DRDO

DRDO titelstrijd tijdens laatste evenement beslist, hoogspanning in DRDO M3 Cup

Jeroen de Roode en Hans Creemers op herhaling
Jeroen de Roode en Hans Creemers (BMW 330 E30) zijn trouwe, enthousiaste deelnemers aan de races van de DRDO. In de eerste twaalf races van het seizoen had het duo hun titel in de klasse Specials Plus al zo goed als veiliggesteld. Met een tweede en een vierde plaats tijdens de finaleraces, wonnen ze hun tweede DRDO-kampioenschap. De eerste keer was in 2012. "We hebben een leuk seizoen achter de rug", concludeerde Jeroen. "We hebben mooie duels uitgevochten met onze tegenstanders. Ons succes is onder meer te danken aan onze starts, die zijn altijd goed. Verder hebben we weer hard gewerkt aan de doorontwikkeling van onze auto."

CY7H4308
Volgend jaar staan Hans en Jeroen weer aan de start. Hans: "We rijden een aantal races of het hele seizoen."

Klasse apart
Cees Lubbers en Arie Ruitenbeek waren een klasse apart met hun 'dikke' BMW M3 GTR. Met twee onbedreigde klasseoverwinningen steeg het duo naar de tweede plaats in het eindklassement van de klasse Specials Plus.

CY7H4040

Pim Kievit en Nick von Dincklage (VW Golf TDi) sloten hun seizoen af met onder meer een tweede plaats. Dat was een mooie opsteker na een aantal races met technische tegenslag. Het tweetal eindigde als derde in de eindstand.
Topwielrenner Niki Terpstra (BMW M3 E36) liet samen met zijn vader Douwe weer zien dat hij ook op vier wielen supersnel is. Dat resulteerde in een derde plek in de eerste race. Ook André Seinen (BMW 130i) sloot zijn seizoen met 'brons' af.

CY7H3761

Michael Hermans kampioen

Michael Hermans (Zilhouette) kwam als zo-goed-als-zekere kampioen in de Specialsklasse naar Circuit Park Zandvoort. Hij won de titel, maar het ging niet op de manier waarop Michael had gehoopt: in de eerste race viel hij uit met een defect koelsysteem. "Ik kijk terug op een leuk seizoen", aldus de kampioen. "Het hoogtepunt van het seizoen was het evenement op het circuit van Zolder, toen ik in de regen de deelnemers in de snellere Standaard Plus-klasse voorbleef. Ik keek ook erg uit naar vandaag, want racen in het donker spreekt mij aan."

Raimond van Steen (BMW Compact) won de beide races. "Daarmee word ik voor de derde keer op rij tweede in het kampioenschap", concludeerde hij. Wordt het in 2017 'vier keer is scheepsrecht' voor de enthousiaste DRDO'er?
Michael Blonk eindigde twee keer op het tweede treetje van het erepodium met zijn BMW Compact. De derde plaatsen waren voor de equipe Cor Euser-Eloy Garcia (BMW Compact) en Emiel de Bekker (Toyota GT86).

Taart
Peter Koopman (VW Golf TDi) was de huizenhoge favoriet voor de titel in de Standaardklasse. De zeer ervaren routinier kwam samen met zijn vaste teamgenoot Gerard van Schajik twee keer als tweede over de finish. Dat was meer dan genoeg voor het kampioenschap. "Mijn eerste autosporttitel is eindelijk binnen!", stelde hij tevreden vast. Alle leden van zijn team Match Racing werden door hem getrakteerd op een welverdiend stuk van de kampioenstaart.

CY7H4145
Taart-time. Blije gezichten bij (vlnr) teameigenaar Martin de Weerd, Peter Koopman en Gerard van Schajik

De equipe Robert den Engelsman – Martin de Weerd (VW Golf TDi) won de beide races. Na een sterk seizoen, met onder meer vier zeges, eindigde Robert daarmee als runner-up in de titelstrijd. Voor Pascal Gillisse en Peter Weening (BMW E30) was in de beide races de derde plaats weggelegd.

BX5C8839


Positieve kennismaking

Het bekende, succesvolle raceteam Bas Koeten Racing maakte tijdens de finaleraces kennis met de DRDO. "Onze vaste rijder Emiel de Bekker wilde graag met zijn Toyota GT86 van start gaan. Daarom zijn we hier", aldus Wim Koeten. Emiel de Bekker is een bekende deelnemer aan de races van de DRDO. Het was de eerste keer dat zijn Toyota GT86 het startveld verfraaide. Wim was goed te spreken over zijn kennismaking met de DRDO. "Voor de rijders is het onder meer aantrekkelijk dat de races pas aan het einde van de dag beginnen, desondanks rijden ze veel in weinig tijd. Voor ons als team zie ik wel een toekomst in de DRDO, maar we zijn afhankelijk van de keuzes van onze rijders. Zij bepalen in welke klassen ze uitkomen."

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet