Columns

Column René de Boer: Waarom ik de BMW Art Cars zo interessant vind

IMG 1889
Uw redacteur bij de nieuwste BMW Art Car in Miami

Voor AUTOSPORT.NL-redacteur René de Boer was het bijwonen van de presentatie van de nieuwste BMW Art Car, woensdagavond tijdens de kunstbeurs 'Art Basel' in Miami, een bijzonder moment. In een speciale column schrijft hij over zijn fascinatie voor de Art Cars.

Tekst: René de Boer (vanuit Miami, Twitter: @renedeboer)
Foto: Alexander Trienitz

"Wil je mee naar de presentatie van onze nieuwe Art Car?" Ingo Lehbrink, autosport-PR-man bij BMW in München, wist dat hij met deze vraag een gevoelige snaar bij mij raakte. Hij kent mijn interesse in deze verbinding tussen kunst en raceauto's, die BMW al vier decennia lang weet te maken. Bij de presentatie van de vorige Art Car, de door Jeff Koons beschilderde M3 GT2, in mei 2010 in het Centre Pompidou in Parijs, kon ik er niet bij zijn, omdat ik die dag terugreisde van de Indy 500. De auto van Koons zag ik dus in Le Mans pas voor het eerst in het echt.

Bij de presentatie van de BMW M6 GTLM van John Baldessari was ik er dus wel bij. Goed, het is even vliegen naar Miami, en bij elkaar zit ik voor deze reis bijna langer in het vliegtuig dan dat ik in Florida ben. Maar het is voor het goede doel – het informeren van u als bezoekers van deze site – en ik doe het graag.

Ja, ik geef het meteen toe: ik ben Art Car-fan. Mijn eerste contact met de Art Cars dateert uit de tijd dat ik een jochie van een jaar of vier, vijf was, en bij een BMW-dealer in Oldenbroek mijn eerste BMW-folders kreeg: een exemplaar met oranje cover van de toenmalige 3-serie, en een folder met groen gekleurd omslag voor de 5-serie. Het zal ergens in 1977 of 1978 geweest zijn. En achterin die folders stond een plaatje dat mij intrigeerde: een BMW beschilderd met een soort rasterpapier. Nu weet ik dat dat de Art Car van Frank Stella was, maar dat inzicht kwam natuurlijk pas jaren later.

Een keer tijdens een vakantie in Oostenrijk zag ik de door A.R. Penck beschilderde Z1 zomaar in het wild in Salzburg, geparkeerd op het trottoir voor een galerie. De BMW V12 LMR met de opschriften van woordkunstenares Jenny Holzer zag ik in 1999 in Le Mans. Statisch weliswaar, want de auto was alleen tijdens de testdag in actie gekomen en stond tijdens de raceweek op een presentatiedisplay, terwijl een van de twee BMW's die wel racete, de wedstrijd won. Sindsdien heb ik alle Art Cars wel eens gezien, tijdens bezoeken aan musea, beurzen en evenementen, of in het depot van BMW Classic.

Drie Art Cars staan er in schaal 1:18 in mijn kantoor, als een van de weinige niet-Citroënmodellen (het enige merk dat ik actief verzamel): de auto's van Warhol, Stella en Lichtenstein. De M3 GT2 van Koons zou ik ook nog wel graag in die schaal willen hebben, maar doordat destijds ongeveer de helft van de productie van dit model niet door de kwaliteitscontrole kwam, is dit miniatuur uitermate schaars, en zijn de prijzen navenant. Nu wordt het Art Car-verhaal dus voortgezet, en ik kijk er nu al naar uit om de auto in januari in Daytona in actie te zien!

Reacties

    • 5
    • 0
     
    Bram Knot 01 december 2016 10:23

    Nou ben ik al niet echt een fan van art-cars (de auto's zelf zijn voor mij kunst genoeg) maar deze laatste... Een paar stippen, een blauwe vleugel, een plaatje van een auto en het woord FAST. Serieus? Dit bevestigt toch echt wel dat ik geen bal van moderne kunst snap (of wil snappen). Gelukkig sta ik hier niet alleen in, een hoop reacties die ik heb gezien (ook van mensen die art-cars overigens wél een warm hart toedragen) komen op hetzelfde neer. Meer kleinkunst (cabaret) dan moderne kunst dus ;)

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 01 december 2016 13:40

    Volledig mee eens, ik vind deze van Baldessari ook teleurstellend, en had zeker een spectaculairder ontwerp verwacht.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 december 2016 15:07

    Misschien is het uiterlijk van deze Art car niet ieders smaak. Wel wordt er veel over gepraat, dat is voor BMW commercieel ook een doelstelling natuurlijk. Dus wat dat betreft lijkt de missie geslaagd.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet