Diversen

Div: Terugblik 2016 René de Boer

Terugblik ICCCR
De vierjaarlijkse Citroën-wereldmeeting vond dit jaar in Nederland plaats

Augustus begon rustig in de vorm van vakantie met de rest van de familie in Beieren, en twee bezoeken aan de vierjaarlijkse Citroën-wereldmeeting, die dit jaar in Nederland plaatsvond, op het prachtige landgoed rondom Kasteel Middachten, in het Gelderse De Steeg. Mijn passie voor het Franse merk is bij lezers van deze site wellicht bekend, en bij zulke evenementen is het prettig om vele mensen van over de hele wereld te treffen, die deze passie delen. Ook mijn verzameling Citroënfolders kon ik daar weer een beetje uitbreiden met leuk vooroorlogs materiaal. In de derde week van augustus volgde de WK-rally van Duitsland, waar ik al jarenlang voor de organisatie actief ben. Net zoals bij Audi in Le Mans kon ik ook hier niet bevroeden, dat we het Volkswagen-fabrieksteam voor het laatst in actie zouden zien. Zeker ook omdat de raad van bestuur in het voorjaar nog groen licht had gegeven voor een WK-programma dat op z'n minst tot en met 2019 zou lopen, en de ontwikkeling van de nieuwe WRC voor 2017 al in volle gang was. Maar ja, te winnen viel er voor Audi en Volkswagen toch al niet zoveel meer, en het kostte allemaal wel erg veel geld, dus de diesel-affaire was ook een mooie aanleiding om een streep te zetten door enkele dure sportprogramma's, teneinde goede sier te kunnen maken naar de vakbonden in de onderhandelingen over het schrappen van arbeidsplaatsen. Vanuit het hoofdkwartier van de rally in Trier deed ik ook nog wat dingen voor de DTM, die gelijktijdig in Moskou reed.

Terugblik Lambo museum
Wat nu 'Lamborghini Museo' heet was vroeger nog gratis te bezichtigen

De vijfde editie van de Historic Grand Prix Zandvoort was weer een waar feest, met prachtige auto's, interessante mensen en een geweldige sfeer. Leuk hoe BMW zelfs voor het Nederlandse evenement koos, en bijvoorbeeld niet voor de Oldtimer-GP op de Nürburgring, om het eigen eeuwfeest op sportieve wijze kracht bij te zetten. Op diezelfde Nürburgring was ik een week later voor DTM en F3, en eind september was ik al voor de tweede maal dit jaar op de Hungaroring. Nu voor de DTM, waarbij de tribunes – bij gebrek aan een lokale held als Michelisz – een stuk leger waren dan bij de WTCC in het voorjaar. Een week later had ik weer een wat uitgebreider trip: eerst naar Parijs voor de tweejaarlijkse autosalon aldaar, en van daar naar Bologna voor FIA EK F3 in Imola. Ik had op vrijdag de eerste ochtendvlucht van Parijs naar Bologna en was daardoor al vroeg in Italië, en de tijd die ik daardoor had, besloot ik te besteden aan een omweg via Sant'Agata Bolognese, het hoofdkwartier van Lamborghini. Een mooie rit over binnenwegen werd zelfs in mijn trieste huur-KIA een prettige belevenis, met een 'espresso doppio' op een lokaal terras als afsluiting. Bij Lamborghini wilde ik graag het nieuwe museum bezoeken, maar dat bleek eigenlijk gewoon de collectie wat oudere en recentere auto's op twee verdiepingen, die twee jaar geleden nog gratis te bezichtigen was, maar waar nu 15 Euro voor moest worden neergeteld. Perskaart of geen perskaart. Ik maakte wat foto's en stond na net zoveel minuten als ik Euro's had betaald, weer buiten. Teleurstellend. Imola was verder prima als altijd, en een extra dagje Maranello omdat ik pas een late terugvlucht had, was ook de moeite waard, zowel op culinair gebied als wat mooie auto's betreft.

Terugblik AIJS
Huldiging tijdens de start van de wereldbeker Alpineskiën in Sölden met een diploma voor verdiensten ten behoeve van de internationale federatie van skijournalisten

Medio oktober werd het DTM- en F3-seizoen afgesloten, als altijd in Hockenheim, met een week later twee dagen bij de start van de wereldbeker Alpineskiën in het Oostenrijkse Sölden. In november was ik voor het elfde jaar op rij bij de Grand Prix van Macau, wat ook als altijd een mooi evenement was, met een wel heel bizarre ontknoping van de GT-race, met Laurens Vanthoor als winnaar op z'n dak. Maar dat past ook wel bij Macau: een bijzondere locatie, een bijzonder evenement!

Terugblik Macau
Macau was als altijd weer een bijzondere ervaring

Anderhalve week later had ik mijn laatste lange vlucht van dit jaar: naar Miami voor de onthulling van de BMW M6 Art Car die eind januari gaat deelnemen aan de 24 Uur van Daytona. Zoals bij die gelegenheid op deze site al uit de doeken gedaan, ben ik een groot liefhebber van het Art Car-concept, maar met dit ontwerp maakte de Amerikaan John Baldessari zijn reputatie als minimalist wel heel erg waar. In alle eerlijkheid: ik had er meer van verwacht en vond het teleurstellend, en was daarin niet de enige. Maar goed, komend jaar komt er weer een nieuwe Art Car, die gaat deelnemen aan de FIA GT World Cup in Macau, en dat wordt hopelijk weer een spectaculaire. Met de nodige eindejaarsdiners en -festiviteiten ging het jaar ten einde, en nu ben ik zoals gemeld weer bij het skispringen, ook een leuke jaarlijkse traditie.

Terugblik Artcar
In 48 uur heen en weer naar Miami voor de presentatie van de BMW Art Car

Al met al was het dus weer een lekker druk jaar, met als altijd interessante ontmoetingen, leuke auto's en races, mooie reizen en fijne ervaringen. Weliswaar was het op persoonlijk vlak wat improviseren, vanwege een langduriger ziekenhuisverblijf van mijn echtgenote, maar dankzij de hulp van veel lieve mensen om ons heen kon het normale leven toch min of meer gewoon doorgaan en inmiddels verloopt alles weer geheel naar wens. In het persoonlijk wagenpark verdween na 14 jaar mijn Audi quattro uit 1987 naar een nieuwe eigenaar in Oostenrijk. Ik was eigenlijk helemaal niet van plan, de auto te verkopen, maar hij deed een zo goed bod dat ik maar moeilijk 'nee' kon zeggen. Bovendien weet ik dat de auto zeer goed terechtgekomen is en heb ik de toezegging dat ik er altijd wanneer ik in Tirol ben en zin heb, mee kan rijden. Dat is ook wat waard. Verder maakte mijn trouwe zwarte Citroën C5 HDI Tourer in november na vier jaar plaats voor een vrijwel identiek exemplaar in het wit, zij het met vier- in plaats van zescilindermotor, omdat Citroën die heerlijke drieliter helaas niet meer levert. Het zal ook wel mijn laatste hydractief geveerde Citroën zijn, want ook dit systeem verdwijnt. Times they are a changin'. Maar zolang er nog op circuits en op rallyproeven gereden wordt, zal ik in ieder geval proberen daarvan verslag te doen, ondermeer voor deze site. Ook in dit jaar was het me een genoegen! De lezers van AUTOSPORT.NL wens ik een goed, gezond, vredig en verdraagzaam 2017, en voor de actieven in de sport veel succes!

Terugblik Inda
Vanwege omstandigheden thuis bleef mijn plek in het perscentrum bij de 100e editie van de Indy 500 leeg

Terugblik quattro
Mijn Audi quattro, die 14 jaar lang dienst deed als hobby-auto, vond een nieuwe Oostenrijkse eigenaar

Terugblik C5
Mijn zwarte C5 maakte plaats voor een witte

Porsche Victory 2016 Rene de Boerr en uitgever Tim Upietz
En uiteindelijk ook dit jaar toch weer een boek over de overwinning van Porsche in Le Mans, hier bij het signeren samen met uitgever Tim Upietz



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet