR-legende Jeff Gordon. Mazda brengt via het eigen team twee auto's aan de start, met ondermeer James Hinchcliffe als rijder.

70
Mazda zet een tweetal DPi's in

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet