TCR Benelux

Lichte bijsturing van reglement TCR Benelux 2017; Kosten beperken en nog meer track time

TCR Benelux - Kronos 10 Hours 2016

Er wordt hard gewerkt aan het concept van TCR Benelux 2017. Het is nog wat vroeg om uit te pakken met cijfers over het precieze aantal deelnemers, maar via de veelvuldige contacten die promotor Kronos Events heeft met betrokken federaties, teams, rijders en merkenimporteurs, mogen we ervan uitgaan dat we een vol startveld zullen mogen verwelkomen. Uiteraard wordt hierbij rekening gehouden met de komst van de Clio Cup Benelux.

Tekst: Aangeleverd bericht
Fotografie: PR

Aan de hand van gesprekken met de verschillende partijen heeft Kronos Events besloten om de spelregels te verfijnen en bij te sturen.

Omdat TCR Benelux nog steeds en in de eerste plaats een sprintkampioenschap is, zijn er dit seizoen niet langer 50 punten te verdienen voor een zege in de Qualifying Long Race, maar geldt hier voortaan dezelfde puntentelling (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1) als in de vier sprints. Het gelijkschakelen van de Long Race met de sprints geldt ook voor het Team-kampioenschap, want in tegenstelling tot wat het geval was in 2016, worden alle resultaten van het weekend geteld voor het berekenen van de Team-titel.

Het concept van de vier sprints van telkens twintig minuten – met na SR1 en SR3 een hergroepering door de Leading Car – wordt niet gewijzigd. Wel wordt de vliegende start voor SR2 en SR4 vervangen door een stilstaande startprocedure.

TCR Benelux -TT Circuit Assen

"Rijders en teams waren het roerend eens dat de vliegende start niet altijd volgens het boekje verliep, om nog maar te zwijgen over het grote risico op aanrijdingen en zware schade in de eerste bocht", zegt Koen Wijckmans. "Vandaar de eensgezindheid over het schrappen van de vliegende start. De Leading Car zal nog steeds het veld bij elkaar brengen, maar de herstart volgt volgens de geijkte procedure, nadat alle auto's volgens de uitslag van SR1 of SR3 tot stilstand zijn gekomen op de grid."

Een oud zeer in de autosport is het kostenplaatje. Ook in TCR Benelux is men zich ervan bewust dat er op de centen dient gelet te worden.

"TCR Benelux stond synoniem voor erg gespierde gevechten, en om vooraan mee te spelen is ervaring en voorbereiding - lees testrijden – van het grootste belang," vervolgt de coördinator van TCR Benelux. "Dat kost geld. Om dit te verhelpen willen wij voortaan, voor zover dat mogelijk is, "paying practice" organiseren in de dagen voor een meeting. Op die manier hoeven teams geen extra reiskosten te maken of dure track time te betalen en dat kan een slok op een borrel schelen. Ook voor rijders die opteren voor een one shot-deelname geeft dat meer voorbereiding, alvorens zij tijdens de eerste vrije sessie voor de eerste keer achter het stuur kruipen van een TCR-bolide!"

In dat verband benadrukt men bij Kronos Events dat zij de track time reeds optrokken tot 220 minuten, ofte 60 minuten vrije training, 20 qualifying, 60 Qualifying Long Race en de vier sprints van 20 minuten !

Met uitzondering van de vrijheid om een auto te laten bemannen door één of twee rijders, gelden deze spelregels eveneens voor de Clio Cup Benelux, die integraal deel uitmaakt van de TCR Benelux. Alleen in de specifieke eindklassementen en dito podiums gaat Clio Cup Benelux volledig solo.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet