Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
24H Series

24H Series: De Nederlanders in Dubai 2017

24hDubai17 03658TU BU


Traditiegetrouw waren er ook dit jaar weer heel wat landgenoten actief tijdens de Hankook 24H DUBAI. En al even traditiegetrouw blikt AUTOSPORT.NL, nu de rust is weergekeerd en het slaapgebrek enigszins is gecompenseerd, terug op de verrichtingen, successen en teleurstellingen van de Nederlandse teams, in dit overzicht gerangschikt naar startnummer.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: 24H SERIES/Boost Media en Petr Fryba, AMG/Tim Upietz

#1 – Hofor Racing-Mercedes-AMG GT3, Christiaan Frankenhout
Algemeen: 7e, klasse A6-Am: 1e

24hDubai17 04607TU TU

Na de successen met de SLS AMG GT3 in de 24H SERIES van het afgelopen jaar, de algemene GT-teamtitel, de A6-teamtitel en de Ladies' Cup voor Chantal Kroll, stapte het Zwitsere Hofor Racing voor dit seizoen over naar de Mercedes-AMG GT3. De wedstrijd in Dubai was de eerste race voor het team met de nieuwe auto, en ook hiermee was Hofor Racing succesvol. In het algemeen klassement eindigde het team met vader en dochter Michael en Chantal Kroll, Roland Eggimann en de beide professionele rijders Kenneth Heyer en Christiaan Frankenhout heel verdienstelijk als zevende en op één na beste Mercedes-AMG-team. In de A6-amateurklasse behaalde het team met vijf ronden voorsprong de overwinning. Christiaan Frankenhout reed vier stints met een totaal van 147 ronden en zat daarmee van alle vijf de rijders van het team het langst in de auto. Hij was het ook die de auto over de eindstreep reed. "Afgezien van Michael Kroll die een keer in de rondte ging was het een probleemloze race", zei Frankenhout.

#2 – Black Falcon-Mercerdes-AMG GT3, Jeroen Bleekemolen
Uitgevallen, algemeen: 70e, klasse A6-Pro: 11e

24hDubai17 05009AT BU

Voor de tweede keer na 2013 behaalde Jeroen Bleekemolen met de Mercedes-AMG GT3 van het Duitse Black Falcon-team de pole-position voor de 24H DUBAI en in de race reed de zwarte GT3-auto met gele en rode kleuraccenten lange tijd in de top drie, waarvan in totaal 42 ronden aan de leiding. Daarvan kwamen er 35 op naam van Bleekemolen, die bij de start het veld aanvoerde en tot aan het einde van zijn stint aan kop bleef. "Het is wel weer eens tijd voor een overwinning hier", zei de Nederlander, wiens laatste succes in Dubai alweer uit 2013 dateerde. Ditmaal echter was er geen succes weggelegd voor de Black Falcon-Mercedes. Khaled Al Qubaisi, die onder de vlag van Abu Dhabi Racing de inzet van de auto grotendeels financiert, bleek andermaal niet bestand tegen de druk bij zijn thuisrace. Het team was al verstandig genoeg om Al Qubaisi in ieder geval tot zaterdagochtend, toen het weer licht was, uit de auto te laten, maar na twaalf ronden in zijn eerste rijbeurt ging de rijder uit Abu Dhabi de fout in. Hij spinde, raakte van de baan en kwam vervolgens in botsing met de GRT-Lamborghini, waarmee de uitval voor beide auto's een feit was. "Jammer natuurlijk, maar we hadden toch niet gewonnen. De Porsches konden langer op één tank rijden, wat hun voordeel was. Maar een podiumplaats had er voor ons zeker ingezeten", aldus Jeroen Bleekemolen. Lange tijd leek hij in ieder geval nog aanspraak te kunnen maken op de snelste raceronde, maar ook die zag hij aan zijn neus voorbijgaan.

#3 – Black Falcon-Mercedes-AMG GT3, Yelmer Buurman
Algemeen: 3e, klasse A6-Pro: 3e

24hDubai17 04319TU BU

Vorig jaar vielen bij de 24-uurspremière van de Mercedes-AMG GT3 in Dubai beide auto's van het Black Falcon-team uit. Nu was er, na de uitval van de nummer 2-auto, in ieder geval nog een podiumplaats voor het Duitse team, waaraan Yelmer Buurman een belangrijke bijdrage leverde. Hij reed in totaal 166 ronden en zat daarmee het langst van alle vijf de rijders van het team in de auto. Al na een minuut of 40 na de start moest Buurman de pits in vanwege een lekke linker achterband, maar dat bleek voor het team het enige euvel, want voor de rest reed de zwart met mintgroene Mercedes als het spreekwoordelijke uurwerk. In een laat stadium in de wedstrijd reed Yelmer Buurman ook nog eens de snelste ronde in de wedstrijd, die hij van teamgenoot Jeroen Bleekemolen wegkaapte. "Altijd mooi om het seizoen te beginnen met een podiumplaats", vond de coureur uit Ubbergen.

#4 Belgian Audi Club Team WRT-Audi R8 LMS, Robin Frijns
Algemeen: 13e, klasse A6-Pro: 8e

PFDX3588

Na het vertrek van Laurens Vanthoor naar Porsche mag Robin Frijns tot de topmannen van het team van Vincent Vosse worden gerekend. De Limburger kwam voor zijn eerste deelname aan de 24H DUBAI rechtstreeks vanuit Las Vegas, waar hij het weekeinde ervoor aan de sim-race van de Formule E had deelgenomen. In de eerste uren van de race was de Audi met het startnummer 4 de best geklasseerde R8, maar in de vroege avond viel de auto met de Belg Ruben Maes aan het stuur langs de baan stil vanwege elektronicaproblemen. De Audi moest worden teruggesleept naar de pits, waar de reparatie ook nog eens het nodige tijdverlies opleverde. Zo kon het Belgische Audi-team de overwinning van vorig jaar niet herhalen. Robin Frijns zat in totaal 170 ronden achter het stuur en reed constant snelle tijden, maar door de opgelopen achterstand speelde de Audi geen rol meer in de strijd om de ereplaatsen.

#5 Belgian Audi Club Team WRT-Audi R8 LMS, Michael Vergers
Algemeen: 6e, klasse A6-Pro: 6e

PRO 9331

De laatste paar jaar was het wat stil geworden rondom Michael Vergers, maar hoewel hij zelf niet racete, was hij wel degelijk volop actief als rijderscoach in de Golf-regio. Ondermeer van de twee Saoedische coureurs Mohammed bin Saud al Saud en Mohammed bin Faisal al Saud, en toen zich de gelegenheid voordeed om met deze rijders samen een team te vormen voor de 24H DUBAI, behoefde Vergers naar eigen zeggen "geen seconde na te denken". Via Audi kwam ook drievoudig Le Mans-winnaar Marcel Fässler het team versterken; na het stopzetten van het LMP1-programma van het merk heeft Fässler via de GT-racerij in ieder geval een mogelijkheid gevonden om bij Audi aan boord te blijven. Hoewel Vergers de laatste jaren dus niet meer zoveel reed, kan hij natuurlijk moeilijk als amateur geclassificeerd worden, dus zo werd het team voorafgaand aan de kwalificatie van de Am- naar de Pro-klasse overgezet. Het behoeft uiteraard geen betoog dat Fässler en Vergers het leeuwendeel van de rijtijd voor hun rekening namen, al deden de Sauds het qua rondetijden helemaal niet onverdienstelijk. Problemen waren er voor het team nauwelijks en dat resulteerde in een meer dan respectabele zesde plaats, zowel in het algemeen klassement als in de klasse.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet