Diversen

Div: Terugblik 2016 René de Boer

Terugblik Porsche 968
Ondanks de sneeuw ging de rijdag met de Porsche Transaxle-modellen gewoon door

Medio april was ik bij de seizoensstart van FIA WEC en ELMS op Silverstone (inclusief sneeuw op zaterdag!), een week later gevolgd door FIA EK F3 en WTCC op de Hungaroring. De tribunes zaten afgeladen vol, en iedereen kwam maar voor één man: Honda-fabrieksrijder 'Norbi' Michelisz. Groot was dan ook de teleurstelling toen al in de opwarmronde de motor van diens Honda met een spectaculaire witte rookpluim de geest gaf. Zelden uit zoveel kelen tegelijkertijd 'ooooohhhh' gehoord. Na de terugvlucht naar Frankfurt reed ik naar Stuttgart, waar ik op dinsdag een dag lang met allerlei 'Transaxle'-modellen aan de slag mocht, ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van deze technologie en de opening van de bijbehorende tentoonstelling. En wat schetst mijn verbazing 's morgens bij het openschuiven van de gordijnen in mijn hotel? Sneeuw! De rijsessie ging echter gewoon door en de ervaring met allerlei modellen, van een vroege 928 tot een late 968, inclusief een spectaculaire 944 GTS, was bijzonder prettig. Ja, het blijft gewoon een fascinerend merk!

Begin mei was er weer een dubbel weekeinde met eert FIA WEC in Spa en vervolgens DTM op Hockenheim, voor het tweede jaar op rij gecombineerd met WK Rallycross. Rallycross live blijft een leuke ervaring: snel, spectaculair en compact. Een week erna volgde Formule 3 in Pau, een van mijn favoriete evenementen, al werkte het weer ditmaal bepaald niet mee. Maar het werd wel een memorabel weekeinde, want tegelijkertijd won Max Verstappen zijn eerste F1-Grand Prix. De vraag "Waar was je, toen..." zal ik dus tot in lengte van dagen met "In Pau" kunnen beantwoorden.

Terugblik Auer
Moment van blijdschap met protégé Lucas Auer na diens eerste DTM-overwinning

Het volgende evenement was DTM en F3 in het Oostenrijkse Spielberg, waar ik ook altijd graag ben. Vervolgens een weekeinde thuis, waarin ik wel de vertalingen van de persberichten voor Mercedes-AMG over de 24-uursrace op de Nürburgring voor mijn rekening nam. Een bizar evenement, met de hagel en de urenlange onderbreking. De Lausitzring was mijn volgende bestemming, voor een nieuw initiatief dat als 'Motorsport Festival' werd aangeduid: de combinatie uit DTM, ADAC GT Masters en Duitse Superbikes. Ook dit evenement was voor mij bijzonder, vanwege de eerste DTM-zege van Lucas Auer. Al sinds zijn tijd in de F3 verzorg ik voor Lucas zijn contacten met – vooral – de Oostenrijkse pers, ooit ontstaan op verzoek van zijn oom Gerhard Berger. In principe kan ik met alle DTM-rijders goed, maar de intensieve band met Lucas en diens familie, ook privé, maakte deze winst net even specialer, en de gedeelde vreugde in het parc fermé was een mooi moment.

Terugblik Le Mans Heli
Le Mans: blik op de Hunaudières vanuit de helikopter

Na een vrij weekeinde volgde de 24 Uur van Le Mans. Voor het laatst op uitnodiging van Audi, al wist ik dat op dat moment uiteraard nog niet. Het einde van een mooie en jarenlange traditie, waarvan ik zeer genoten heb. In de eerste jaren dankzij de Nederlandse importeur Pon in het 'Audi Racing Hotel' naast het circuit, in de laatste jaren dankzij Audi Duitsland in de prachtige Le Mans Country Club, heerlijk rustig en comfortabel en toch relatief dichtbij. Dit jaar was er gekozen voor het Kyriad Hotel, want in het kader van de bezuinigingen bij Audi viel de Country Club buiten het budget – daar zat Ford nu. Het Kyriad was ook niet slecht, maar miste natuurlijk wel de ambiance van de Country Club. Nou ja, voor volgend jaar moet ik toch op zoek naar een ander onderkomen. De race in Le Mans was natuurlijk een klassieker. Net als ongeveer 80 procent van alle journalisten in het perscentrum had ik de hele opbouw van het raceverslag al in mijn computer staan, toen plotseling de stem van circuitspeaker Bruno Vandestick door de luidsprekers schalde. Nou gebeurt dat wel vaker, dus ik keek er nog niet eens echt van op, maar de melding: "La Toyota est au ralenti" was toch wel serieus. Iedereen kon aan een ander artikel beginnen, maar voor mij was wel de prettige bijkomstigheid dat ik, net als vorig jaar, weer een boek kon schrijven over de Le Mans-zege van Porsche. Om vijf minuten over drie had ik al een SMS van mijn uitgever met de tekst "Buch!". Dat zijn leuke dingen.

Terugblik Lamborghini
Rijden met de Lamborghini Aventador Super Veloce in de buurt van Francorchamps

De week na Le Mans was er DTM en F3 op de Norisring in Neurenberg, gevolgd door twee weekeinden vrij. Medio juli DTM en F3 in Zandvoort, ook weer een geslaagd evenement, met de week erna op donderdagavond het Eifel Rally Festival, op vrijdag FIA WEC op de Nürburgring en op zaterdag en zondag Citroracing Historique, een clubevenement voor sportieve historische Citroëns en Panhards op het Circuit du Bourbonnais nabij Moulins in het Franse departement Allier. Tijdens het laatste weekeinde van juli was ik voor F3 en de 24-uursrace in Spa, ook altijd een plezierige ervaring. Lamborghini stelde me op zaterdagmorgen voor een uurtje een Aventador Superveloce ter beschikking voor een rijimpressie in de buurt. Het behoeft geen betoog dat dit een fantastische ervaring was, en volop inspiratie voor mijn maandelijkse column in het Japanse magazine AutoSport.

Terugblik commentaar
Ook speakeren bij evenementen behoort af en toe tot mijn activiteiten, zoals hier bij een door Larry ten Voorde georganiseerde benefiet-kartwedstrijd op 'De Landsard' in Eindhoven in het vroege voorjaar

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet