Diversen

Div: Autosportjaarboeken 2016

IMG 1935
Er belandden weer aardig wat jaarboeken op het redactionele bureau

Zoals beloofd stellen we na onze uitgebreide boekbesprekingen van vorige week ditmaal, op de valreep van 2016, ook nog een aantal autosportjaarboeken voor. Nadat in de afgelopen jaren al enkele jaarlijkse autosporttitels sneuvelden en ook de Engelse (Automobile Year) en Duitse (Auto-Jahr) uitvoeringen van L'année Automobile het niet haalden, blijft de oogst dit jaar gelukkig mooi constant. Hier een overzicht van wat er de afgelopen weken allemaal op ons redactionele bureau belandde. Van een sterrenklassificatie hebben we in dit geval afgezien, want of een jaarboek wel of niet de moeite waard is, hangt in eerste instantie van de belangstelling van de (potentiële) koper af. Een toerwagenliefhebber zal weinig met een Le Mans-boek kunnen aanvangen, een Formule 1-fan ziet wellicht niets in een DTM-jaarboek en een Porsche-fanaat zal niet zo snel een Audi-boek kopen. Vandaar dus dat we volstaan met een overzicht van wat er in de boeken staat.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

24h Le Mans 2016

IMG 1932

De 24 Uur van Le Mans was dit jaar een kraker van de eerste orde, met de dramatische beslissing in de laatste vijf minuten door het stilvallen van de Toyota, waardoor Porsche alsnog – en zelfs intern niet meer verwacht – zijn 18e overwinning aan de Sarthe kon binnenhalen en de concurrentie uit Japan en Keulen ook dit jaar weer met lege handen bleef staan. Bij de Franse uitgever ETAI verscheen het officiële jaarboek van de Automobile Club de l'Ouest, die de 24 Uur van Le Mans organiseert. De strijd om de algehele overwinning wordt van uur tot uur gevolgd, voorafgegaan door verslagen van de testdag, de trainingssessies en allerlei randactiviteiten, zoals de ACO-persconferentie en het galadiner van de organisatie op vrijdag. Ook de races in het FIA WEC en de ELMS voorafgaand aan Le Mans worden belicht. Natuurlijk is er ook volop aandacht voor de strijd in de diverse klassen in Le Mans, met de overwinning voor Alpine in LMP2, de competitie tussen Ferrari en Ford in GTE-Pro en de winst voor Ferrari in GTE-Am. Naast de basistekst van verslaggevers Jean-Marc Teissedre, Alain Bienvenu en Thibaut Villemant, aangevuld met een uitgebreide technische analyse van Marcus Schurig van het Duitse maandblad Sport Auto, zijn er voorwoorden van Pierre Fillon, president van de ACO, en Oliver Blume, bestuursvoorzitter van Porsche als winnend merk. Er zijn twee verschillende uitvoeringen van het boek, naar keuze met de originele Franse of met vertaalde Engelse tekst. De uitvoering lijkt af en toe wat fantasieloos, een iets spannender lay-out had het geheel goed gedaan.

IMG 1933

Jean-Marc Teissedre, Alain Bienvenu, Thibaut Villemant: 24h Le Mans 2016, uitgave: ETAI, 280 pagina's, hardcover met stofomslag, ISBN 979-10-283-0142-2 (Frans) of 979-10-283-0143-9 (Engels)

Autocourse 2016-2017

IMG 1919

Als je één autosportjaarboek zou moeten uitkiezen, dan is het jaarlijkse 'Autocourse' zonder meer de beste keuze die je kunt maken. Niet voor niets verschijnt dit Engelstalige jaarboek al voor de 66e maal in successie. Natuurlijk vormt de Formule 1 de hoofdmoot, zoals de foto van wereldkampioen Nico Rosberg op de voorkant van het stofomslag al verraadt, maar daarnaast is er nog veel meer. Allereerst dan maar die Formule 1, met natuurlijk de bij Autocourse gebruikelijke top tien van beste rijders (ja, uiteraard scoort Max Verstappen hoog), een uitgebreid hoofdstuk onder de titel 'End of an era' over de eigenlijk nog al tragische deconfiture van Ron Dennis bij McLaren, en natuurlijk een seizoensoverzicht per team, een opsomming van alle gebruikte chassis, en een uitvoerige analyse per Grand Prix. Daarnaast zijn er aparte hoofdstukken als seizoensterugblik van de GP2, GP3, Formule 3.5 V8 en FIA Formule E, een uitvoerige terugblik over de sportwagens en GT's van specialist Gary Watkins, een overzicht van de diverse toerwagencompetities, van WTCC via DTM en BTCC tot V8 Supercars en een 'review' van alle raceactiviteiten in de Verenigde Staten van de vaardige hand van Gordon Kirby. Een uitvoerig gedeelte met uitslagen rondt het boek af. Dat alles gelardeerd met veel fraaie foto's, waarvan veel op groot formaat, keurig gedrukt en uitgevoerd in hardcover met stofomslag. Kortom, een absolute 'must' voor de liefhebber.

IMG 1920

Tony Dodgins: Autocourse 2016-2017, uitgave: Icon Publishing Limited, 408 pagina's, hardcover met stofomslag, ISBN 978-1-91058422-4

F1 RaceFan Finish 2016

IMG 1928

Er zijn weinig zekerheden in het leven, maar ieder voor- en najaar komt Anjès Verhey met haar onvolprezen autosportboek onder de naam 'F1 RaceFan' als 'Start'-editie aan het begin en als 'Finish'-versie aan het eind van het raceseizoen. En zo ligt ook nu 'F1 RaceFan Finish' weer in de winkels, met op de voorpagina een portret van wereldkampioen Nico Rosberg en een actiefoto van Max Verstappen. Het zal weinig verwondering wekken dat het overgrote deel van het boek is gewijd aan de Formule 1, met een volledig overzicht van alle dit seizoen verreden Grands Prix, gecompleteerd met alle uitslagen en statistieken. Daarna volgt een deel dat is gewijd aan allerlei overige takken van autosport: de DTM, een uitgebreide terugblik op de activiteiten op Circuit Park Zandvoort in het nu bijna voorbije jaar, de verrichtingen van de KNAF Talent First-rijders in de Formule 4, de rijke racehistorie van de familie Bleekemolen, de Autowasbon Mazda Max5 Cup, de sportactiviteiten van de merken Citroën, DS, Peugeot, Renault, Ford en Hyundai en de betrokkenheid van Formido bij de Supercar Challenge. Niet spectaculair, maar gewoon netjes uitgevoerd en vriendelijk geprijsd, al jarenlang de kenmerken voor de boeken van Anjès Verhey.

IMG 1929

Anjès Verhey: F1 RaceFan Finish 2016, uitgave: Cars & Motorsport International, 144 pagina's, softcover, geen ISBN

24 Stunden Nürburgring Nordschleife 2016

IMG 1930

De 24 Uur van Le Mans kende dit jaar een dramatische ontknoping, zoals elders in deze bijdrage te lezen is, maar ook de 24-uursrace op de Nürburgring kwam aan spektakel niets tekort. Natuurlijk de beslissing om de zege tussen de beide Mercedes-AMG GT3's van Black Falcon en HTP Motorsport in de laatste ronde op het Grand Prix-circuit, toen Maro Engel zelfs enig contact niet schuwde om zo de eerste plaats te pakken, maar voor die tijd was er al de bizarre situatie na ongeveer een uur, toen de baan door een lokale hagelbui zo glad werd, dat aan verder rijden niet te denken viel. Tal van auto's strandden ter plekke en het duurde uren voordat de race weer kon worden hervat. Sommige rijders begonnen zelfs een sneeuwballengevecht, maar wonderwel ontbraken er maar een paar auto's bij de herstart. Het deelnemersveld was dit jaar iets minder groot dan bij eerdere edities, maar er viel – uiteraard – toch nog genoeg te schrijven in het officiële jaarboek. Zoals altijd is het werk tweetalig in Duits en Engels, maar in tegenstelling tot de voorgaande boeken, waarin beide talen dezelfde tekstomvang hadden, is er nu gekozen voor een soms wel wat erg summiere samenvatting in het Engels, waaarbij er in het Duits veel dieper op de materie wordt ingegaan. Jammer, want we dachten juist dat de race-organisatie, ondermeer met Radio Le Mans erbij, het internationale karakter van het evenement verder wilde versterken. Hoe dan ook, het verloop van de race is uitvoerig gedocumenteerd: eerst per tijdsblok van telkens twee uren, dan voor elke klasse afzonderlijk, zodat elk team aan bod komt. Ook de supportraces (Audi TT Sport Cup, WTCC, RCN) komen onder de aandacht. Het fotowerk is prachtig als altijd, volledige uitslagen ontbreken niet.

IMG 1931

Jörg Ufer/Tim Upietz (uitg.): 24 Stunden Nürburgring Nordschleife 2016, uitgave: Gruppe C Motorsport Verlag, 272 pagina's, hardcover, ISBN 978-3-928540-84-1

Reacties

    • 0
    • 1
     
    Racing-Fan 29 december 2016 20:27

    Jammer dat dit soort boeken behoorlijk prijzig is (en veel ruimte in beslag nemen ;-) )

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet