Diversen

Div: BMW maakt plannen 2017 bekend en huldigt succesvolle privérijders

IMG 1816
De succesvolste BMW-privérijders op het podium in het kader van de BMW Sports Trophy

Met de jaarlijkse BMW Sports Trophy-uitreiking zet BMW al vijf decennia lang de succesvolste BMW-privérijders in de autosport in het zonnetje. Dit jaar streden 332 BMW-rijders uit 35 landen om de posities in het eindklassement en traditioneel werden de beste 25 gehuldigd tijdens het einde-seizoensfeest in München. Daar werd ook een vooruitblik gegeven op de sportactiviteiten in 2017, met de nieuwe M4 GT4 als belangrijk nieuw product. De auto, die in camouflagekleuren in München te zien was, komt al tijdens de Hankook 24H DUBAI volgende maand voor het eerst in actie. Bij de Sports Trophy eindigden er dit jaar voor het eerst sinds mensenheugenis geen Nederlanders bij de eerste 25, de best geklasseerde rijder uit de Benelux was de Belg Ward Sluys als 24e. Bij de teams waren er twee Nederlandse équipes in de top tien: Ekris Motorsport als tiende en JR Motorsport als vijfde.

Tekst: René de Boer (vanuit München, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

IMG 1818
Benelux-successen: Fred Cavanaugh van JR Motorsport (l.) en coureur Ward Sluys

De uitreikingen van de BMW Sports Trophy hebben al op heel wat verschillende locaties plaatsgevonden en ook dit jaar was er weer een nieuwe plaats van handeling: het onderkomen van BMW Classic, op de locatie waar 100 jaar geleden de basis van de 'Bayerische Motoren Werke' werd gelegd. Voorafgaand aan de festiviteiten blikte BMW-sportdirecteur Jens Marquardt terug op het afgelopen seizoen, met de DTM-titel voor Marco Wittmann en het BMW Team RMG alsmede de winst met de M6 GT3 van Rowe Racing in de 24 Uur van Spa als belangrijkste wapenfeiten, en keek hij vooruit naar 2017.

IMG 1841
Onze landgenoot Ernest Knoors ontwikkelt met zijn team MTEK de nieuwe BMW voor het FIA WEC vanaf 2018

Dat de teams Schnitzer en MTEK volgend jaar niet meer in de DTM actief zijn, werd eerder deze week al aangekondigd. Nu werd ook de verdeling van de zes rijders over de twee overgebleven teams RMG en RBM bekendgemaakt. Bij het RMG-team van Stefan Reinhold uit het Duitse Andernach rijden titelverdediger Marco Wittmann en Timo Glock, plus Augusto Farfus als nieuwe aanwinst. Het RBM-team van Bart Mampaey uit het Belgische Mechelen handhaaft de samenwerking met Tom Blomqvist en Maxime Martin en krijgt Bruno Spengler erbij. In het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship vormen Bill Auberlen en Alexander Sims alsmede Martin Tomczyk en John Edwards de twee teams voor het volledige seizoen. Bij de lange-afstandsraces krijgen ze versterking van respectievelijk Bruno Spengler en Augusto Farfus (voor Auberlen/Sims) en onze landgenoot Nicky Catsburg en de Canadees Kuno Wittmer (voor Tomczyk/Edwards). De teams Schnitzer, Schubert en Rowe zijn met fabriekssteun actief in de GT-racerij, ondermeer de 24-uursrace op de Nürburgring.

IMG 1780 De nieuwe M4 GT4, nu nog in camouflagekleuren

Een interessante propositie is de nieuwe BMW M4 GT4, die vanaf 2018 voor klantenteams beschikbaar is. In Dubai rijdt deze auto met Dirk Adorf, Jörg Müller en Ricky Collard, ingezet door Schubert Motorsport, zijn eerste race. "Inmiddels is het niveau ook in GT4 zo hoog dat je daar wel als fabrikant aan de slag moet, en daarnaast vroegen heel wat klantenteams om zo'n auto", antwoordde sportdirecteur Marquardt op de vraag waarom BMW naast de door Ekris Motorsport ontwikkelde GT4-versie van de M4 nu met een eigen variant komt. "Bovendien is het een logische volgende stap na onze M235i Racing Cup, zodat we, samen met de M6 GT3, elk segment van de klantensport nu kunnen afdekken."

IMG 1812
Een 'Achievement of the year Award' voor Alex Zanardi

Een speciale 'Achievement of the year Award' was er voor Alex Zanardi, die naast zijn Olympische handbike-successen in Rio dit jaar ook een race met een BMW M6 GT3 van ROAL Motorsport in het Italiaans GT-kampioenschap reed en prompt won. De uitreiking van de Sports Trophy-prijzen rondde de avond af. Daarbij ging de titel voor de teams voor het derde jaar op rij naar het Pixum Team Adrenalin Motorsport, dat vooral actief is in de Duitse VLN-lange-afstandsraces. VLN-kampioen Michael Schrey won de hoofdprijs bij de rijders: een bedrag van 30.000 Euro en een test met de BMW M6 GT3.

IMG 1770
De BMW M235i Racing Cup waarmee Michael Schrey dit jaar de VLN en de BMW Sports Trophy won

IMG 1771
Uiteraard was ook de winnende ROWE M6 GT3 uit de 24 Uur van Spa te bewonderen

IMG 1823
Nog een Nederlander: Frank van Meel (r.), die aan het hoofd staat van BMW's sportieve divisie M GmbH, hier in gesprek met Herbert Schnitzer van het gelijknamige team

IMG 1840
Na afloop van de prijsuitreiking mocht ook een deel van de historische collectie van BMW Classic bewonderd worden.



Reacties

    • 1
    • 0
     
    Baron von Clutch 10 december 2016 11:15

    Is er enige samenwerking geweest tussen BMW en Ekris bij de ontwikkeling van de BMW M4 GT4?

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 december 2016 15:53

    Ik vermoed dat Ekris hier niets mee te maken heeft. De BMW Motorsport versie is ook gebaseerd op de M4 GTS en de Ekris M4 op de straat M4. Al zou het logisch zijn dat ze hem toch even bekeken hebben. Ze gebruiken ook een andere vleugel/wielen/motorkap/fueltank zoals uit de m3 GT4 voor wat ik zo op het blote oog kan zien.

    • 4
    • 0
     
    René de Boer 10 december 2016 19:55

    Heb even navraag gedaan bij Stian Boers van Ekris Motorsport, die verklaarde dat Ekris vanaf het begin volop medewerking van BMW Motorsport gekregen heeft om de door Ekris ontwikkelde M4 GT4 gehomologeerd te krijgen. Daarbij heeft BMW destijds de toezegging gedaan, dat BMW Motorsport voor 2018 niet met een eigen GT4-klantenauto op de markt zou komen, en daar heeft BMW zich aan gehouden, want pas vanaf 2018 is de nieuwe GT4 ook voor klantenteams beschikbaar. Dat BMW bij de ontwikkeling van zijn eigen GT4 goed naar het voorbeeld van Ekris gekeken heeft, mag duidelijk zijn, al koos BMW op een aantal gebieden voor andere oplossingen, wat vanuit het perspectief van een fabrikant begrijpelijk is. Ekris past zijn eigen GT4 voor het komend seizoen op een aantal punten aan en heeft bovendien twee auto's verkocht voor deelname aan de Franse GT-serie.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 11 december 2016 11:04

    Met de M235i, GT3 en straks GT4 en GTE heeft BMW een mooie lineup. Wordt de GTE ook beschikbaar voor klanten?

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 december 2016 11:08

    @rene, bedankt voor je toelichting. Aanvulling is dat de M4 GT4, welke op dit moment door BMW Motorsport ontwikkeld wordt, ook als basis de 'normale' M4 kent en niet gebaseerd is op de M4 GTS. Zo zal deze bijvoorbeeld ook geen water injectie krijgen. Het is wel zo dat de motorkap afkomstig is van de GTS maar dit is voor de Ekris M4 GT4 voor 2017 ook één van de upgrades. Door de toevoeging van de extra luchtsleuf wordt de efficiency van het gehele koeler pakket verbeterd.

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 11 december 2016 13:34

    Of de GTE voor klantenteams beschikbaar komt, daarover heeft BMW nog geen mededelingen gedaan, maar als dat al gebeurt, denk ik op z'n vroegst aan 2019, of misschien zelfs pas 2020. Ik denk dat ze eerst eens willen kijken hoe competitief de auto is. De Ford GT is ook nog niet voor klantenteams beschikbaar, en ik vraag me af of dat ooit het geval zal zijn.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet