Diversen

Div: Autosport.nl in gesprek met Bruno Senna!

Afgelopen weekend maakte Bruno Senna tijdens het DTM-weekend op Hockenheim een gastoptreden in de Duitse Porsche Carrera Cup voor het team van Araxa Racing. Senna nodigde autosport.nl uit voor een gesprek.

tekst Willem J. Staat

 Senna Westbrook
Bruno Senna en zijn teamgenoot Porsche Supercupkampioen Richard Westbrook in aangenaam gezelschap. Foto: Willem J. Staat

Formule 1 doel Bruno Senna
Senna, die na Monaco voor de tweede keer dit seizoen met een Porsche 997 911 GT3 Cup rijdt, was door het team van Axel Plankenhorn(een voormalige sparring partner van Arie Luyendijk in de Super Vee tijd in de zeventiger jaren)voor de seizoensfinale op Hockenheim uitgenodigd. "Het doel dat ik hier rij is om zoveel mogelijk te leren. Ik sta nog aan het begin van mijn carriere en wil met zoveel mogelijk auto's rijden. Senna wijst erop dat men van hem over het algemeen geen hoge verwachtingen mag koesteren.

"Veel mensen vergeten nu al dat ik slechts twee jaar als professioneel rijder bezig ben, dus ik moet nog enorm veel leren. Eind 2004 heb ik zowel op Valencia en Oschersleben met een Formule BMW Junior getest en drie races voor Carlin gereden. Daarna heb ik ook nog met een Formule Renault in Macau gereden. Gerard Berger adviseerde mij om het in 2005 in de Formule 3 te proberen. Dat ging overigens best wel goed" Voor het team van Raikkonen Robertson was de Braziliaan één van de titelkandidaten in het Britse kampioenschap. Een enorme crash op Snetterton elimineerde in principe zijn kansen.

Crash Snetterton kostte kampioenschap
Senna: "Het is jammer dat ik eigenlijk door deze crash het kampioenschap miste, want er had gewoon meer ingezeten. Het was een megaklapper en die cameramensen mogen van geluk gespreken dat ik ze niet geraakt heb. Ze bleven overigens wel gewoon filmen hoor. Voor mijzelf vond ik het achteraf een goede ervaring om mee te maken. Die auto's zijn toch wel een stuk veiliger dan tien/elf jaar geleden, want dan was zo'n klapper minder goed afgelopen. Nog voordat mijn moeder realiseerde wat er gebeurd is, was ik al terug in de pits. Ik ben direct naar haar toe gesprint."

 Bruno Senna Portret
Formule l toekomst voor Bruno Senna? Foto: Willem J. Staat

Over zijn moeder zegt Senna: "Ze houdt van autosport als de race voorbij is. Maar geldt dat niet voor elke moeder van een coureur?" voegt hij er nogal zelfverzekerd aan toe. "Na het overlijden van mijn oom werd er bij ons thuis niet meer over autosport gesproken. Ik moest stoppen met de karting. Toch had ik jarenlang een innerlijk brandend verlangen om te gaan racen. Toen ik dat twee jaar geleden aan mijn moeder kenbaar maakte was zij eigenlijk nog niet eens verrast, alleen maar verbaasd!"

GP2
Bruno Senna heeft nu twee jaar in het Britse F3 kampioenschap gereden maar wil voor 2007 de stap naar de GP2 maken. Senna: "De komende tijd ga ik voor Arden, ASM en DPR testen en wil zoveel mogelijk ervaring verzamelen. Meneer Frederic Vasseur van ASM wilde mij aan het begin van het seizoen over de F3 spreken, maar nu wil ik hem over de GP2 spreken." Senna: "Ik test voor drie verschillende teams omdat ik vergelijkingsmateriaal wil hebben. Ik vind een GP2 auto eigenlijk een F3 bolide met veel meer pk's. Je moet je rijstijl wel aanpassen. Een GP2 auto is neutraal en veel stabieler. Een F3 bolide daarentegen is qua rijgedrag wat agressiever."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet