DTM

DTM: Martin Tomczyk sluit na dit seizoen DTM-hoofdstuk af

160909 DTM Tomczyk
Na 16 seizoenen in de DTM is het eind dit jaar genoeg voor Martin Tomczyk

Soms kun je beter zelf een beslissing nemen, voordat anderen dat voor je doen. Dat geldt zeker ook in het geval van Martin Tomczyk, die besloten heeft om eind dit seizoen een punt te zetten achter zijn carrière in de DTM. De Beierse rijder is al sinds 2001 actief in de serie en is daarmee samen met Mattias Ekström (die twee races meer reed) de meest ervaren coureur in het veld. De laatste jaren echter kon hij weinig potten meer breken.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

In 2011 werd Tomczyk, nota bene met een 'Jahreswagen' van het Audi Sport Team Phoenix, min of meer per ongeluk kampioen: nadat de gedoodverfde favorieten bij Audi in het begin van het seizoen nogal wat problemen kenden, scoorde Tomczyk verrassend goed en stond hoog in de tussenstand, waarop hij de status van beschermde rijder kreeg en anderen voor hem reden. Zo werd Tomczyk kampioen en kon eindelijk het predikaat van 'eeuwig talent' afschudden.

Na zijn kampioensjaar stapte hij echter over naar - toen - nieuwkomer BMW en nam het felbegeerde startnummer 1 mee naar het merk uit München. Bij BMW kon Tomczyk de verwachtingen echter nooit volledig waarmaken. De zesde plaats in 2014 was zijn beste klassering voor het wit-blauwe merk. Tomczyk blijft wel BMW-rijder, hij maakt volgend jaar de overstap naar de GT3-racerij.

Overigens zal dat niet de enige verandering in het DTM-veld zijn, want hoewel het nog niet officieel is gecommuniceerd, wordt bij alledrie de merken het aantal auto's gereduceerd van acht naar zes. Wel wordt serieus gekeken naar mogelijkheden om de motoren zo'n 100 pk meer vermogen te laten leveren en het aantal aerodynamische hulpmiddelen te verminderen, zodat de races spectaculairder worden.


Reacties

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 09 september 2016 18:43

    18 auto's is wel erg mager

    • 2
    • 0
     
    evert87 10 september 2016 00:26

    Ja helemaal mee eens,18 auto's zou een aanfluiting zijn voor deze prachtige klasse,waar ik al sinds 2001 naar de races naartoe ga.

    • 1
    • 0
     
    ace1 10 september 2016 10:24

    Voor het DTM zou het goed zijn als er meer merken mee zouden doen. Alleen heeft niet ieder automerk een V8 motor, maar merken als Cadillac, Jaguar, Lexus, Infiniti, moet toch kunnen in het DTM. Volvo heeft helaas geen V8 motor meer. Ford zou bijvoorbeeld een V8 motor van Ford USA kunnen gebruiken. En daarnaast kan men denken aan auto's als de Maserati Quattroporte en de Porsche Panamera.

    • 3
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 10 september 2016 10:45

    DTM is 1 groot politiek schaakspel. Als niet-Duitse autofabrikant moet je je handen hier niet aan branden.

    • 1
    • 1
     
    ace1 10 september 2016 11:03

    In het verleden hebben Alfa Romeo en Volvo ook meegedaan aan het DTM. http://www.autoblog.nl/nieuws/top-10-legendarische-historische-dtm-wagens-58838 Maar Ford en Opel en Porsche met een Porsche Panamera zouden een mooie toevoeging zijn aan het DTM.

    • 1
    • 0
     
    ace1 10 september 2016 11:10

    Ik weet niet of in 2017 de samenwerking op regelement gebied tussen het DTM en de Japanse Super GT-serie nog doorgaat? http://autosport.nl/klasse/nieuws/18970/dtm-en-japans-super-gt-gaan-samenwerking-aan http://autosport.nl/klasse/nieuws/20452/vanaf-2017-identiek-reglement-in-duitsland-japan-en-de-vs

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 10 september 2016 13:38

    Er wordt al jaren gepraat tussen DTM en SuperGT, daar zou ik mijn hoop niet op vestigen. DTM heeft b.v. invoer van 2L motor uitgesteld. Duitse merken gaan niet racen in Japan en Japanse merken niet racen in Duitsland. Eén en al politiek.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet