WRC

Rally WRC Monte Carlo: Een nieuw tijdperk in het WRC

Het naseizoen van het Wereld Rally kampioenschap 2016 was spannender dan de rest van het seizoen. Na het afhaken van Volkswagen werd het transfer seizoen ineens heel anders dan verwacht. Maar liefst drie toprijders hadden ineens geen stoeltje meer. Jari Matti-Latvala, Andreas Mikkelsen en Sebastien Ogier. De uitkomst is inmiddels wel bekend maar vlak voor de start van de Rallye Monte Carlo, de openingsrally van het nieuwe seizoen spraken we nog met de betrokkenen. We nemen je mee langs de verschillende teams.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: Steven van Veenendaal, Rally-eMag

MC Start car group De klas van 2017.

M-Sport World Rallyteam
Malcolm Wilson, de grote man achter het gerenommeerde team kon zijn geluk niet op. "We hebben er heel hard aan gewerkt, maar dat maakt het extra mooi als het dan lukt. Maar het was tot op het allerlaatste moment spannend. Vlak voor de kerst hield ik een toespraak voor het personeel. Ik wilde ze complimenteren met het perfecte werk dat ze hadden geleverd met de bouw van de nieuwe auto volgens de specificaties van 2017. Die toespraak had ik om 17:00 uur gepland, en om 16:19 uur op diezelfde dag zette Ogier zijn handtekening. Ik kon bijna niet stoppen met glimlachen maar hield mijn gezicht strak bij de toespraak." Na afloop van de toespraak liep Wilson weg maar kwam nog even terug. "Oh ja Sebastien Ogier heeft net bij ons getekend." Toen kon hij zijn gezicht niet meer in de plooi houden een brede lach en een vreugde sprong gaven aan onder welke spanning hij had geleefd. "Je haalt niet elke dag een wereldkampioen je team in," verklaarde hij later zijn vreugde. Dus staat in het servicepark in Gap dezer dagen een Ford Fiësta met nummer 1 op de flanken en op het zijraam de namen Ogier en Ingrassia. Met nummer 2 op de auto is er de auto van Ott-Tänak met zijn nieuwe navigator Martin Järveoja. De derde auto van het team is de wagen van Elfyn Evans die uitkomt voor het DMack team, maar die is ingeschreven door M-Sport omdat alleen erkende constructeurs de nieuwe generatie auto's kan inschrijven. De auto is de fonkelnieuwe Ford Fiësta die er met de volgens de nieuwe reglementen toegelaten toevoegingen erg dik uitziet. Bij de shakedown was Ogier er maar meteen de snelste mee. "Ik heb wat geëxperimenteerd met de banden," verklaarde de Fransman, die met spikes reed. "Dat geeft wel aan dat ik me, ondanks de korte voorbereiding al thuis begin te voelen in de auto." Verder laat hij nog weten dat hij lang overwogen heeft een seizoen over te slaan. "Het wordt steeds moeilijker lange tijd van huis te zijn met de kleine, maar als je een jaar weg bent is het maar de vraag of je terug kunt komen. Uiteindelijk bleek dit voor mij de beste oplossing."

MC Start Ogier Na 20 jaar prijkt eindelijk het nummer 1 op de deuren van een M-Sport auto. Kan Ogier de Britten ook aan hun eerste rijderstitel helpen?

Hyundai
Hyundai bemoeide zich niet met de stoelendans aan het einde van het jaar. Alle rijders lagen al vast en teammanager Michel Nandan liet al snel weten dat hij niet van plan was daarvan af te wijken. Waarom zou hij ook? Met Thierry Neuville heeft hij ervaring en snelheid in huis. Hayden Paddon heeft misschien iets minder ervaring maar blijkt, met name op onverhard, erg snel. In de strijd om het constructeurskampioenschap is Dani Sordo een logische keuze. Hij heeft misschien net niet de snelheid van zijn twee collega's, maar hij is wel uiterst betrouwbaar en constant en is heel vaak goed voor (hoge) punten voor het kampioenschap. Ook de Hyundai i20 in de 2017 versie ziet er dik uit. In tegenstelling tot vorige jaren wordt nu de twee deurs coupé versie als basis gebruikt. Ook hier zien we de brede uitbouwen aan de achterkant van de auto. Onder de achterbumper hangt een soort ploeg, die je normaal achter een tractor vindt. Onderhuids is er ook van alles veranderd dat de snelheid moet verhogen.

Citroën Abu Dhabi World Rallyteam
Citroën had zich vorig jaar voor een jaar terug getrokken uit het kampioenschap en besteedde dat jaar aan de ontwikkeling van de nieuwe C3 die dit jaar voor de Fransen weer eens een wereldtitel moet binnenhalen. Ook Citroën hield zich afzijdig bij de 'strijd om Ogier'. "Alleen rijders die bij ons onder contract staan kunnen in de auto testen," meldde Citroën baas Yves Matton. Daarmee sloot hij de mogelijke terugkeer van Ogier naar het team af, want de meervoudig wereldkampioen wilde weten wat voor vlees hij in de kuip had met de nieuwe auto. Dat kon dus niet bij de Fransen. Daarmee werden Kris Meeke, Stéphane Lefebvre en Craig Breen de rijders voor het team. De laatste twee moeten voorlopig nog even een auto delen, waardoor Breen in Monte Carlo in de 'oude' auto zal starten. In de loop van het seizoen komen er meer auto's beschikbaar en dan zal ook Sjeik Khalid Al Qassimi een aantal wedstrijden rijder. Bij nadere beschouwing lijkt de C3 de 'schoonste' auto. Alle aerodynamische dingen zitten er in maar ze zijn mooi geïntegreerd in het design van de auto. De bestickering met veel rood geeft de auto ook een dynamisch uiterlijk. Als hij net zo snel is als hij eruit ziet dan zou Kris Meeke wel eens hoge ogen kunnen gaan gooien.

MC Start driver group Verplicht nummer, het jaarlijkse statieportret van de volledige WRC line-up.

Toyota
De nieuwkomer of eigenlijk terugkeerder, van dit seizoen is Toyota. De nieuwe Yaris werd zo'n acht maanden geleden voor het eerst aan de tand gevoeld, "maar dat is kort," stelt Jari-Matii Latvala. Er wordt heel hard gewerkt en de progressie is daar maar er moet og wel wat gebeuren. Latvala heeft zijn bijdrage daaraan geleverd, ondanks dat hij nog maar kort bij het team zit. "Toen we begonnen was de auto al heel ver. Ik had bij Volkswagen extra veel getest maar helaas kwam die wagen er dus niet. Ik wilde bij Toyota geen nieuwe auto gaan bouwen, maar ik heb wel wat zaken kunnen versnellen. Allerlei problemen was ik bij Volkswagen al tegen gekomen, dan kon ik dus makkelijk een oplossing voorstellen. En dat heeft het proces wat versneld. De auto zoals hij nu is bevalt me wel en we zouden in de tweede helft van het seizoen op het podium moeten kunnen komen."

De Yaris WRC is in onze ogen niet de mooiste maar het WRC is geen schoonheidswedstrijd en over het geheel genomen ziet de auto er wel stoer uit. De Yaris is voorzien van veel aerodynamische hoogstandjes en de breed uitgebouwde achterspatborden monden uit in die voor ons, leken op dat gebied, het meest weg hebben van een soort CD/DVD rekken. Zowel voor als achter de auto hangen flinke vleugels en zonder overdrijven kunnen we zeggen dat zij de grootste achtervleugel hebben die het verst naar achter uitsteekt.

De rally  
Het weer in de regio waar de proeven van  de Rallye Monte Carlo gehouden ligt veel sneeuw en omdat de temperaturen laag zijn blijft die ook wel liggen. "Het maakt de bandenkeuze wat eenvoudiger," vindt onder andere Kris Meeke maar dat geldt niet voor het rijden van die proeven, dat blijft lastig," voegt hij er nog aan toe.

Bij de shakedown van de openingsrally van het seizoen was Ogier de snelste man, maar dat had vooral te maken met de banden die hij gebruikte. Rond zes uur op donderdag avond vertrok de karavaan bij het wereldberoemde casino. "Een nieuw tijdperk is begonnen, zoals WRC baas Oliver Ciesla zei in zijn openingstoespraak.

MC Start Abbring Kevin Abbring verdedigt de Nederlandse eer in zijn Hyundai i20 R5.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet