Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WRC

WRC: Citroën presenteert nieuwe C3 WRC voor WK Rally 2017

161222 C3 WRC 480
De C3 WRC voor het WK Rally 2017

Bij de Etihad Towers aan de chique Corniche van Abu Dhabi werd gisteren de nieuwe Citroën C3 WRC in zijn definitieve uitvoering voor het WK Rally 2017 gepresenteerd. Een maand voor de seizoensouverture, traditioneel in Monte Carlo, viel de nieuwe wedstrijdauto van het Franse merk, dat met achtereenvolgens de Xsara WRC, de C4 WRC en de DS3 WRC acht wereldtitels bij de constructeurs won, voor het eerst in wedstrijdkleuren te bewonderen. Abu Dhabi is dankzij de forse donatie van sjeik Khaled Al Qassimi opnieuw de hoofdsponsor van het project en staat derhalve prominent op de auto. Voor de rest is het rood-grijs-zwarte kleurenschema gebaseerd op de huiskleuren van Citroën, die het afgelopen seizoen ook al op de C-Elysée in het WK Toerwagens te zien waren. Een opvallend stijlkenmerk van de nieuwe C3 WRC zijn de zwarte kleuraccenten aan de zijkanten, die doen denken aan de 'airbumps' die op de straatversie van de nieuwe C3 leverbaar zijn.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Citroën Racing

161222 Teamfoto Citroen rodebroeken 480
Goed uitlichten is overigens ook een vak: het voltallige Citroën Racing-team

Daar stonden ze dan, een beetje onwennig in hun rode broeken en blauwe colberts, die de nieuwe teamkleding van Citroën Racing vormen. Kris Meeke en Paul Nagle, die het afgelopen seizoen met de DS 3 twee WK-rally's wonnen en volgend jaar het speerpunt vormen van de WK-campagne van Citroën Racing, dat na een jaar afwezigheid met nieuw elan terugkeert op het hoogste echelon. Stéphane Lefebvre en Gabin Moreau, beide weer hersteld na hun akelige crash op de beruchte 'Panzerplatte' in de ADAC Rallye Deutschland in augustus van dit jaar. Craig Breen en Scott Martin, het Iers/Britse duo dat al relatief lang uitkomt met auto's uit de PSA-stal, en sjeik Khaled Al Qassimi en Chris Patterson, waarvan de sjeik het riante budget van Abu Dhabi Racing verdeelt en in ruil daarvoor ook af en toe achter het stuur van een fabrieksauto mag plaatsnemen. Het doel van Citroën Racing is om in 2017 zo snel mogelijk vier nieuwe C3's te kunnen inzetten, al moeten Breen/Martin in Monte Carlo nog beginnen met een oudere DS3 WRC.

De ontwerpfase van de nieuwe C3 WRC op basis van het nieuwe reglement voor de World Rally Cars, dat vanaf 2017 van kracht wordt, begon in april 2015. Nadat de raad van bestuur van PSA op 19 november vorig jaar de autosportstrategie voor de drie merken Citroën, DS en Peugeot voor de komende jaren ontvouwde en daarmee definitief groen licht gaf voor de WK-deelname van Citroën, werd de ontwikkeling van de nieuwe auto in hoger tempo voortgezet. Korte tijd later begon de bouw van het eerste prototype in de werkplaatsen van Citroën Racing in Versailles-Satory. Op 11 april van dit jaar vond op de eigen testbaan aldaar in handen van Kris Meeke de roll-out van de nieuwe C3 WRC plaats. Sindsdien werden op diverse locaties tien uitvoerige testsessies afgewerkt, waarbij zo'n 9.500 km werden afgelegd.

161222 C3 Meeke Nagle
De teamshirts kwamen net uit de verpakking: Kris Meeke (r.) en Paul Nagle leiden de WK-campagne van Citroën

Met een pk/gewichtsverhouding van 3,1 kg per pk is de C3 WRC krachtiger dan de DS3 WRC, die per pk 3,8 kg moest voortbewegen. De nieuw ontwikkelde 1,6-liter-turbomotor is de derde Citroënversie van de door de FIA gereglementeerde Global Racing Engine. Hierin zijn de ervaringen met de vorige rallymotor uit de DS3 WRC en de motor van de C-Elysée uit het WTCC opgenomen. Dankzij een grotere begrenzer van de luchtinlaat, waarvan de diameter toenam van 33 naar 36 mm, steeg het motorvermogen met zo'n 20 procent tot 380 pk. De maximale turbodruk van 2,5 bar zorgt er daarentegen voor dat het koppel met 400 Nm min of meer op hetzelfde niveau blijft. Ook qua onderstel maakte Citroën een stap vooruit. Veren en dempers werden in eigen huis ontwikkeld, terwijl voor de vierwielaandrijving in vergelijking met de afzonderlijke differentiëlen voor en achter van de DS3 WRC werd teruggekeerd naar het concept van een centraal hydraulisch differentieel, zoals ook de Xsara en de C4 WRC dat hadden. Voor asfalt en gravel zijn er afzonderlijke onderstelspecificaties.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet