DTM

DTM: Merken reduceren aantal auto's van acht naar zes, Mortara van Audi naar Mercedes-AMG

2016 Mortara Race
De finale op Hockenheim blijkt voor Edoardo Mortara dus zijn laatste DTM-optreden voor Audi te zijn geweest

Twee weken nadat het seizoen op Hockenheim werd afgesloten, is er opeens volop nieuws van het DTM-front. Weliswaar nieuws dat al een tijdlang als gerucht de ronde deed, maar nu is het dan eindelijk officieel dat de drie deelnemende merken aan de Duitse serie hun inbreng vanaf volgend jaar reduceren van elk acht naar elk zes auto's. Bovendien maakte Mercedes-Benz vrijdagavond laat bekend wat ook al als publiek geheim gold, namelijk dat het Edoardo Mortara heeft overgenomen van concurrent Audi. Mortara rijdt overigens nog wel de FIA GT World Cup in Macau voor het Beierse merk.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: Willem J. Staat

Er is een regel in de PR dat als je wilt dat er weinig ruchtbaarheid aan een melding wordt gegeven, je die bekendmaking het beste op vrijdag aan het eind van de middag kunt doen. Mercedes overtrof dat nog, want het nieuws van het vastleggen van Edoardo Mortara kwam via Twitter pas op vrijdagavond rond een uur of negen. "Uit respect ten opzichte van Audi Sport wilden we het vastleggen van hun titelkandidaat niet eerder bekendmaken", werd DTM-verantwoordelijke Ulli Fritz in een vijfdelig (!) Twitter-bericht geciteerd. Dat de Italiaan, die in de loop van het afgelopen seizoen het Zwitsers staatsburgerschap verkreeg, een vrijage met Mercedes aanging, was al een tijdlang een publiek geheim.

Transfers waren er wel vaker
Het overstappen van een rijder van het ene naar het andere merk in de DTM gebeurt niet zo heel vaak. Het meest recente voorbeeld was de transfer van de Brit Jamie Green, die van Mercedes-Benz naar Audi overstapte. Eerder, eind 2011, vertrok Martin Tomczyk, die toen net kampioen geworden was, van Audi naar BMW. Nog verder terug in de historie waren er de transfer van Marcel Fässler en Laurent Aiello, respectievelijk van Mercedes-Benz en Audi, naar Opel (beide in 2004). In de 'oude' DTM baarde routinier Klaus Ludwig opzien door eind 1994 als kersvers kampioen Mercedes-Benz voor Opel te verruilen.

Drie teams weg uit de DTM
Gisteravond laat kwam de bevestiging van het eveneens al lang circulerende gerucht dat de drie fabrikanten in de DTM het aantal auto's per merk vanaf volgend jaar verminderen van acht naar zes. Mercedes communiceerde dit nieuws actief via de eigen Facebookpagina. Bij het merk uit Stuttgart is de verandering ook het meest ingrijpend, want men besloot gelijk maar afscheid te nemen van twee teams: het Duitse Mücke Motorsport en het Franse ART zijn er volgend jaar in de DTM niet meer bij. De zes Mercedessen zullen allemaal worden ingezet door HWA. Bij BMW verdwijnt het 'Nederlandse' team MTEK (gevestigd in Garching bij München, maar geleid door onze landgenoot Ernest Knoors) uit de DTM. MTEK zal de vanaf 2018 geplande inzet van BMW in de GT-klasse van het FIA WEC voor zijn rekening gaan nemen. Alleen bij Audi blijven de bestaande teams Abt Sportsline, Phoenix en Rosberg gehandhaafd, waarbij Abt voortaan twee in plaats van tot nu toe vier auto's inzet.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet