Diversen

Div: BMW kondigt autosportstrategie voor komende jaren aan. Duurzaamheid ontmoet klassiek

De Board van BMW AG heeft besloten om haar autosportstrategie strategisch te herzien en nog meer diversificatie aan te brengen. Naast het DTM zal bij BMW de nadruk komen liggen op de internationale GT Sport, de Formule en Rallye Raids met de Mini.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Willem J. Staat/BMW Motorsport

2016 DTM
DTM blijft een belangrijk speerpunt voor BMW in de toekomst.

BMW kondigt autosportstrategie voor komende jaren aan. Duurzaamheid ontmoet klassiek
Zeven jaar na het vertrek uit de Formule 1 en vier jaar na de herstart van het merk in de DTM heeft men bij BMW besloten om in haar wedstrijdprogramma's nog meer diversificatie te brengen. In de altijd veranderende autosportwereld zullen deze activiteiten breed gepositioneerd worden om nog meer nieuwe doelgroepen te bereiken. Voor de komende jaren zullen DTM, FIA World Endurance Kampioenschap, IMSA WeatherTech Sports Car Championship, de Formule E en Customer Racing programma's in de GT3 en GT4, Dakar en de promotie van Junior rijders de basis van het programma vormen.

Formule E
Naast de bestaande DTM en WeatherTech Sportscarprogramma's kondigt men bij BMW een volledig nieuwe GT auto voor het FIA WEC aan. Met Andretti Autosport wordt een samenwerkingsprogramma op het terrein van de Formule E aangegaan. Omdat BMW zich op nieuw terrein bevindt zal men gedurende dit proces naar de toekomst kijken of de mogelijkheid bestaat voor een volledig fabrieks ondersteund programma. BMW blijft in de Formule E actief als leverancier van de Safety Car.

Klaus Fröhlich Board Member van BMW AG Development: " De strategische herschikking van de autosportactiviteiten toont de sterke betrokkenheid bij de sport van ons bedrijf. Voor de BMW Group zal dit in de toekomst altijd een hoeksteen zijn. Dit stelt ons in staat om onze expertise op het terrein van technologie en integratie op de diverse internationale platforms te tonen. En dit houdt de Formule E en de klassieke autosport in. Elektrisch rijden heeft de afgelopen tien jaar een enorme vlucht genomen en op dit terrein willen wij ons met de BMWi als één van de toonaangevende fabrikanten inmiddels gevestigd. Door onze samenwerking met Andretti in de Formule E zien wij een nauw verband tussen de autosport en de productontwikkeling binnen ons bedrijf waarvan beide partijen zullen profiteren.

Op basis van het productie-georiënteerd racen zijn wij in de DTM met de BMW M, WEC en IWSC vertegenwoordigd. Onze activiteiten vullen elkaar perfect aan en met onze globale concurrenten gaan wij de strijd aan, of het nu een fabrieks of een customer ondersteund programma is. De toekomstige strategie past perfect bij de BMW Group. Laat de toekomst maar komen."

Formula E
Voor de Formule E blijft BMW de safetycars leveren maar komt naar verwachting in 2018/2019 met een eigen programma indien de samenwerking met Andretti Autosport naar wens verloopt.

Voor BMW Motorsports Directeur Jens Marquardt betekent de bundeling van de diverse programma's een extreem positieve ontwikkeling. Jens Marquardt: "Het is fantastisch dat de BMW Group in de toekomst op alle terreinen nog breder vertegenwoordigd zal zijn. Onze focus zal op Europa en de DTM liggen. En ook de komende jaren kijken wij naar een extreem felle competitie met de andere premium fabrikanten uit."

Andere relevante internationale platforms zullen in onze strategie opgenomen worden. De komende jaren zullen wij bij het Andretti Formule E Team kennismaken met alle procedures en processen en onze kennis nog verder intensiveren. Alex Felix Da Costa zal daar voor ons plaatsnemen. In het vijfde jaar van het kampioenschap moet een fabrieksprogramma mogelijk zijn. Het voorportaal voor al deze stappen betekent een verdere positieve ontwikkeling van de serie, waarvan het verhogen van de batterij capaciteit een onderdeel vormt."

2011 Le Mans
In het WEC was men voor het laatst in 2011 in de GT klasse actief.

WEC
Voor 2018 zal men bij BMW haar activiteiten naar het WEC uitbreiden. Jens Marquardt: "Naast de bestaande GT Programma's kondigen wij onze terugkeer op Le Mans aan. Op de manier waarop het WEC zich ontwikkeld heeft, geeft ons dit vertrouwen dat er een grote toekomst voor de GT Sport is. En dit vormt de motivatie op het gebied van het "customer segment". Nu zijn we natuurlijk met de BMW M6 GT3 vertegenwoordigd. In 2018 zullen wij met de BMW M4 GT3 uitstekend vertegenwoordigd zijn en deze klasse is booming. Ook zullen wij de diverse junior programma's continueren. Evenals de steun aan de Mini's in het Dakar Project. In zijn geheel genomen beschikken wij praktisch over een uniek autosportprogramma op het terrein van omvang en diversiteit."

Hildegard Wortmann Senior Vice President Brand BMW: "De nieuw autosportstrategie wordt duidelijk gekarakteriseerd als "Brand Fit" De diverse programma's dragen ertoe bij om de fans en klanten nog dichter bij elkaar te brengen en zich daarmee associëren. Voor onze jeugdige klanten zullen wij nog meer zichtbaar worden door onze Formule E betrokkenheid. In de totale autosportstrategie zijn wij goed gepositioneerd en beschikken wereldwijd over de belangrijkste markten. BMW en autosport horen bij elkaar. Deze combinatie heeft het merk gevormd."

BMW Le Mans
De BMW V12 LMR wordt nog steeds door het merk gekoesterd. Eerst stapt men in de GT klasse in. In de toekomst misschien ook in de LMP's?

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet