DTM

DTM: Heinz-Harald Frentzen, drie jaar DTM met pieken en dalen

 HHF Sjanghai

Heinz-Harald Frentzen met Opel-teambaas Günther Holzer en uw verslaggever in Sjanghai

De bevestiging kwam gistermiddag via de SMS-infoservice van de Audi-persafdeling, terwijl ik nog op de terugweg was vanuit Hockenheim: “Audi und Frentzen gehen getrennte Wege.” Je hoeft geen helderziende te zijn om te begrijpen dat dit, na 32 races, het einde betekent van de carrière van Heinz-Harald Frentzen in de DTM. Een klasse waarin hij nooit echt gelukkig werd. Bij dit hoofdstuk in zijn loopbaan ben ik als weinig anderen direct betrokken geweest. Van zijn eerste meters met een DTM-auto in december 2003, kort voor Kerst, op een ijskoud circuit in Vallelunga, via zijn eerste punten in Brno in 2004 en zijn eerste podium vorig jaar op dezelfde locatie, tot aan de laatste race, afgelopen zondag op Hockenheim.


Tekst: René de Boer
Foto's: Bodo Kräling, Rebocar Automotive Prod.


Eigenlijk had hij in augustus al een punt gezet. Had in een interview met een online-magazine verklaard dat het genoeg was, dat hij zich niet serieus genomen voelde. Eigenlijk had Audi hem immers niet eens echt willen hebben, het was meer onder druk van de televisie dat het merk hem onder contract genomen had. Een gesprek volgde, Frentzen zorgde er uiteindelijk zelf voor dat het interview nooit verscheen en de vrede werd, zij het voorlopig, weer even getekend. Een paar lichtpuntjes volgden. Podium in Barcelona, de eerste pole afgelopen zaterdag in Hockenheim. Ik feliciteerde hem na afloop van de persconferentie. “Hé René, dank je”, zei hij. Maar zijn ogen stonden mat. Hij was niet echt blij. Wees erop dat een goede prestatie ook het resultaat van het team is, zoals hij dat in het geval van weer eens een teleurstelling ook altijd zei. Een dag later was de lijdensweg voorbij. Aangetikt door Ekström, een veelzeggend televisie-interview van twee minuten waarin hij zes keer benadrukte, “sehr enttäuscht” te zijn. “Dit laat weer eens zien dat ik in het team niet geliefd ben. Daar moet ik het hele jaar al tegenaan vechten. Het wordt misschien tijd daaruit de consequenties te trekken”, zei Frentzen.

’s Avonds ontbrak hij op het DTM-eindfeest. Had al zijn Audi-teamkleding in zijn kamer in hotel Walkershof laten liggen. Was spoorslags vertrokken. Naar Monaco, naar huis. Ver weg van alles wat met DTM te maken heeft. Sic transit gloria mundi. Onbereikbaar voor Audi-sportbaas Dr. Ullrich, die aanvankelijk nog zei dat “Heinz-Harald dat misschien in een opwelling gezegd heeft, dat hij het allemaal niet zo meent”. Maar die heel goed wist dat de zaken anders lagen. “We zullen nu snel een beslissing nemen over de vraag of een verdere samenwerking nog mogelijk is”, stond er in een officiële verklaring van Audi op zondagavond, die qua duidelijkheid niets te wensen overliet. Korte tijd later was het pleit beslecht.

 HHF Schnappi

Met het meisje dat "Schnappi" zong tijdens een opname voor de Duitse TV-show "Verstehen Sie Spass"

Heinz-Harald Frentzen in de DTM, een lastig verhaal. Na zijn eerste indruk op die koude decemberdag in Vallelunga was hij positief over de auto. Maar gaandeweg zijn eerste seizoen bij Opel werd al snel duidelijk dat hij zich niet echt op z’n gemak voelde. Wilde veranderingen, kreeg die ook. Maar de resultaten bleven uit. In zijn tweede jaar bij Opel was hij met twee podiumplaatsen (Brno en Zandvoort) de beste rijder van het merk. Maar ook toen waren er problemen. Teveel druk vanuit de pers, wellicht ook teveel druk die hij zichzelf oplegde. We spraken wel eens over Amerika. Hij wist dat ik een paar keer bij NASCAR geweest ben, wilde allerlei details over die serie weten, hoe het er daar aan toe gaat. “Misschien is het wel iets voor me.” Toch vond hij uiteindelijk, zij het op het allerlaatste moment, onderdak bij Audi, mede dankzij sponsor Veltins. En onder druk van de ARD, die graag een Duitse coureur met een prominente naam in het veld wilden hebben. Het leek goed te beginnen: podium op Hockenheim. Maar al snel ging het bergafwaarts, met als dieptepunt Brands Hatch, waar hij in de training zwaar crashte, toch weer kon rijden dankzij de monteurs die een nacht hadden doorgehaald, maar de auto in de race in de pits parkeerde. “Niet te rijden”, luidde zijn commentaar, en later kwam de zwakke verklaring dat hij voortijdig had opgegeven “zodat de jongens sneller konden inpakken”. Bij Abt was men furieus. “Dan heeft hij er niets van begrepen”, zei iemand van het team. Sindsdien was de relatie definitief verstoord, met de breuk van zondag als uiteindelijk resultaat.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet