SEAT Cupra Cup

SEAT Cupra Cup: Niemand kan de Landmacht dames aan (lang)

Worden het Luitenant Verschuur en Majoor Van der Sloot of burgers Pim Hoekzema en René Oudshoorn? Dat was voor aanvang van de Finaleraces de grote vraag in het SEAT Cupra Cup-kampioenschap. De burgers moesten bij aanvang van het weekend acht punten goed maken op de gecamoufleerde ‘zandhazen’. Zeker geen onmogelijke opgave, in ogenschouw nemend dat er per weekend voor een team maximaal 66 punten zijn te verdienen. Al tijdens de twee-uurs race gingen de dames echter frontaal in de aanval en werden de burgers zonder mededogen geslachtofferd.

 r1_2646

Sheila Verschuur en Sandra van der Sloot claimden al op zaterdag de algehele victorie en begonnen aan een bruisend overwinningsfeest.


Tekst: Daan Jeuken en Marco Antheunisse
Fotografie: Tim Böhme en Sander Duijm


 r1_2904

Gastrijders naar de pole
Vaak rijden gastrijders in nationale klassen vooral mee voor het plezier en vullen hun ronden in het midden- dan wel achterveld, maar dat geldt niet wanneer de gastrijder Tom Coronel heet. Niet voor niets is Coronel met een Seat Léon privérijders-kampioen geworden in het WTCC. Dat hij snel is in zo’n beetje elke raceauto etaleerde hij samen met Quint Engel tijdens de Finaleraces als gastrijder in de Seat Cupra Cup. Coronel pakte de poleposition met bijna een halve seconde voorsprong op Van de Ven / Schaap.

Behalve naar de gastrijders werd er dit weekend vooral gekeken naar de kampioenskandidaten Sandra van der Sloot en Sheila Verschuur en hun opponenten Pim Hoekzema en René Oudshoorn.

De heren begonnen echter met een valse start, want bij de kwalificatie kwamen ze niet verder dan de negende plaats, terwijl de landmachtdames als derde kwalificeren. Nog donkerder wolken verschenen boven de heren toen de wedstrijdleiding ze de kwalificatietijden ontnam, omdat ze de gele vlaggen hebben genegeerd.

 tr_2737

Vanaf de laatste startplaats lijkt het een zware race te worden voor de twee. Al is twee uur natuurlijk erg lang en is het veld niet groter dan 19 SEAT’s. Er zijn wel vreemdere dingen gebeurd, Ronald Morien wist immers vorig seizoen nog zo’n kunststukje uit te halen in een sprintrace …

 tr_2770

Pim Hoekzema had naar eigen zeggen de gele vlaggen wel gezien, maar schoot door en kwam ook in de grindbak terecht. Hij werd echter bestraft, omdat de wedstrijdleiding oordeelde dat hij veel te hard reed onder een gele vlag situatie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet