TCR Series

TCR Benelux: Comini en Potty winnaars van een boeiende race op Colmarberg

TCR Benelux - QLR - Potty-Comini

De vierde ontmoeting van de TCR Benelux 2016 op het Circuit Colmarberg is met een boeiend schouwspel begonnen op zaterdagnamiddag, met een spectaculaire Qualifying Long Race. De Zwitser Stefano Comini (VW Golf GTI #52 WRT) was de man die vanaf pole positie van start ging en kon ook snel een kloof slaan op zijn achtervolgers... maar een neutralisatie met een safety car deed zijn inspanningen teniet. De oorzaak was een kleine brand – na een motorbreuk – op de Honda Civic #5 van Benjamin Lessennes. De jonge Honda-rijder en zijn teamgenoot Renaud Kuppens kwamen op de opgavelijst terecht, waar ook de SEAT Leon #7 van het RACB National Team te vinden was. Denis Dupont was al in de eerste ronde in aanraking gekomen met het banden in de chicane.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

Ook Kris Richard (Honda Civic #18 Boutsen Ginion Racing), de huidige leider in het European Touring Car Championship (ETCC), profiteerde van de safety car en kon aansluiten in het kielzog van de leider. Achter de twee Zwitsers vervolledigden Pierre-Yves Corthals (Opel Astra #23 DG Sport Compétition), Vincent Radermecker (VW Golf GTI #20 Milo Racing) en Mathieu Detry (SEAT Leon #6 Ferry Monster Autosport) de top 5.

Enkele minuten na de herstart zorgde een schuiver van Didier Van Dalen, na een lekke band, in de zandbak van de eerste bocht voor een tweede neutralisatie in deze race van een uur. Alle teams werkten op dat moment hun verplichte pitstop af en Maxime Potty verscheen als leider weer op het asfalt. Ondanks een derde interventie van de veiligheidswagen kon de 16-jarige belofte perfect omgaan met de druk en zijn eerste zege behalen in de TCR Benelux, samen met Stefano Comini. "Ik heb me echt kunnen uitleven", glimlachte de Zwitser, regerend kampioen in TCR International. "Dit is echt een cool kampioenschap en ik hou van een technisch circuit als Colmarberg, dat goed past bij mijn rijstijl. Ik wil ook Maxime feliciteren, die ondanks zijn jonge leeftijd het hoofd koel heeft gehouden op het einde van de wedstrijd."

Fred Caprasse (Opel #23) dacht dat hij naar een tweede plaats reed en de bijhorende puntenbuit voor het duo dat hij vormt met Pierre-Yves Corthals. Maar een straf wegens het niet respecteren van de pitstopprocedure doet de Opel terugvallen naar de zesde stek. DG Sport Opel Team Belgium heeft echter beroep aangetekend tegen de beslissing.

TCR Benelux - QLR - Mondron-Mondron

De broers Guillaume en Edouard Mondron (SEAT Leon #2 Delahaye Racing Team) kregen de tweede podiumtrede op die manier in de schoot geworpen. De oudste broer passeerde Stéphane Lémeret (Honda Civic #18 Boutsen Ginion Racing) tijdens de tweede helft van de race. Alexis van de Poele en Romain de Leval sloten hun inhaalrace vanaf de elfde startplaats af met de vierde stek in hun VW Golf GTI TCR #4 van het Delahaye Racing Team, terwijl Steve Vanbellingen en David Dermont (VW Golf GTI #21) de top 5 vervolledigden van deze race die gekruid werd met incidenten en omwentelingen.

TCR Benelux - QLR - Marchiafava-Cencetti

Gezien het vuurwerk dat werd getoond tijdens deze Qualifying Long Race, ongetwijfeld de boeiendste sinds het begin van dit seizoen, wordt er met veel ongeduld uitgekeken naar de vier Sprints op zondag. De start van de Sprint Race 1 (meteen gevolgd door de SR2) wordt gegeven om 10.35u, die van de Sprint Race 3 (met daarna de SR4) om 17.10u.

Uitslag QLR:
1. Potty-Comini, VW Golf GTI ; 2. Mondron-Mondron, SEAT Leon TCR ; 3. Lemeret-Richard ; 4. Van de Poele-de Leval, VW Golf GTI ; 5. Vanbellingen-Dermont, VW Golg TCR; 6. Corthals-Caprasse, Opel Astra TCR; 7. Detry-de Robiano, SEAT Leon TCR; 8. Marchiafava-Cencetti, Alfa Romeo Guilietta; 9. Van Dalen-Richard ; 10. Radermecker-Donniacuo, VW Golf GTI ; 11. Kuppens-Lessennes, Honda Civic TCR

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet