Sportscars

Sportscars: Racing Team Nederland tevreden met vijfdaagse test op Sebring

Sebring test Lammers
Jan Lammers in actie met de Dallara P217 op het circuit van Sebring

Zoals we vorige week al meldden, testte het Racing Team Nederland met de drie rijders Rubens Barrichello, Frits van Eerd en Jan Lammers vijf dagen lang op de Sebring International Raceway met de nieuwe Dallara P217. De uitgebreide testsessie in het kader van de door bandenleverancier Dunlop georganiseerde testweek vormde een belangrijk element in de voorbereiding op het seizoen 2017, waarin het nieuwe Nederlandse team de deelname aan de 24 Uur van Le Mans en de European Le Mans Series op het programma heeft staan. 'Mits de inschrijving door de ACO geaccepteerd wordt', is dan het gebruikelijke voorbehoud, maar het kan niet anders dan dat een inschrijving met een prominente oud-Formule 1-coureur en een oud-winnaar van de 24 Uur van Le Mans op de burelen van de club in Le Mans welwillend zal worden bekeken.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Dunlop, Mark Koense

Voor Dunlop was de test in Sebring een belangrijke aangelegenheid. Het merk is al jarenlang succesvol in de LMP2-klasse en heeft voor 2017, parallel met de komst van de nieuwe generatie LMP2-auto's, een nieuw type band voor deze klasse in het vooruitzicht gesteld, waarmee al sinds de zomer van dit jaar wordt getest. De test in Sebring bood de mogelijkheid om de nieuwe banden op drie van de vier nieuwe LMP2-types voor volgend jaar te testen. Naast de Dallara P217 van Racing Team Nederland waren ook een Oreca 07 en een Ligier JS P217 aanwezig. Alleen een Riley-Multimatic Mk30 ontbrak, omdat Riley zich volledig concentreerde op de tweedaagse IMSA-test op het circuit van Daytona, die tegelijkertijd plaatsvond. Naast de genoemde LMP2's nam ook een Aston Martin Vantage GTE aan de test op Sebring deel. Zoals bekend was Aston Martin het afgelopen seizoen het enige fabrieksteam in de verder door Michelin gedomineerde GTE-Pro-klasse van het WEC dat met Dunlop-rubber in actie kwam.

Voor Racing Team Nederland verliep de test goed, blijkens de reacties van de drie rijders in een persbericht van het team. Jan Lammers beet op maandag het spits af en was tot en met vrijdag actief. "We hebben elke dag de hele dag kunnen rijden en veel van elkaar geleerd. Het is prettig dat Frits, Rubens en ik nu reeds alledrie getest hebben met de auto", aldus de winnaar van de 24 Uur van Le Mans in 1988, die tijdens de test in Florida bezoek kreeg van een andere prominente Nederlandse coureur. Tweevoudig Indy-500-winnaar Arie Luyendijk kwam met zijn echtgenote Mieke naar Sebring.

Sebring test Barrichello
Rubens Barrichello achter het stuur van de Racing Team Nederland-auto

Rubens Barrichello reed op dinsdag en woensdag, zijn eerste kennismaking met de Dallara. "We hebben samen veel belangrijke kilometers gemaakt. Natuurlijk zijn er altijd dingen die verbeterd zullen worden, maar ik vind de auto geweldig en alles verliep vlekkeloos", aldus 'Rubinho'. Op donderdag en vrijdag werd de plaats van de Braziliaan ingenomen door Frits van Eerd, initiatiefnemer en met zijn supermarktketen Jumbo ook de belangrijkste financier van Racing Team Nederland. "Dit was de eerste keer dat ik met de Dallara op een droge baan reed", verklaarde de Brabantse ondernemer en autosportliefhebber. "Ik heb veel kunnen rijden, veel geleerd en veel progressie geboekt, dus deze test was een belangrijke ervaring."

Sebring test VanEerd
Voor Frits van Eerd betekende de Dunlop-test in Sebring de eerste ervaring met de auto op een droge baan

Hoe de voorbereiding op het komende seizoen verder gestalte krijgt, wordt binnenkort bepaald, zo meldt Mark Koense namens Racing Team Nederland. "Dan beslissen we waar en wanneer we verder testen. Het was een waardevolle week. Dunlop wilde op Sebring de banden voor 2017 uitproberen en was blij met onze feedback en dat wij zoveel gereden hebben. We weten nu precies wat ons te doen staat de komende maanden en dat is wat je wilt in dit stadium."

Reacties

    • 4
    • 7
     
    Baron von Clutch 20 december 2016 10:08

    Ik ben wel nieuwsgierig wat Frits van Eerd qua rondetijden kan in vergelijking met Jan Lammers en Rubens Barrichello. Ik wacht dan ook met smart op de eerste ELMS race. Ergens denk ik dat als Frits zijn tempo te laag is dat hij Jos Verstappen in laat stappen. Al is zijn ultieme doel natuurlijk wel het rijden van Le Mans.

    • 2
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 20 december 2016 10:12

    Dit slaat echt nergens op want Verstappen heeft vorig jaar al bedankt voor de eer. Dat Frits zijn tempo te laag is dat lijkt me duidelijk.

    • 6
    • 1
     
    Baron von Clutch 20 december 2016 10:28

    Dat was destijds omdat de race in Azerbeidzjan in hetzelfde weekend viel. Inmiddels niet meer. Ook de rol van vader Jos op de circuits is minder. Ik zie het nog wel gebeuren.

    • 0
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 20 december 2016 11:59

    Zijn er ook plannen voor de eerder door Van Eerd aangeschafte LMP3 Ligier? Die kwam vorig jaar enkele keren in actie bij de Supercar Challenge en bij de Road to Le Mans wedstrijd.

    • 3
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 20 december 2016 12:24

    Slaat echt helemaal nergens op. Gaat 100 procent niet gebeuren.

    • 2
    • 0
     
    Racing-Fan 20 december 2016 17:30

    Die LMP3 is toch van Davytec?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 20 december 2016 19:55

    Ja, je hebt gelijk volgens mij. Die wagen zal waarschijnlijk uit gaan komen in de IMSA Prototype Challenge.

    • 11
    • 2
     
    ace1 20 december 2016 21:14

    @Baron von Clutch in 2008 deed van Merksteijn by Equipe Verschuur mee met een Porsche RS Spyder in de Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans en er werd door rijders Jos Verstappen, Peter van Merksteijn en Jeroen Bleekemolen glansrijk in de LMP 2 gewonnen. Peter van Merksteijn was ook niet de snelste maar dat werd door Jos Verstappen en Jeroen Bleekemolen goed gemaakt. En de tijdens de 24 uur van Le Mans reed Jos Verstappen in de nacht langer door. Alleen is het nu de vraag bij Racing Team Nederland hoe snel is Jan Lammers nog want alleen met een snelle Rubens Barrichello redt je het niet want de concurrentie in de LMP2 is groter dan in 2008 toen de Porsche RS Spyder met de Michelin banden de Porsche RS Spyder van het Deense team Team Essex met Dunlop banden behoorlijk kwijt reed. Michelin had voor de Porsche RS Spyder ook de banden ontwikkeld en tijdens de 24 uur van Le Mans liepen er enkele ingenieurs van Michelin rond bij van Merksteijn by Equipe Verschuur.

    • 6
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 21 december 2016 08:12

    Ace 1 ik zeg het niet snel maar goed verhaal kerel.

    • 6
    • 1
     
    Baron von Clutch 21 december 2016 10:38

    @ace1 Mijn complimenten. Je hebt je huiswerk goed gedaan, maar zoals je zelf zegt: 'de concurrentie in de LMP2 is groter dan in 2008'. Daarnaast is ook het niveau van de LMP2 de afgelopen jaren flink gestegen. Kijk maar naar de coureurs en teams die in de klasse uitkomen. Waar toen een van Merksteijn mee kon komen heb ik daar nu mijn zorgen over met van Eerd.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 21 december 2016 11:53

    Geen zorgen meedoen is belangrijker dan winnen. Tuurlijk gaan Bleekemolen en verstappen een stuk harder dan lammers en barrichello.

    • 4
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 21 december 2016 14:34

    Om de typisch Nederlandse negativiteit wat tegengas te geven: Mooi dat dit project opgestart wordt en goed te zien dat er weer een Nederlands team actief is in wellicht de meest competitieve klasse op LeMans!

    • 3
    • 1
     
    ace1 21 december 2016 18:06

    @Baron von Clutch ik zeg ook niet dat Racing Team Nederland LMP2 Kampioen in de WEC wordt en Le Mans in de LMP2 wint. de favorieten zijn Rebellion Racing.

    • 3
    • 0
     
    Baron von Clutch 21 december 2016 19:51

    @ ace1 Daar zijn we het over eens. ;-)

    • 3
    • 0
     
    ace1 21 december 2016 19:55

    @Baron von Clutch Dan zijn we het tenminste daarover eens ;-)

    • 4
    • 1
     
    Marcel ten Caat 22 december 2016 00:12

    @'Baron von Clutch' Even een volledige off-topic vraag, waarom gebruik je de nickname Baron von Clutch en de bijbehorende avatar? Vrijwel de volledige sportscar redactie van AUTOSPORT.NL weet wie de echte Baron von Clutch is...en laat ik het zo zeggen, daar is nog nooit een woord Nederlands uitgekomen.

    • 3
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 23 december 2016 10:03

    Ik heb geen idee wie die idioot is.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet