Diversen

Div: Boekrecensies AUTOSPORT.NL 2016

Boeken Geistdorfer cover

Christian Geistdörfer: 'Walter und ich' *****

Bijrijders hebben in de rallysport een vrij ondankbare rol. Als een team succes heeft, dan is het vooral de rijder die in het middelpunt van de belangstelling staat en alle aandacht krijgt. Alleen als er iets misgaat, te vroeg of te laat gestempeld bij de tijdcontrole, of een leesfout bij de 'notes', dan is er opeens aandacht voor de navigator, maar dan in negatieve zin. Toch mag de rol van deze mensen zeker niet worden onderschat. "Das Hirn sitzt rechts", is in Duitse rallykringen een gevleugelde uitspraak, en diverse topnavigatoren groeiden door naar successen in de zakenwereld of aan de organisatorische zijde van de autosport. David Richards van Prodrive, FIA-voorzitter Jean Todt en Volkswagen-sportdirecteur Sven Smeets zijn slechts enkele voorbeelden.

Christian Geistdörfer is ook zo iemand. Aan de zijde van Walter Röhrl werd hij in 1980 met Fiat en in 1982 met Opel rally-wereldkampioen, en ook met Lancia en Audi vierde het duo vele successen. Daarna werd Geistdörfer actief in rijdersmanagement (onder anderen Robert Doornbos) en sponsorbemiddeling, en sinds een aantal jaren is hij een van de stuwende krachten achter het enorm populaire 'Eifel Rallye Festival', waar hij ieder jaar opnieuw talloze prominente oud-collega's weet aan te trekken om met elkaar de gloriedagen van de rallysport te laten herleven. Het was slechts een kwestie van tijd voordat de sympathieke Beier zijn memoires een keer op schrift zou stellen, maar het feit dat zijn nu verschenen boek de titel 'Walter und ich' draagt, laat duidelijk zien dat hij zich terdege bewust is van het feit dat hij zonder Röhrl nooit de status zou hebben bereikt die hij nu heeft.

Om als navigator zo succesvol te zijn, is aandacht voor details cruciaal, en als iemand dat aspect beheerst, is het Geistdörfer wel. Zo is de Duitser ook te werk gegaan bij de samenstelling van het boek, van zijn eerste ervaringen in de rallysport aan de zijde van Walter Smolej in een Ope Kadett GT/E en Josef Tröndle met een BMW 2002 tii tot aan zijn WK-successen met Röhrl. Als jonge rijder al onderhandelde Geistdörfer met teambazen over zijn eigen contracten en verdiensten. Zijn opleiding in het bankwezen was daarbij zeker nuttig. "Ik wilde nooit alleen maar het aanhangsel van een rijder zijn", zegt hij daarover. In ruil daarvoor nam hij ook allerlei organisatorische en logistieke taken op zich, een materie die hij uitstekend beheerst. En, anders dan Röhrl, schuwde hij ook de openbaarheid niet. "Hij gaf de voorkeur aan een teruggetrokken leven, terwijl ik plezier in het leven wilde hebben, feest vierde of graag publieke activiteiten vervulde", aldus Geistdörfer.

Boeken Geistdorfer inhoud

Dat het ook in de jaren zeventig en tachtig in de fabrieksrallysport op WK-niveau niet overal rozengeur en maneschijn was, maakt de auteur in zijn boek meer dan duidelijk, en daarbij neemt hij geen blad voor de mond. De interne strijd met Markku Alèn bij Fiat, de moeilijkheden bij Opel onder sportbaas Tony Fall, die naast al zijn malversaties de boel niet onder controle had, het mislukte avontuur bij Mercedes, de problemen bij Audi, waar Röhrl eerst het rijden met vierwielaandrijving en het remmen met de linker voet onder de knie moest krijgen, de levensgevaarlijke taferelen in het laatste Groep B-jaar 1986: het wordt allemaal in geuren en kleuren beschreven. Maar ook de mooie momenten komen aan bod: de belevenissen bij de Safari Rally, het prachtige seizoen 1983 met de Martini-Lancia 037 en ook de successen met Audi toen Röhrl de quattro had leren beheersen.

Geistdörfers boek eindigt met de laatste rally's voor Audi in 1987, waarna Röhrl een punt achter zijn rallyloopbaan zette en het ook voor diens bijrijder afgelopen was. Naast de zeer uitvoerige tekst zijn ook tal van spectaculaire actiefoto's opgenomen, plus de nodige opnamen van achter de schermen. Verder verklaart Geistdörfer aan de hand van voorbeelden zijn succesvolle pacenote-systeem, wat dan ongeveer klinkt als "Achtung Achtung Rechts minus innen 50 Meter Mittelrechts plus Pfosten 50 Meter. Links voll 100 Meter. Rechts voll zweimal 90 Meter. Achtung Rechts minus sofort Links minus sofort Rechts 80 Meter." Het Beierse dialect kan ik er hier niet bijschrijven, maar wie de onvolprezen rallyfilms van Helmut Deimel van destijds kent, weet precies hoe dat in de auto klonk. Het boek biedt een heerlijk lezenswaardige blik achter de schermen van de rallysport en de fabrieksteams uit de tachtiger jaren en is daarmee zeer de moeite waard!

Christian Geistdörfer: 'Walter und ich – Röhrl/Geistdörfer, das Dreamteam des Rallyesports'. Uitgave Delius Klasing, 228 pagina's, hardcover met stofomslag, ISBN 978-3-667-10696-4.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet