Formule 1

Formule 1: Exit GP Maleisië, Zak Brown vervangt Ron Dennis, Ericsson blijft, Hamilton heeft weinig geloof

Zak Brown

Aan de vooravond van het laatste en allesbeslissende Grand Prix van het jaar, is het druk in de paddock. Terwijl Hamilton zich vastklampt aan zijn laatste strohalm voor de titel, wordt Zak Brown aangewezen als vervanger van Ron Dennis, wiens machtsgreep binnen McLaren mislukte, blijft Marcus Ericsson nog een jaar bij Sauber en trekt Maleisië de stekker uit zijn eigen Grand Prix.

Tekst: Daan Jeuken

Rosberg

F1 is te duur voor circuits
De regering van Maleisië is niet van plan om het contract met de Formule 1 te verlengen. Het huidige contract loopt tot en met 2018, maar daarna houdt het op voor de vaak enerverende (en natte) race. De reden is simpel: het evenement is veel te duur. "Het kost ons jaarlijks 300 miljoen RM [64 miljoen euro, red.] en die verdienen we niet terug", legt de minister van Toerisme en Cultuur uit. "De aandacht voor F1 zwakt af, in tegenstelling tot MotoGP. Als we dat kwijt zouden raken, zouden we veel toerisme mislopen."

De GP van Maleisië staat sinds 1999 onafgebroken op de kalender en zorgde meer dan eens voor groot spektakel; vooral als er weer eens een moesson over Sepang trok. Dit jaar wist Max Verstappen de race bijna te winnen, terwijl in 2001 vader Jos grote smaakmaker was.



De klachten van Maleisië staan niet op zich. Ook historische circuits als Silverstone, Monza, Spa-Francorchamps, Hockenheim en de Nürburgring hebben al jaren moeite om de broek op te houden en de F1 te huisvesten. Zelfs Singapore schijnt zich te beraden over de toekomst in de Formule 1. "Singapore was niet meer dan een vliegveld voor tussenstops", is Bernie Ecclestone helder. "De Grand Prix heeft ze veel gekost, maar we hebben ze ook veel geld opgeleverd. En nu denken ze dat ze hun doel hebben bereikt en willen ze misschien geen race meer."

Zak Brown vervangt Ron Dennis bij McLaren
Vorige week werd Ron Dennis na 35 jaar trouwe dienst de deur gewezen bij McLaren. De 69-jarige Dennis leidde het Britse team sinds 1981 en won tien rijderstitels. In 2009, met de wereldtitel van Lewis Hamilton op zak, liet hij de dagelijkse leiding aan Martin Whitmarsh. Het team gleed echter af, zeker toen Mercedes zijn eigen team kocht en McLaren op het tweede plan belandde. In 2014 keerde Dennis terug, om met Honda een nieuwe glorieperiode op te bouwen.

Onder Dennis beleefde McLaren vorig jaar een waar dieptepunt, maar dit jaar is het herstel duidelijk zichtbaar. Wat echter ook opvalt aan de McLaren is het chronisch gebrek aan sponsoren. Dennis' autocratische stijl van leidinggeven botste echter, met name met de Bahreinse en Saudische grootaandeelhouders. Dennis, met 25% van de aandelen in handen, probeerde de 50% van de Bahreinse Government Holding Company over te nemen, maar die coupe mislukte. Nadat het ultieme bod van naar schatting 1,7 miljard dollar werd afgewezen, werd de McLaren-baas dus de deur gewezen.

Als vervanger werd direct al de naam van Zak Brown genoemd. De 45-jarige Amerikaanse zakenman, nauw verbonden met Liberty, de nieuwe eigenaren van de F1, werd echter ook als opvolger van Bernie Ecclestone genoemd. Hij koos er echter voor om baas van racing en marketing bij McLaren te worden, waar hij al een rijke historie heeft.

"Als oprichter van Just Marketing International (JMI) – nu 's werelds grootste motorsport-marketing-bureau – heb ik al vak nauw samengewerkt met McLaren. Ik heb goede relaties opgebouwd binnen het bedrijf. Samen hebben we enkele grote sponsordeals gesloten, waaronder Johnnie Walker, GSK, Hilton, Lenovo, Chandon en NTT. Het mooiste is dat ik mijn nieuwe rol mijn absolute passie kan combineren met mijn ongeëvenaarde expertise – autosport en marketing. Ik ga zorgen dat de twee nauw verbonden blijven."

Een waardige hoofdsponsor als opvolger van Vodafone is dus het minste dat we kunnen verwachten.

alonso-aus2016


Marcus Ericsson blijft bij Sauber
Bij Sauber is het nog steeds groot feest na de Grand Prix van Brazilië. De negende plaats van Felipe Nasr betekende op de valreep namelijk de eerste punten voor het Zwitserse team. Belangrijker nog: de twee puntjes brengen Sauber boven Manor in het kampioenschap. En dat is erg veel geld waard.

Het is echter niet goudhaantje Nasr, maar Marcus Ericsson – die crashte in Brazilië – die zijn stoeltje voor 2017 nu heeft verzekerd. Nasr vecht met Esteban Gutierrez om het tweede zitje. Gezien de situatie bij Sauber gaat die strijd niet om de grootte van het talent – ook niet met die tiende plaats in het kampioenschap op zak.

Hamilton heeft er een hard hoofd in
In de tussentijd moet er dit weekend nog altijd een race verreden worden, en een kampioenschap verdeeld. Lewis Hamilton moet 12 punten goedmaken op teamgenoot Nico Rosberg, wat betekent dat laatstgenoemde aan een derde plaats genoeg heeft. Op een circuit waar inhalen schier onmogelijk is en waar de actie meestal ver te zoeken is, moet Hamilton dus hopen op een wonder. "Ik kan en zal niet opgeven. Je weet nooit wat er gebeurt – hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt." Nico Rosberg laat zich in ieder geval niet van de wijs brengen. "Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik me besef dat ik dit weekend eigenlijk gewoon moet benaderen zoals elke race."

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet