DTM

DTM: Diskwalificatie Wittmann en Juncadella blijft gehandhaafd

160930 DTM Wittmann Hongarije
Marco Wittmann verliest definitief de punten voor zijn vierde plaats in Hongarije

De titelstrijd in de DTM is een stuk spannender geworden. In plaats van 26 punten voorsprong heeft klassementsleider Marco Wittmann nu nog maar een marge van 14 punten op zijn naaste rivaal Edoardo Mortara, terwijl er over twee weken in Hockenheim nog 50 punten te verdelen zijn. Het BMW Team RBM besloot het afgelopen zondag aangekondigde beroep tegen de uitsluiting van Wittmann na de tweede DTM-race op de Hungaroring niet te formaliseren, waarmee de uitsluiting definitief is. Zoals bericht was Wittmann in de race als vierde geëindigd, maar was hem die klassering ontnomen omdat de bodemplaat van zijn BMW M4 DTM na afloop van de race niet de reglementair voorgeschreven dikte van 6 mm bleek te hebben. Hetzelfde geldt voor Mercedes-rijder Dani Juncadella, die zijn derde plaats en daarmee zijn eerste podiumklassering in de DTM vanwege eenzelfde vergrijp in rook zag opgaan. Ook het team van de Spanjaard, het Mercedes-AMG DTM-Team HWA, besloot van het formaliseren van het aangekondigde beroep af te zien.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: ITR Presse

Dat een team (of in dit geval natuurlijk de betrokken fabrikanten) na bestudering van de feiten besluiten om een eerder aangekondigd beroep niet verder te formaliseren, is geen ongebruikelijk fenomeen. Als een beroep wordt aangekondigd, wat afgelopen zondagavond na de uitsluiting van Wittmann en Juncadella gebeurde, dan heeft het betrokken team (dat als inschrijver het beroep moet indienen), 96 uur de tijd om de aankondiging waar te maken. Dan treedt de officiële procedure in werking, met het vaststellen van een zittingsdatum voor de beroepscommissie en alles wat daarbij hoort. Vervolgens heeft het team dan een week de tijd om zijn positie met argumenten en eventueel bewijsmateriaal te ondersteunen.

Naar alle waarschijnlijkheid hebben beide teams en fabrikanten ingezien dat het verder bewandelen van deze weg na de uitsluiting van afgelopen zondag een vrij kansolze onderneming was. Anders dan bijvoorbeeld bij het wegen van de auto, waarbij je altijd iets kan aanvoeren over procedurefouten, het niet juist geplaatst zijn van de weeginstallatie of de calibratie daarvan, is er bij het meten van de dikte van een bodemplaat weinig speelruimte voor interpretatie. Het meten zal ongetwijfeld meerdere keren zijn gebeurd, want de technische commissarissen gaan natuurlijk ook niet over één nacht ijs.

Bovendien was het nog zeer de vraag of een eventuele beroepszaak nog voorafgaand aan de finale van medio oktober op Hockenheim had kunnen worden afgehandeld, waarmee de onbevredigende situatie zou zijn ontstaan dat het kampioenschap wellicht pas weken later achter de groene tafel zou zijn beslist. Nu kan er op Hockenheim gewoon gestreden worden om het kampioenschap, met Wittmann weliswaar nog steeds als grote favoriet, maar zeker nog intacte kansen voor Mortara, en zelfs nog theoretische kansen voor diens Audi-merkgenoot Jamie Green. En nu maar hopen dat er in Hockenheim geen onregelmatigheden optreden....


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet