TCR Series

Nog twee Nederlanders aan de start tijdens TCR Benelux op TT Circuit Assen

TCR  - SEAT Koeten-Schouten

Bas Koeten Racing, het team uit het Nederlandse Westwoud, laat een tweede SEAT Leon rijden voor niemand minder dan Bas Koeten himself, die een team vormt met Bas Schouten. Hiermee komt een lang gekoesterde wens voor beide Bassen uit, samen eens een raceweekend rijden! Bas Koeten begeleidt Bas Schouten al vanaf zijn tiende levensjaar en Schouten maakte als 13-jarige pupil zijn debuut naast Koeten tijdens een racecursus op Circuit Park Zandvoort.

Tekst: Aangeleverd bericht
Fotografie: PR

Bas Koeten won in 2001 een competitie voor jong talent en reed vervolgens twee seizoenen in de Renault Clio Cup. In 2003 startte hij met een eigen team, Bas Koeten Racing, dat is uitgegroeid tot één van Nederlands grootste teams. Bas Schouten startte zijn carrière als KNAF Talent First en reed onder meer Formule Ford en diverse toerwagenklasses alvorens in 2015 van start te gaan in TCR International Series.

Voor de vijfde ronde trekt de TCR-karavaan naar het TT Circuit Assen voor de Formido Finale Races. De kwaliteit van de startgrid voor dit vijfde weekend van TCR Benelux is weer hoog en er zijn heel wat interessante aspecten om volgen.

Tweede gastoptreden voor Tom Coronel
Ere wie ere toekomt en dat is, zeker voor de Nederlandse fans, Numero Uno – letterlijk en figuurlijk - Tom Coronel! Voor de tweede keer dit jaar komt de vedette van het WTCC aan de start in TCR Benelux en deze keer zit hij achter het stuur van de #1 Honda Civic die hij deelt met landgenoot Michael Verhagen, die tijdens het DTM-weekend op Circuit Park Zandvoort al proefde van TCR Benelux. Coronel-Verhagen rijden voor Boutsen Ginion Racing onder de vlag van Fondation Jean Graton, een rijdende hommage aan Michel Vaillant, de beroemdste aller striphelden, en de komst van de #1 Honda is te danken aan Geert Verhagen, de dynamische baas van Honda Rotterdam!

WTCC-ster Coronel is in goed gezelschap, want net zoals dat het geval was in de andere Nederlandse TCR-ronden wordt puntenleider Stéphane Lémeret in de #18 Honda Civic opnieuw bijgestaan door Hongaar Norbert Michelisz, fabrieksrijder bij Honda JAS Motorsport in datzelfde WTCC.

Michelisz1

Lémeret en "Norbi" Michelisz zullen vooral oog hebben voor de #23 Opel Astra van DG Sport Opel Team Belgium van Pierre-Yves Corthals en Fred Caprasse. De kersverse TCR Europe Trophy-kampioen is de grote belager van de Honda-kopman en de twee jongste meetings hebben getoond dat de formatie DG Sport-Opel-Corthals-Caprasse zeer sterk presteert, en indien nodig zelfs domineert. Op basis van de resultaten van de twee titelkandidaten zullen we weten hoe de zaken ervoor staan in de finale van TCR Benelux, één week later...

Een derde kaper op de kust wordt steeds nadrukkelijker Maxime Potty. De 16-jarige ex-karter in de #52 VW Golf GTI van Team WRT staat derde in de punten en leidt ook het Junior-kampioenschap. Met hulp van Zwitser Stefano Comini won hij de QLR en solo ging hij twee keer voor een tweede plaats. Voor de Nederlandse ronde krijgt Potty het gezelschap van Loris Hezemans. Met een indrukwekkende zege op Circuit Park Zandvoort (in de SEAT van het Nederlandse Ferry Monster Autosport) trad de 19-jarige Hezemans duidelijk uit de schaduw van vader en veteraan Toine. Potty-Hezemans, twee Juniors die tonen dat jongelingen de strijd aangaan met de gevestigde waarden in deze nieuwe en succesvolle toerklasse.

TCR - VW Van de Poele-de Leval  Honda Coronel-Verhagen

Hetzelfde mag gezegd worden van Romain de Leval, lange tijd leider in Junior en nu vijftien punten achter op Potty, en zijn iets oudere en meer ervaren teamgenoot Alexis van de Poele. Van de Poele-de Leval zijn in de #4 VW Golf GTI van het Delahaye Racing 4de in de tussenstand en hebben nog steeds zicht op de derde plaats. Maar ook hier hangt veel af van het doen en laten van leider Potty en zijn Nederlandse teammaat.

Andere jonge wolven om te volgen zijn de twee rekruten van het RACB National Team, Sam Dejonghe en Denis Dupont (4de op de gele SEAT #7), de SEAT #2 van de broers Edouard en Guillaume Mondron, 6de in de tussenstand, en de #3 Golf GTI TCR (ook van het Delahaye Racing) van Amaury Richard-Didier Van Dalen.

We mogen ook zeker Renaud Kuppens niet vergeten. Samen met zijn jonge teammaat Benjamin Lessennes, pechvogels in Colmar-Berg, is Renaud één van de kandidaten voor één van de zeges met de Honda Civic TCR #5.

TCR - Alfa Romeo 27 - SEAT 7 - VW Golf 4 - SEAT 2

En dan was er het opgemerkte debuut van de Alfa Romeo Giulietta op de Luxemburgse piste. Dankzij de vijfde plaats van Loris Cencetti in Sprint 1 scoorde de mooie Italiaanse bolide de eerste punten, zowel bij de Rijders als in de rangschikking van de Merken. De snelle Luxemburger en teammaat Fabio Marchiafava kregen aldus de gelegenheid kilometers te verorberen en zich degelijk voor te bereiden op de tweede afspraak van de Alfa Romeo. En waarom zou de Alfa Romeo van de ploeg van Renga Charleroi on Tracks niet voor een verrassing kunnen zorgen op het TT Circuit van Assen?

De Nederlandse inbreng mag gezien worden voor deze vijfde ronde van TCR Benelux. Naast Tom Coronel in de #1 Honda Civic en Loris Hezemans in de #52 VW Golf zorgen nu ook Meindert van Buuren Jr en Marcel Dekker voor extra Nederlandse kleuren in het kader van de Formido Finaleraces. Zij komen aan de start in de #9 SEAT Leon TCR van het Bas Koeten Racing.

Voor deze vijfde meeting worden een twaalftal wagens verwacht, ondanks het spijtige forfait van de twee VW's Golf van Milo Racing: na de klap van Vincent Radermecker in Luxemburg geraakte de #20 niet tijdig hersteld en Vanbellingen-Dermont gaven er de voorkeur aan om de #21 voor de meeting in Nederland op stal te laten staan.

Omdat niet iedereen al kennismaakte met het TT Circuit van Assen – en sommigen een nieuwe auto dienen te ontdekken – zijn er op vrijdag 21 oktober drie lange vrije testsessies van respectievelijk twee keer 60' en 105'.

TCR Opel Corthals-Caprasse

Zaterdagochtend 22 oktober vormen de 45 minuten vrije training (10u00) de gelegenheid om de afstellingen nog wat te verfijnen, maar het laatste kwartier ('Window Fast Lap' genaamd) dient ook om - samen met de 'Make The Grid'-app - de startgrid van de Qualifying Long Race te bepalen. De start van die één uur durende wedstrijd volgt om 15:25 uur gegeven en de rondetijden die tijdens deze race worden neergezet bepalen de startgrid van de Sprint Races 1 en 3.

Zondagochtend 23 oktober om 10:40 uur nemen de rijders dan de start voor twee Sprintraces van 20 minuten. Na de eerste wordt het hele veld achter een Leading Car gehergroepeerd, waarna een rollende start voor de tweede race volgt. Om 16:55 uur kruipt de andere rijder van het team achter stuur voor de Sprints 3 en 4 (verreden volgens hetzelfde principe).

Voor de TCR-teams worden het nadien nog drukke dagen, want binnen enkele dagen moeten zij hun tenten opslaan in de paddock van het Circuit Jules Tacheny de Mettet, alwaar de finale wordt gereden van TCR Benelux.

Kampioenschap (*):

Overall : 1.Stéphane Lémeret, 360; 2. Pierre-Yves Corthals-Fred Caprasse, 301,5 ; 3. Maxime Potty 233 ; 4. Alexis Van de Poele-Romain de Leval 222; 5. Sam Dejonghe-Denis Dupont 216 ; 6. Guillaume & Edouard Mondron 205 ; 7. Vincent Radermecker 170 ; 8. Amaury Richard-Didier Van Dalen 151 ; 9. Ronnie Latinne 122 ; 10. Tiago Monteiro 121 ; 11. Benjamin Lessennes-Renaud Kuppens 119,5 ; etc.

Junior : 1. Maxime Potty 165 ; 2. Romain De Leval 150 ; 3. Amaury Richard 97 ; 4. Benjamin Lessennes 70 ; 5. Mathieu Detry 63 ; 6. Loris Hezemans 43 ; 6. Francisco Mora 27 ; 7. Ghislain Cordeel 6 ; 8. Jamie Vandenbalck, 2

Team : 1. Team WRT 160 ; 2. Boutsen Ginion Racing 140; 3. Delahaye Racing 126; 4. DG Sport Opel Team Belgium 114; 5. Milo Racing 88; 6. Ferry Monster Autosport 60; 7. Bas Koeten Racing 36; 8. Renga Charleroi on Tracks 8

Car : 1. Honda Civic 274,5 ; 2. VW Golf 260 ; 3. SEAT Leon 242 ; 4.Opel Astra 208,5 ; 5. Alfa Romeo 12

(*) Result QLR – Luxembourg Trophy pending – Appeal competitor DG Sport Opel Team Belgium against decision
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet