Formule 3

F3: George Russell snelste in kwalificatie Macau, VAR-coureur Ilott tweede op de grid

2016-MacauGP-AT2-1701
George Russell was het snelst in de kwalificatie in Macau

George Russell staat morgen op pole voor de Formule 3-kwalificatierace tijdens de Grand Prix van Macau. In de tweede en beslissende kwalificatiesessie reed de Britse rijder van het team HitechGP een tijd van 2:10,100 minuten, waarmee hij de beste startpositie veiligstelde. Daarachter start Callum Ilott, waarmee de rijder van Van Amersfoort Racing zijn sterke optreden als snelste in de vrije training van vanmorgen bevestigde. Achter de volledig Britse eerste startrij kwalificeerde oud-Macau-winnaar António Félix da Costa zich als derde. De Portugees had gisteren nog de voorlopige pole-position in handen, maar moest in de tweede kwalificatie de beide Britten voor zich dulden.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Alex Trienitz/FIA F3 World Cup

Zoals te verwachten viel, waren de tijden vandaag sneller dan gisteren, en zo was de tweede kwalificatie dus beslissend voor de posities op de grid voor de kwalificatierace van morgen. Ilott klom met een tijd van 2:10,470 minuten al snel op naar de eerste plaats. Het aantal incidenten bleef aanvankelijk nog beperkt, in tegenstelling tot de vrije training van vanmorgen, waarin maar liefst vier keer de rode vlag getoond werd. Zo'n tien minuten voor het einde van de kwalificatie ging het echter mis voor de Japanner Sasaki, die zijn auto bij Maternity in de vangrails parkeerde. En net nadat de sessie was hervat, konden de rijders opnieuw hun ronde afbreken, nadat de Duitser Maximilian Günther bij Mandarin in de rondte ging en hard in de vangrails crashte. Op dat moment verscheen ook de melding op de beeldschermen dat er sprake was van lichte regen.

Dat weerhield George Russell er echter niet van om een snellere rondetijd dan Ilott neer te zetten en daarmee de voorlopige pole voor zich op te eisen. Eerst reed de Brit een tijd van 2:10,398 minuten, maar daarna liet hij met 2:10,100 minuten zien dat het nog sneller ging. "Ik wist dat ik met die eerste ronde vrijwel zeker toch al op pole stond, dus zelfs als ik zou crashen, zou het niet zo erg zijn geweest, maar gelukkig gebeurde dat niet en zo heb ik met een flinke voorsprong de pole", aldus Russell.

Met nog een paar seconden te gaan werd de sessie opnieuw afgebroken en ook niet meer herstart, nadat Arjun Maini bij Lisboa rechtdoor schoot en met zijn auto in de bandenstapels bleef steken. Daarmee was de kwalificatie ten einde en was Russell zeker van pole, voor Ilott, Félix da Costa en Sette Camara. Beste Macau-debutant is Carlin-rijder Jake Hughes, die zich als zesde wist te kwalificeren. De overige Van Amersfoort-rijders, Anthoine Hubert en Pedro Piquet, eindigden respectievelijk op de plaatsen 14 en 22.

2016-MacauGP-AT1-2240
De top vier met vlnr Ilott, Russell, Félix da Costa en Sette Câmara

161118_FIA_F3_World_Cup_uitslag_kwalificatie.pdf

Reacties

    • 0
    • 0
     
    ace1 18 november 2016 20:32

    @René de Boer wat mij opvalt is dat de van de Japanse rijders uit de Japanse F3 alleen Kenta Yamashita het goed doet en als ik verder kijk is Sho Tsuboi van Team Tom's de laatse terwijl Team Tom's in het verleden het beste F3 team ter wereld was. Is daar een verklaring voor dat de Japanse teams en rijders het niet zo best doen tijdens deze kwalificatie van de GP van Macau?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 19 november 2016 00:22

    Ik moet vrezen dat het niveau in de Japanse F3 dit jaar toch niet zo verschrikkelijk hoog was. Ik had bijvoorbeeld van Mardenborough met al zijn ervaring daar ook meer verwacht, en hier in Macau was die tot nu toe nagenoeg volledig onzichtbaar. Tsuboi reed met het nodige respect, want was er in de vrije training al een keer afgegaan. TOM's is inderdaad niet meer wat het ooit was.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet