Sportscars

Sportscars: Rebellion Racing in 2017 met Oreca 07 in LMP2

rebellion-oreca-2017

Rebellion Racing zal volgend seizoen met twee Oreca 07s in de LMP2 uitkomen. Het Zwitserse team reed de afgelopen drie seizoenen met de Rebellion R-One in de LMP1 klasse van het FIA WEC en won maar liefst vijf keer de 'FIA World Endurance Championship Trophy for Private LMP1 Teams', de officieuze wereldtitel voor privéteams. Afgelopen maand kondigde het team aan over te stappen naar de LMP2 klasse, nadat eerder nog een nieuw LMP1L project werd overwogen.

Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto: PR

De keuze van Rebellion Racing voor de Oreca 07 is op zich een logische keuze. De Rebellion R-One, die 18 van de 21 races wist te winnen, werd door Oreca ontworpen en was de basis van de voorganger van de Oreca 07, de Oreca 05. Dat het team van Alexandre Pesci en Bart Hayden die samenwerking in 2017 in de LMP2 voortzet lag dan ook voor de hand, maar was niet bij voorbaat al zeker. Het exacte programma voor 2017 werd overigens nog niet bekend gemaakt, hoewel het team wel laat weten dat het een 'wereldwijd' programma zal gaan.

"Na onze beslissing om de LMP1 privateer klasse na vele succesvolle jaren vaarwel te zeggen, hebben we alle beschikbare opties qua chassis overwogen. Al snel bleek dat Oreca de beste keuze voor ons zou zijn, we zijn blij met de Rebellion R-One die ze voor ons hebben gebouwd, onze relatie was ongeëvenaard, een Oreca chassis heeft dit jaar de LMP2 klasse in het WEC gewonnen en ik ben ervan overtuigd dat de Oreca 07 de LMP2 klasse zal blijven domineren in de nabije toekomst," aldus Alexandre Pesci.

"De LMP2 races in 2017 zullen extreem competitief zijn en daarom was het maken van de juiste keuze erg belangrijk," aldus Bart Hayden. "We hebben het succes van het '05' chassis gezien, dus het was bijna een logische keuze voor ons om onze samenwerking te continueren. We kijken uit naar het moment dat we onze auto's geleverd krijgen."

Dit seizoen reden Alexandre Imperatori, Dominik Kraihamer, Mathéo Tuscher, Nicolas Prost, Nick Heidfeld en Mathias Beche voor Rebellion Racing. Het is nog niet bekend of zij volgend seizoen ook weer voor het Zwitserse team in actie zullen komen.

Reacties

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 november 2016 16:00

    De LMP1 klasse wordt wel erg klein komend jaar . Wel heel veel respect dat Rebellion het zo lang heeft volgehouden tussen de hele grote fabrikanten .

    • 3
    • 0
     
    Baron von Clutch 10 november 2016 18:42

    De LMP2 zorgde de afgelopen jaren voor spannende races en dat wordt alleen nog maar beter zo. Rebellion in de LMP2 is een mooie aanvulling!

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 november 2016 23:34

    Ik ben inderdaad bang dat het een gedane zaak is met de LMP1 klasse als er niet snel een nieuw merk instapt. Met alleen Porsche, Toyota en wellicht ByKolles zal het gevecht in de LMP2 klasse een stuk interessanter zijn.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 november 2016 09:54

    Jammer dat het concept van Nissan niks is geworden. Een technisch brilliante mislukking.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 november 2016 20:10

    Stiekem hoop ik dat Rebellion in de IMSA actief gaat. Niet dat WEC een verkeerde keuze zal zijn, maar dan kunnen ze tenminste doorgaan met volledige pro line-ups.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 november 2016 20:14

    De geruchten zijn WEC en de North American Endurance Cup.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet