Goodwood

Retro: Regen en zonneschijn op Goodwood Revival 2016

4 1117

Stralende zon, striemende regenbuien: het was dit jaar een Goodwood Revival van uitersten. Dat gold ook voor de actie op de baan. De belangrijkste Nederlandse vertegenwoordigers, David Hart en Giedo van der Garde, werden in het zicht van de overwinning uit de weg getikt. Zo steven je op je tweede grote Revival-zege in drie jaar af, zo val je naast het podium.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Erik van der Schaaff

Zon, regen, zon – dat was de meteorologische volgorde van drie dagen Goodwood Revival in 2016. Het leverde allemaal mooie plaatjes op, en races die er stuk voor stuk mochten wezen – zeker die in de regen van zaterdag, waarin het flink glibberen en glijden was.

3 999

In het spektakelstuk van de zondagmiddag leek het er lange tijd op dat David Hart en Giedo van der Garde net als in 2014 aan het langste eind zouden trekken. Met nog zes minuten te gaan leidde Van der Garde in de Cobra van DHG Racing, met in zijn kielzog de Jaguar E-type van Chris Ward en Gordon Shedden, die in handen van Ward vroeg in de wedstrijd de leiding greep – door over het gras de eerste bocht te nemen...

4 948

Er werd af en toe érg stevig gereden, bijvoorbeeld tussen de Cobra van Shepherd/Jordan en de 250 GTO 64 van Bamford/Horner, waarbij de eerste de laatstgenoemde auto in Lavant van de baan afroste. Beide auto's gingen van de baan af, met een safety car tot gevolg, maar dat het veel subtieler kan, bewees Gordon Shedden. In het duel om de leiding met Van der Garde gaf hij de Nederlandse Cobra in Woodcote een slim tikje, dat er per ongeluk uitzag maar dat een toerwagenkampioen als Shedden in zijn standaardrepertoire heeft. Terwijl Simon Hadfield en Joe Twyman – de laatste ook na het winnen van een race – later wel een tijdstraf kregen, nota bene allebei bij het inhalen van een achterblijver, bleef Shedden onbestraft voor zijn sneaky BTCC-move. Het resultaat was dat Ward en Shedden de winnaars werden, voor de Cobra's van Squire/Stippler en Smith/Bryant. Voor de Nederlanders restte slechts de vierde plaats.

2 296

De Grote Vrijdagavondshow was deze keer niet voor de sportwagens uit de jaren vijftig. In plaats daarvan introduceerde Goodwood een geheel nieuwe wedstrijd, de Kinrara Trophy, voor sportwagen tot en met 1963 – eigenlijk de auto's die door de 'wapenwedloop' van de afgelopen jaren kansloos waren geworden in de RAC TT: Ferrari 250 GT SWB's, oudere E-types en Cobra's, Aston Martin DB4 GT's, Healey 3000's, enzovoort.

2 1408

De race werd een schitterende one-man-show van Tom Kristensen, die in zijn 250 GT SWB naar voren stormde nadat hij die van eigenaar Joe Macari had overgenomen. Pijnlijk was de klap van Ian Dalglish, die in Woodcote een DB4 GT vol in de muur knalde. Een andere DB4 GT, die van Wolfgang Friedrichs en Simon Hadfield, werd tweede, maar Hadfield kreeg later een douw van de wedstrijdleiding omdat hij in de chicane tegen de achterliggende Corvette van Clegg/Arundel aan botste. Dat schonk de E-type van James Cottingham en Andrew Smith de tweede plaats. Karsten Le Blanc en Christiaen van Lanschot werden 17e in hun vertrouwde Healey 3000, Hans Hugenholtz en Bernhard van Oranje eindigden in hun kielzog in de fraaie 250 GT SWB van Racing Team Holland.

2 227

De Goodwood Trophy werd nu eens niet een ERA-feestje. In de race voor GP-auto's en voiturettes tot 1950 kwamen enkele concurrenten voor de dag die de dominante ERA's de afgelopen jaren al eerder het vuur aan de schenen hadden gelegd. Calum Lockie, die vorig op de Members' Meeting al heel snel was met zijn Maserati 6CM, greep de overwinning. Matt Grist, twee jaar geleden op Monaco sneller dan de ERA's in zijn Alfa Tipo B, versloeg de Bugatti T73C van Tom Dark in een strijd om de tweede plaats. Paddins Dowling, al vaak winnaar van de Goodwood Trophy, werd in de snelste ERA vierde. Vertekend was het beeld van de uitslag wel: Dowling moest na een mislukte start door het hele veld komen, en idem voor Michael Gans (ERA B-type) na contact in de chicane, terwijl Mark Gillies (ERA A-type) vanuit de leiding moest opgeven. Alexander van der Lof was een mooie Nederlandse toevoeging aan het veld: de Twentenaar had het voor elkaar gekregen om met zijn Ferrari 340 te worden uitgenodigd. Hij werd zeer verdienstelijk achtste.

3 997

De Freddie March Memorial Trophy die in voorgaande jaren vaak op vrijdagavond werd verreden, kwam nu op zaterdagmiddag aan bod. Geen race van een uur, maar een kwartier lang knallen met sportwagens uit de jaren vijftig. Op een kletsnatte baan bleef de HWM-Cadillac van Richard Woolmer de Aston Martin DB3 van Rob Hall nipt voor.

3 618

Net daarvoor werd de Whitsun Trophy voor de snelste CanAm-auto's verreden. Doorgaans een prooi voor een Lola T70 Spyder, maar in de regen kwamen de kwaliteiten van Rob Huff bovendrijven. De WTCC-ster bleef in zijn kleine Lotus 19 met ongebruikelijke Oldsmobile-motor met zeven tienden de dikke T70 van Mike Whitaker voor. Whitaker lag bijna de hele race aan de leiding, met Huff op z'n hielen (en soms tégen zijn hielen), maar toen de Lola in Lavant van de baan gleed, was de weg vrij voor Huff.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet