V8 Supercars

V8 Supercars: Aardschok na Holden Presentatie. Top managers per direct ontslagen

Een ware aardschok na de Holden presentatie in Melbourne gisteren. Vanochtend werd bekend dat Simon McNamara(sinds 2004 verantwoordelijk voor marketing en het autosportprogramma van het merk) en technisch directeur Peter Harker door Holden Motorsport ofwel GM Detroit per direct aan de kant zijn gezet.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Holden/Red Bull

Presentatie Melbourne
Wat nu voor Triple Eight? De Holden fabriekssteun lijkt een dag na de presentatie al weg te vallen.....


Aardschok na Holden Presentatie. Top managers per direct ontslagen
Vanmorgen werd duidelijk dat het hoofdkwartier van GM in Detroit voor het Holden autosportprogramma in de V8 Supercars nog meer de teugels heeft aangetrokken. Vergeleken met tien jaar geleden heeft Holden ongeveer 60% op het autosportbudget moeten bezuinigen. Simon McNamara kwam in 2004 aan het bewind bij Holden en was verantwoordelijk voor de succesvolle ontwikkeling van de VE en VF Holden Commodores. Onder zijn leiding behaalde het merk acht overwinningen op Bathurst en zeven merkentitels. Verder was McNamara de architect van de samenwerking met voormalig aartsrivaal Triple Eight Engineering, dat gisteren officieel als fabrieksteam in Melbourne werd aangekondigd. Toen Ford in 2008 het team van Triple Eight dumpte zette McNamara de deur voor zijn voormalige concurrent wijd open. Met bekend resultaat.

Sinds de samenwerking in 2010 officieel begon behaalde het team van Triple Eight zeven teamkampioenschappen, vijf rijderstitels en drie Bathurst 1000 overwinningen. In totaal behaalde het merk sindsdien meer dan 100 V8 Supercar-overwinningen.

Peter Harker was bij Holden niet alleen verantwoordelijk voor het aerodynamische pakket van de VE en VF Commodores maar ook voor de ontwikkeling van het V6 twinturbo project waarmee met GM in Detroit nauw wordt samengewerkt. Dat Holden Motorsport een dag na de presentatie in Melbourne vrijwel volledig ontmanteld werd, is als een harde klap aangekomen. Hoe het zonder leiding bij Holden Motorsport nu verder moet staat ter discussie. Want ook de levering van onderdelen aan klantenteams lijkt per direct te zijn gestopt!!! De automotive/autosport media heeft aan GM per direct om een verklaring gevraagd. Deze GM beslissing kan voor de toekomst verstrekkende gevolgen hebben. De toekomst van de Supercars zou wel eens ter discussie kunnen staan. De Supercarorganisatie heeft inmiddels al de rechten van het Australische GT Kampioenschap in handen. Het zou de overgang naar een ander type kampioenschap kunnen vergemakkelijken.

Juichen
Holden teams en fans hebben vermoedelijk in 2017 wat minder om over te juichen.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Bram Knot 20 januari 2017 12:12

    In het persbericht van Holden is de soep volgens mij iets minder heet? Van Motorsport.com: ------------------------------- A statement provided by Holden didn't confirm or deny McNamara and Harker's departure, focusing instead on the brand's commitment to Supercars and the next-gen Commodore. "We’re not in a position to comment on any personnel or staff matters," read the statement provided to Motorsport.com. "Holden remains completely committed to motorsport in this country, to the Red Bull Holden Racing Team, to Triple Eight Racing and to Supercars. "As evidenced by the RBHRT team launch held yesterday, our ongoing multi-million dollar commitment to the sport and our announcement that we will race the all-new Next Generation Commodore from 2018, Holden is committed to Supercars and our fans. "Racing remains an important part of our brand identity and we look forward to working with Red Bull and Triple Eight Racing to make this season one of the best yet."

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 20 januari 2017 14:04

    Ik verwacht dat Triple Eight in toekomst gewoon de ontwikkeling gaat doen en leveren van onderdelen aan andere Holden teams.

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 20 januari 2017 15:49

    @Racing Fan. Triple Eight doet nu al gewoon de ontwikkeling. Maar vanuit GM Detroit worden de duimschroeven financieel behoorlijk aangetrokken.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet