IndyCar

Indycar: Champcar styled bodypanelen voor Indycar in 2018

Gisteren werd bekend dat er met het huidige Dallara DW12 chassis t/m 2020 geracet blijft worden. Tot volgend jaar wordt er gebruik gemaakt van de z.g. Chevrolet en Honda aerokits. De periode 2018-2020 wordt overbrugd met een universele aerokit voor zowel de Honda als Chevrolet aangedreven bolides. En Indycar gaat retro! Men gaat gebruik maken van "champcar" gestylde bodypanelen.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar/Willem J. Staat

Marco Andretti
De Dallara Honda van Marco Andretti op Mid Ohio 2016.


Champcar styled bodypanelen voor Indycar in 2018
Gisteren maakte Indycar Competition President Jay Frye bekend dat er met het huidige Dallara DW12 chassis tot 2020 geracet gaat worden. Voor 2017 heeft Indycar de bodykits bevroren. Van 2018-2020 gaat er van een nieuwe universele kit gebruik gemaakt worden. Het idee is afkomstig van Jay Frye en Tino Belli. Met het nieuwe design wil men eigenlijk alle banden verbreken met de kleine 1997 IRL details die nog in het DW12 chassis zichtbaar zijn.

De overvloed aan vleugeltjes gaat verdwijnen en wordt door vereenvoudigd bodywork vervangen. Indycar gaat gebruik maken van meer traditionelere sidepods. De verwachting is dat de beschermpanelen voor de normale circuits eveneens zullen verdwijnen. Op de superspeedways blijven ze echter gebruikt worden. Visueel zullen ze echter minder zichtbaar zijn.


Volgens Frye begon Indycar al in April van dit jaar naar andere mogelijkheden te kijken die uitvoerig bestudeerd zullen worden voordat er in 2018 werkelijk mee geracet wordt."Als je nu naar de nieuwe Chevrolet Camaro kijkt ziet hij er eigenlijk uit als een auto uit de zestiger jaren maar heeft een grote motor, elektronica en van alles wat aan die auto's in de retrolook doet herinneren. En dit is de balans waarna we met de universele kit naar zoeken. We hebben foto's van Indycars uit de laatste jaren bekeken, vergelijkingen gemaakt en voorkeuren vergeleken. Wij hebben voorstellen aan onze partners gedaan en feedback gekregen over al wat met het retro moderne thema kan werken" zegt Frye.Tino Belli: "Vanuit technisch standpunt gezien wilden wij een lager geplaatste motorkap zoals bij de traditionele Indycars uit de negentiger jaren."

Het DW12 chassis werd in 2012 voor de eerste maal ingezet. Tussen 2012-2014 werden standaard bodypanelen gebruikt. In 2015 ging men voor de aerokits. In 2018 komt dan de derde "makeover" voor het DW12 chassis. Als het DW12 chassis in 2020 vervangen gaat worden, dan heeft men ruim negen jaar lang met hetzelfde chassis geracet.

IMG 3031
2007 Champcars op Assen. De bedoeling is dat de Dallara DW12 in zijn laatste racejaren tot dit concept wordt omgetoverd.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet