TCR Series

TCR Benelux: Dupont en Dejonghe winnaars van de Long Race in Assen

SEAT DUPONT-DEJONGHE

De vijfde manche van de TCR Benelux op het TT Circuit Assen begon met de traditionele Qualifying Long Race afgelopen zaterdag op het einde van de namiddag. Een bijzonder onvoorspelbare race van zestig minuten.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

Polesitter Loris Hezemans (VW Golf GTI #52) mistte zijn start volledig, net als Benjamin Lessennes (Honda Civic #5), die zijn motor liet afslaan. De Hongaar Norbert Michelisz (Honda Civic #18) voerde het peloton aan, voor Tom Coronel (Honda Civic #1), Pierre-Yves Corthals (Opel Astra #23), die een uitstekende start nam vanop de zevende plek, Denis Dupont (SEAT Leon #7) en dan Loris Hezemans.

Tom Coronel zette zijn rivaal uit het WTCC, leider Norbert Michelisz, onder druk, maar zag even later hoe zijn motor de geest gaf. Enkele minuten later werd Loris Hezemans het slachtoffer van hetzelfde kwaad... waarbij een oliespoor werd neergeworpen op de ideale lijn. De wedstrijdleiding koos voor een neutralisatie, die nog altijd van kracht was toen de pitlane geopend werd. Het volledige peloton voerde de verplichte rijderswissel door, op één uitzondering na... Norbert Michelisz bleef op het circuit, waardoor Stéphane Lémeret, zijn teamgenoot in de Honda Civic #18, een ronde later achter al zijn tegenstanders moest aansluiten.

Toen de race weer werd vrijgegeven, had Guillaume Mondron (SEAT Leon #2) de leiding in handen... maar hij ging in de fout. Sam Dejonghe (SEAT Leon #7) was de man die kon profiteren. Voor Stéphane Lémeret, de leider in het kampioenschap, draaide deze race uit op een catastrofe: ook bij de rijder-journalist ging de krachtbron in vlammen op.

KUPPENS-LESSENNES

Guillaume Mondron en Renaud Kuppens (Honda Civic #5) hadden de minimumtijd in de pitstraat niet gerespecteerd. Beiden werden dan ook bestraft met een Drive Through. Renaud Kuppens viel terug naar de zevende plek, maar Kuppens was ontketend: een voor een slokte hij zijn concurrenten op, om uiteindelijk als tweede over de eindmeet te komen. Voor de tweede keer dit seizoen kwam Sam Dejonghe als winnaar voorbij de zwart-witgeblokte vlag, samen met zijn teamgenoot Denis Dupont, na het succes in de Qualifying Long Race van Zandvoort. Nederland levert het duo van het RACB National Team duidelijk succes op!

CAPRASSE-CORTHALS - VAN DALEN-RICHARD

Achter Renaud Kuppens en Benjamin Lessennes weerstond Pierre-Yves Corthals (Opel Astra #23) tot het einde aan de terugkeer van Didier Van Dalen (VW Golf GTI #3) op het einde van de wedstrijd.

DEKKER-VAN BUUREN

Vier verschillende merken nemen dus de eerste vier plaatsen in, terwijl de top 5 wordt vervolledigd door de SEAT Leon #9 van de Nederlanders Marcel Dekker en Meindert van Buuren. De broers Edouard en Guillaume Mondron (SEAT Leon #2), en Bas Schouten en Bas Koeten (SEAT Leon #34) tikten respectievelijk als zesde en zevende aan. De achtste plaats was verder voor Alexis van de Poele en Romain de Leval (VW Golf GTI #4), die veel terrein verloren door een elektronisch probleem, maar wel beter deden dan Loris Cencetti en Fabio Marchiafava (Alfa Romeo Giulietta #27), die een ronde verloren na een uitstap van Fabio in de zandbak.

Komende zondag zal Renaud Kuppens op pole positie van start gaan in de Sprint Race 1 (om 10.40u) na een rondetijd die 31 duizendsten van een seconde sneller was dan Sam Dejonghe. Guillaume Mondron, Didier Van Dalen en Nederlander Meindert van Buuren maken de top 5 vol van deze eerste startgrid.

Na grondige analyse van de chrono's uit het eerste deel van de Qualifying Long Race blijkt dat Norbert Michelisz de snelste van het lot was en dus op pole positie zal starten voor de Sprint Race 3 om 16.55u. Loris Hezemans neemt naast hem plaats op de eerste startrij. Vervolgens komen Tom Coronel, Pierre-Yves Corthals, Denis Dupont en het vervolg van het peloton van de TCR Benelux.

PODIUM QLR

Resultaten QLR:

1. Dupont-Dejonghe, SEAT Leon TCR, 30 laps; 2. Lessennes-Kuppens, Honda Civic TCR, 25.948; 3. Corthals-Caprasse, Opel Astra TCR, 31.519; 4. Richard-Van Dalen, VW Golf GTI, 31.652; 5. Dekker-Van Buuren, SEAT Leon TCR, 37.109; 6. Mondron-Mondron, SEAT Leon TCR, 40.040; 7. Schouten-Koeten, SEAT Leon TCR, 45.298; 8. Van de Poele-De Leval, VW Golf GTI, 1.14.526; 9. Cencetti-Marchiafava, Alfa Romeo Giulietta 29 laps.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet