Columns

Column René de Boer: Waarom ik de BMW Art Cars zo interessant vind

IMG 1889
Uw redacteur bij de nieuwste BMW Art Car in Miami

Voor AUTOSPORT.NL-redacteur René de Boer was het bijwonen van de presentatie van de nieuwste BMW Art Car, woensdagavond tijdens de kunstbeurs 'Art Basel' in Miami, een bijzonder moment. In een speciale column schrijft hij over zijn fascinatie voor de Art Cars.

Tekst: René de Boer (vanuit Miami, Twitter: @renedeboer)
Foto: Alexander Trienitz

"Wil je mee naar de presentatie van onze nieuwe Art Car?" Ingo Lehbrink, autosport-PR-man bij BMW in München, wist dat hij met deze vraag een gevoelige snaar bij mij raakte. Hij kent mijn interesse in deze verbinding tussen kunst en raceauto's, die BMW al vier decennia lang weet te maken. Bij de presentatie van de vorige Art Car, de door Jeff Koons beschilderde M3 GT2, in mei 2010 in het Centre Pompidou in Parijs, kon ik er niet bij zijn, omdat ik die dag terugreisde van de Indy 500. De auto van Koons zag ik dus in Le Mans pas voor het eerst in het echt.

Bij de presentatie van de BMW M6 GTLM van John Baldessari was ik er dus wel bij. Goed, het is even vliegen naar Miami, en bij elkaar zit ik voor deze reis bijna langer in het vliegtuig dan dat ik in Florida ben. Maar het is voor het goede doel – het informeren van u als bezoekers van deze site – en ik doe het graag.

Ja, ik geef het meteen toe: ik ben Art Car-fan. Mijn eerste contact met de Art Cars dateert uit de tijd dat ik een jochie van een jaar of vier, vijf was, en bij een BMW-dealer in Oldenbroek mijn eerste BMW-folders kreeg: een exemplaar met oranje cover van de toenmalige 3-serie, en een folder met groen gekleurd omslag voor de 5-serie. Het zal ergens in 1977 of 1978 geweest zijn. En achterin die folders stond een plaatje dat mij intrigeerde: een BMW beschilderd met een soort rasterpapier. Nu weet ik dat dat de Art Car van Frank Stella was, maar dat inzicht kwam natuurlijk pas jaren later.

Een keer tijdens een vakantie in Oostenrijk zag ik de door A.R. Penck beschilderde Z1 zomaar in het wild in Salzburg, geparkeerd op het trottoir voor een galerie. De BMW V12 LMR met de opschriften van woordkunstenares Jenny Holzer zag ik in 1999 in Le Mans. Statisch weliswaar, want de auto was alleen tijdens de testdag in actie gekomen en stond tijdens de raceweek op een presentatiedisplay, terwijl een van de twee BMW's die wel racete, de wedstrijd won. Sindsdien heb ik alle Art Cars wel eens gezien, tijdens bezoeken aan musea, beurzen en evenementen, of in het depot van BMW Classic.

Drie Art Cars staan er in schaal 1:18 in mijn kantoor, als een van de weinige niet-Citroënmodellen (het enige merk dat ik actief verzamel): de auto's van Warhol, Stella en Lichtenstein. De M3 GT2 van Koons zou ik ook nog wel graag in die schaal willen hebben, maar doordat destijds ongeveer de helft van de productie van dit model niet door de kwaliteitscontrole kwam, is dit miniatuur uitermate schaars, en zijn de prijzen navenant. Nu wordt het Art Car-verhaal dus voortgezet, en ik kijk er nu al naar uit om de auto in januari in Daytona in actie te zien!
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet