GT

GT: Frijns, Vanthoor en Haase winnen Motul Sepang 12 Hours, Peter Kox en Henk Kiks klassewinnaars (lang)

161210 12h Sepang winners
De winnaars van de race in Sepang, vlnr Christopher Haase, Laurens Vanthoor en Robin Frijns

Na de winst voor het Belgian Audi Club Team WRT in de 24 Uur van Dubai in januari viel er voor Audi dit seizoen in de grote internationale GT-races niet meer zoveel te vieren. In Bathurst ging de winst naar McLaren, op de Nürburgring was Mercedes oppermachtig, in Spa won BMW en ook de winst in de ernstig verkorte FIA GT World Cup in Macau had een wat zure bijsmaak. Nu, bijna aan het einde van het internationale autosportseizoen 2016, is er toch nog een succes te melden voor Audi, en nog met Nederlandse inbreng ook, want onze landgenoot Robin Frijns, de Duitser Christopher Haase en de Belg Laurens Vanthoor schreven de Motul Sepang 12 Hours op hun naam. In de wedstrijd, die werd gekenmerkt door veel regen en wisselende omstandigheden, maakte het Phoenix-team, dat de R8 LMS inzette, de juiste beslissingen, waardoor de winst een feit werd. Voor Laurens Vanthoor is dit een mooi succes in zijn laatste optreden voor Audi, want zoals bekend vertrekt onze zuiderbuur naar zustermerk Porsche. Met deze prestatie winnen Vanthoor en Audi ook de eerste editie van de Intercontinental GT Challenge, waarvoor de races in Bathurst, Spa-Francorchamps en Sepang meetelden. In Maleisië eindigde de snelste van de beide Manthey-Porsches, de nummer 911 met Nick Tandy, Earl Bamber en Patrick Pilet, met één ronde achterstand als tweede. De tweede Phoenix-Audi met Pierre Kaffer, René Rast en Markus Winkelhock werd als derde geklasseerd. Een fraaie klasse-overwinningen was er voor de Nederlanders Peter Kox en Henk Kiks, die met de Audi R8 LMS Cup-auto de GTC-klasse op hun naam schreven. Carlo van Dam en zijn teamgenoten werden met hun Singha-Ferrari tweede in de Pro-Am-klasse.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

161210 Sepang Start
Start met de beide Porsches en de PAX-McLaren in de voorste gelederen

De start van de race was voor de uiteindelijk winnende Audi niet optimaal, want voordat de nummer 15-R8 naar de startopstelling kon rijden, werd een probleem met de elektriciteit aan boord vastgesteld, waardoor startrijder Christopher Haase vanuit de pits moest vertrekken. Vooraan bepaalden de Porsches het tempo, al had Richard Lietz, die in de auto met startnummer 912 vanaf pole begon, het nakijken tegen de snellere Earl Bamber. Na vier uur reden de Porsches op de eerste twee plaatsen, gevolgd door de verrassend snelle Spirit of Race-Ferrari met Pasin Lathouras, Michele Rugolo en Alessandro Pier Guidi. In het vijfde uur van de wedstrijd zette flinke regen in, waarbij de Porsches aanvankelijk niet hun normaal gesproken goede regenkwaliteiten konden tonen, omdat de in Sepang gebruikte Yokohama-banden niet snel op de juiste temperatuur kwamen.

161210 Sepang 911 regen
In de regen konden de 911's op Yokohama's niet profiteren

Shane van Gisbergen, die in de PAX-McLaren ook nog titelkansen in de Intercontinental GT Challenge had, zag zijn kansen tot nul gereduceerd, nadat de McLaren voor reparatie van een defecte linker voorwielophanging zo'n twaalf ronden in de pits verloor. De regen aan het eind van de eerste helft van de race bracht de beide Phoenix-Audi's goed naar voren. De R8's waren de eerste auto's die naar regenbanden wisselden en dat bleek een goede zet, want halverwege de race reden de R8's op de eerste en tweede plaats. De beide Manthey-Porsches daarentegen kenden wat problemen: Tandy ging met de nummer 911 tweemaal in de rondte en de nummer 912 moest de pits in met remproblemen. Later traden er ook aan de 911-Porsche remproblemen op, wat ook voor dit rijderstrio een pitstop noodzakelijk maakte.

161210 Sepang Audi
Eindelijk eens succes voor het dit seizoen veelgeplaagde Phoenix-Team dankzij Frijns, Vanthoor en Haase in de Audi

De beide Audi's draaiden zonder problemen hun ronden en zo ging de overwinning uiteindelijk relatief onbedreigd naar Frijs/Vanthoor/Haase. In de nummer 16-Audi verloren Kaffer, Rast en Winkelhock tijdens de laatste 'full course yellow' wat tijd, waardoor de Porsche met Tandy, Bamber en Pilet uiteindelijk de tweede plaats kon overnemen. De andere Audi kwam als derde over de streep, gevolgd door de Spirit of Race-Ferrari en de nummer 912-Porsche met Makowiecki, Lietz en Christensen.

De op één na best geklasseerde Nederlander, achter racewinnaar Robin Frijs, was Carlo van Dam in de Singha Motorsport-Ferrari die hij deelde met de Thaise rijders Piti Bhirom Bhakdi en Tanart Sathienthirakul en Frank Yu uit Hong Kong. Het kwartet eindigde als zevende algemeen en tweede in de Pro-Am-klasse, achter de Hub Auto Racing-Ferrari. Net als in de kwalificatie domineerde de B-Quik Racing Team-Audi R8 LMS Cup met Peter Kox en Henk Kiks de GTC-klasse. Samen met de Australiër Daniel Bilski wonnen Kox en Kiks met een voorsprong van twee ronden de klasse. In het algemeen klassement eindigde de Audi als twaalfde. De GDL Racing-Lamborghini Supertrofeo met Rik Breukers, Wee Lim Keong en Melvin Moh Chun Ho werd tweede in de klasse en 14e algemeen.

161210_Uitslag_Motul_Sepang_12_Hours

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet