WRC

WRC: Citroën presenteert nieuwe C3 WRC voor WK Rally 2017

161222 C3 WRC 480
De C3 WRC voor het WK Rally 2017

Bij de Etihad Towers aan de chique Corniche van Abu Dhabi werd gisteren de nieuwe Citroën C3 WRC in zijn definitieve uitvoering voor het WK Rally 2017 gepresenteerd. Een maand voor de seizoensouverture, traditioneel in Monte Carlo, viel de nieuwe wedstrijdauto van het Franse merk, dat met achtereenvolgens de Xsara WRC, de C4 WRC en de DS3 WRC acht wereldtitels bij de constructeurs won, voor het eerst in wedstrijdkleuren te bewonderen. Abu Dhabi is dankzij de forse donatie van sjeik Khaled Al Qassimi opnieuw de hoofdsponsor van het project en staat derhalve prominent op de auto. Voor de rest is het rood-grijs-zwarte kleurenschema gebaseerd op de huiskleuren van Citroën, die het afgelopen seizoen ook al op de C-Elysée in het WK Toerwagens te zien waren. Een opvallend stijlkenmerk van de nieuwe C3 WRC zijn de zwarte kleuraccenten aan de zijkanten, die doen denken aan de 'airbumps' die op de straatversie van de nieuwe C3 leverbaar zijn.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Citroën Racing

161222 Teamfoto Citroen rodebroeken 480
Goed uitlichten is overigens ook een vak: het voltallige Citroën Racing-team

Daar stonden ze dan, een beetje onwennig in hun rode broeken en blauwe colberts, die de nieuwe teamkleding van Citroën Racing vormen. Kris Meeke en Paul Nagle, die het afgelopen seizoen met de DS 3 twee WK-rally's wonnen en volgend jaar het speerpunt vormen van de WK-campagne van Citroën Racing, dat na een jaar afwezigheid met nieuw elan terugkeert op het hoogste echelon. Stéphane Lefebvre en Gabin Moreau, beide weer hersteld na hun akelige crash op de beruchte 'Panzerplatte' in de ADAC Rallye Deutschland in augustus van dit jaar. Craig Breen en Scott Martin, het Iers/Britse duo dat al relatief lang uitkomt met auto's uit de PSA-stal, en sjeik Khaled Al Qassimi en Chris Patterson, waarvan de sjeik het riante budget van Abu Dhabi Racing verdeelt en in ruil daarvoor ook af en toe achter het stuur van een fabrieksauto mag plaatsnemen. Het doel van Citroën Racing is om in 2017 zo snel mogelijk vier nieuwe C3's te kunnen inzetten, al moeten Breen/Martin in Monte Carlo nog beginnen met een oudere DS3 WRC.

De ontwerpfase van de nieuwe C3 WRC op basis van het nieuwe reglement voor de World Rally Cars, dat vanaf 2017 van kracht wordt, begon in april 2015. Nadat de raad van bestuur van PSA op 19 november vorig jaar de autosportstrategie voor de drie merken Citroën, DS en Peugeot voor de komende jaren ontvouwde en daarmee definitief groen licht gaf voor de WK-deelname van Citroën, werd de ontwikkeling van de nieuwe auto in hoger tempo voortgezet. Korte tijd later begon de bouw van het eerste prototype in de werkplaatsen van Citroën Racing in Versailles-Satory. Op 11 april van dit jaar vond op de eigen testbaan aldaar in handen van Kris Meeke de roll-out van de nieuwe C3 WRC plaats. Sindsdien werden op diverse locaties tien uitvoerige testsessies afgewerkt, waarbij zo'n 9.500 km werden afgelegd.

161222 C3 Meeke Nagle
De teamshirts kwamen net uit de verpakking: Kris Meeke (r.) en Paul Nagle leiden de WK-campagne van Citroën

Met een pk/gewichtsverhouding van 3,1 kg per pk is de C3 WRC krachtiger dan de DS3 WRC, die per pk 3,8 kg moest voortbewegen. De nieuw ontwikkelde 1,6-liter-turbomotor is de derde Citroënversie van de door de FIA gereglementeerde Global Racing Engine. Hierin zijn de ervaringen met de vorige rallymotor uit de DS3 WRC en de motor van de C-Elysée uit het WTCC opgenomen. Dankzij een grotere begrenzer van de luchtinlaat, waarvan de diameter toenam van 33 naar 36 mm, steeg het motorvermogen met zo'n 20 procent tot 380 pk. De maximale turbodruk van 2,5 bar zorgt er daarentegen voor dat het koppel met 400 Nm min of meer op hetzelfde niveau blijft. Ook qua onderstel maakte Citroën een stap vooruit. Veren en dempers werden in eigen huis ontwikkeld, terwijl voor de vierwielaandrijving in vergelijking met de afzonderlijke differentiëlen voor en achter van de DS3 WRC werd teruggekeerd naar het concept van een centraal hydraulisch differentieel, zoals ook de Xsara en de C4 WRC dat hadden. Voor asfalt en gravel zijn er afzonderlijke onderstelspecificaties.

Reacties

    • 1
    • 1
     
    Racing-Fan 22 december 2016 10:44

    Nieuwe WRC wagens een stuk agressiever.

    • 1
    • 0
     
    Bram Knot 22 december 2016 16:21

    Beetje zure onderschriften bij de foto's René ;-)

    • 2
    • 1
     
    René de Boer 22 december 2016 16:52

    Nou ja, ik heb in mijn leven inmiddels ook al aardig wat perspresentaties georganiseerd en/of gepresenteerd, en dit zijn toch zaken die je bij een serieus fabrieksteam op dit niveau niet verwacht.

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 22 december 2016 18:52

    En dat van een Citrofiel! ;-)

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 22 december 2016 18:56

    Juist van een Citrofiel! Eentje in hart en nieren!

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 22 december 2016 22:15

    Dat heeft me altijd verrast. Ging er gewoon vanuit dat je iets Duits zou rijden. Maar goed vanwege je nauwe banden met DTM is Citroen rijden misschien ook wel veiliger, kunnen ze je niet beschuldigen van partijdigheid. ;)

    • 0
    • 2
     
    René de Boer 23 december 2016 07:39

    Exact zo is het. Maar het Citroënvirus heb ik al van kinds af aan, mijn vader heeft 25 jaar bij Citroën Nederland gewerkt en in mijn vroegste herinneringen komen al DS'en (echte!), CX'en en 2CV's voor. Ik heb een grote verzameling Citroëndocumentatie en -miniaturen en een flinke belangstelling voor de rijke historie van het merk. Al sinds de oprichting in 1996 werk ik mee aan het tweemaandelijkse Nederlandse magazine CitroExpert. En omdat ik ook nog eens geregeld voor Citroën Duitsland schrijf, kan ik het heel goed rechtvaardigen om in een C5 te rijden. Heb voor die tijd ook wel een Audi gehad, maar inderdaad leidde dat in de DTM tot wat stekelige opmerkingen vanuit Stuttgart en München. Aan een Citroën neemt niemand aanstoot, en mijn relaties met alledrie de DTM-merken zijn uitstekend. Wel had ik als hobbyauto 14 jaar lang een origineel Nederlandse Audi Ur-quattro (1987), maar die heeft sinds deze zomer een andere eigenaar, in Oostenrijk.

    • 1
    • 0
     
    Bram Knot 23 december 2016 09:59

    Weet ik hoor René, vandaar ook de knipoog. Dergelijke zaken zouden bij een Audi of BMW niet voorkomen.

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 23 december 2016 16:49

    Franse slag ;)

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet