Formule 3

GP3: Nyck de Vries: “Eindstand kampioenschap laat mijn echte snelheid niet zien”


 SLA7399

Pas na de zomer lachte het geluk hem toe. "Als alles goed was gegaan, was de Hungaroring mijn beste weekend geweest, maar op Monza reed ik écht mijn beste race", zegt hij over zijn overwinning in de sprintrace, wat zijn eerste GP3-zege betekende. "Ik vocht het uit met Fuoco en Albon, niet de minsten, en heb me na een slechte start omhooggewerkt van P4 naar P1."

 SBB4500

Toch steekt De Vries ook hand in eigen boezem. "Na de zomerstop stond ik met het eerste setje banden eigenlijk altijd op pole. Maar op het tweede setje maakte ik dan toch soms een foutje. Te gretig. Net als in Maleisië, toen ik er met mijn teamgenoten in de eerste ronde afging. Het was de logische consequentie van het feit dat ik aan het begin van het seizoen de resultaten niet binnenhaalde. Dan word je iets te eager om te laten zien dat je het wél verdient."

 SLA7106

Ook in het slotweekend in Abu Dhabi, waar De Vries zijn tweede seizoenszege behaalde, verliep de kwalificatie volgens hetzelfde patroon. "Na het eerste setje was ik weer vier tiende los. Voor het tweede setje heb ik mezelf toen te veel onder druk gezet. Het was mijn laatste kans om het te laten zien. Dat heeft me net de pole gekost. Gelukkig kwam het in de race weer naar me toe. Okee, ik kreeg de kop in handen nadat Aitken en Albon elkaar raakten, maar ik had mezelf wel in die positie gebracht door Jake Dennis bij de start te passeren."

 SBB4350

Charles Leclerc bleek intussen inderdaad de teamgenoot die het De Vries moeilijk ging maken. Toch wijt De Vries dat niet aan het feit dat Leclerc een protegé is van Nicolas Todt, de mede-oprichter van ART. "Ik heb altijd het gevoel gehad dat ART gelijkwaardige auto's neerzet", zegt hij. "Ik heb eerder zelf dingen laten liggen. En dat is ook verklaarbaar. Als je eenmaal het momentum kwijt bent, loop je achter de feiten aan. Leclerc had het momentum vanaf het begin mee."

 SLA7325

Ook zijn andere teamgenoot Alex Albon presteerde sterk, met vier overwinningen en de tweede plaats in het kampioenschap. En dat terwijl De Vries hem in de Formule Renault 2.0 nog de baas was. Heeft Albon hem verrast? "Nee, helemaal niet. Ik ken Alex al heel lang. Eerst had ik in de karts Sainz en Kvyat als tegenstanders, daarna Albon. Duidelijk een heel getalenteerde rijder, de enige tegen wie ik toen altijd moest vechten. Ik waardeer 'm zeer. In voorgaande jaren heeft hij gewoon nooit kunnen laten zien wat hij in huis heeft. Het is echt niet zo dat hij dit seizoen opeens weer heeft ontdekt hoe hij moet sturen."

 SLA7442

Na Abu Dhabi vloog De Vries op en neer naar Spanje voor een eendaagse DTM-test voor Audi, die in zijn ogen "heel erg goed" verliep, om daarna terug in de Verenigde Arabische Emiraten nog twee dagen mee te pakken van de driedaagse GP2-test op het circuit van Yas Marina. Voor het team van Rapax zette hij in vier sessies steeds tijden neer die op de rand van de toptien lagen.

 SLA1955

"Dag 1 ging erg goed, zeker omdat de anderen al een dag hadden getest. Een halve seconde van de pole is dan niet slecht. Dag 2 had er meer in gezeten, want ik was een beetje het vertrouwen in de remmen kwijt. Buiten hun operating window zijn die erg moeilijk te controleren. De GP2-auto ervoer ik als een grote GP3-auto, met meer vermogen en meer downforce. Met name door de Pirelli's lijkt hij niet zo erg op een Formule Renault 3.5 op Michelin-banden met meer grip. Die banden maken het behoorlijk anders: in de GP2 is de degradatie zelfs nog groter dan in de GP3. In de Formule 1 speelt dat inmiddels minder, dus omgaan met degradatie speelt nu vooral in GP2 een grote rol. Kijk naar Louis Delétraz, die dit jaar vooraan meedeed in de Formule V8 3.5, maar in Abu Dhabi toch grote moeite had met zijn eerste GP2-weekend. Het is geen makkelijke overstap."

 X0W3392

Wat het in 2017 wordt – GP2, DTM of toch iets anders – kan De Vries nog niet zeggen. "Er is nog niks concreets, dus daar kan ik kort over zijn."

Reacties

    • 6
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 december 2016 14:43

    Als... Daar heb je niks aan in de autosport. Het is zoals hij zelf zegt: Ze kijken naar de resultaten. En het feit is dat Nyck nu zo langzaam toch echt moet gaan presteren, want anders vrees ik dat het er niet uit gaat komen bij hem. Hopelijk lukt het hem in 2017 wel!

    • 6
    • 0
     
    Baron von Clutch 06 december 2016 14:50

    Ik ben eigenlijk nog nieuwsgieriger of McLaren in hem blijft geloven na dit seizoen. Een seizoen GP2 en 'alles of niets' lijkt mij de beste stap voor hem op dit moment. Mocht dat niet lukken, dan daarna overstappen op de GT's van McLaren. Wel is opvallend dat Sainz en Kvyat hem snel voorbij zijn gegaan waardoor hij naar mijn inziens het predikaat van eeuwig talent begint te krijgen.

    • 4
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 06 december 2016 14:51

    Het hoofdstuk Nyck is wat mij betreft gesloten. Kan die jongen wel bij het gaspedaal Jezus wat is die kerel klein.

    • 4
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 06 december 2016 15:31

    Nick zijn carrière is over. Het heeft veel te lang geduurd met onvoldoende resultaat. Dit GP3 seizoen had het moeten zijn maar kennelijk is een lange reeks excuses nodig. Kan mij niet voorstellen dat McLaren een GP2 seizoen gaat betalen. En weer GP3 is onbevredigend.

    • 3
    • 17
     
    Anonieme gebruiker 06 december 2016 16:29

    Ik vraag me ook iedere keer weer af waarom autosport.nl dit soort onnozele persberichten blijft publiceren? Krijgen jullie hier voor betaald. Kan bijna niet anders.

    • 3
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 06 december 2016 16:35

    FIA F3 EK was een betere keuze geweest. Dan hadden we kunnen zien hoe goed hij werkelijk is.

    • 7
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 06 december 2016 17:59

    Hoezo 'persbericht'? Wat een stompzinnige opmerking! Is toch gewoon een interview? Met (even los van Verstappen) een van de weinige Nederlanders die momenteel op internationaal niveau actief zijn in de monoposto's? Lijkt me nieuwswaardig genoeg voor elk medium dat over (Nederlandse) autosport schrijft...

    • 6
    • 0
     
    Baron von Clutch 06 december 2016 18:16

    Aan de andere kant. Als dit het plafond is voor hem. Prima! Met de reputatie die hij nu heeft kan hij zijn carrière een mooi vervolg geven. Ik noem Tom Coronel, Peter Kox en Robin Frijns maar even als Nederlandse voorbeelden.

    • 7
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 december 2016 21:13

    "De buitenwereld kijkt helaas alleen naar de resultaten..." Helaas voor De Vries niet alleen de buitenwereld. Gewoon accepteren dat je net niet de top gehaald hebt, dat is echt geen schande. Hij zit nu nog in de ontkenningsfase, waarin Van der Garde ook een tijd heeft gezeten. En opeens valt het kwartje en ontdek je dat er een autosportleven bestaat zonder de F1, waarin je ten eerste veel rijplezier kunt beleven (bijv. in WEC, GT's, etc.), en ten tweede een ruim belegde boterham kunt verdienen.

    • 3
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 06 december 2016 23:23

    Wie het GP3 seizoen heeft gevolgd en wat "insite" informatie heeft begrijpt het intervieuw. Nyck heeft veel pech gehad en had normaliter 50-70 punten meer kunnen hebben. Het siert hem dat hij zegt dat de auto's gelijkwaardig waren terwijl data aangaf dat hij 0,2 op het rechte eind verloor op teamgenoten. Pas na de nieuwe mortor was hij gelijkwaardig aan zijn teamgenoten. De druk om te moeten presteren heeft hem parten gespeeld net als in zijn 2e jaar R2.0 en dat is jammer. Kan ie dat handelen dan ziet de toekomst er goed uit en is F1 bereikbaar.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet