DRDO

DRDO: Races Dutch Race Driver Organisation boordevol actie

CY7H8272
Wilbert Groenewoud (voorgrond) ging meteen voor goud

Winnende debutant
De ervaren coureur Wilbert Groenewoud maakte voor de eerste keer kennis met de DRDO. Dat beviel hem goed. "Ik race al jaren in het weekend. Die evenementen kosten veel tijd en tijd is voor mij juist schaars. Het tijdschema van de DRDO spreekt mij aan. Ik rijd pas 's middags naar het circuit en werk daarna een volledig raceprogramma af." De DRDO viel om meerdere redenen in de smaak bij Wilbert. "De sfeer is goed. Het gaat er gemoedelijk en vrij relaxed aan toe. Iedereen helpt elkaar, dat spreekt mij aan. Het is ook leuk dat we met een goedgevuld veld rijden." Zijn conclusie: de DRDO is voor herhaling vatbaar. "Tijdens de Finaleraces ben ik er weer bij."
Dat betekent dat de gevestigde orde in de Specialsklasse er een geduchte tegenstander bij heeft. Wilbert won immers de tweede race met zijn Seat Ibiza, nadat hij in de eerste wedstrijd al de derde plek had veiliggesteld.

Successeconden bepalend
Michael Hermans, klassementsaanvoerder in de Specialsklasse met zijn Zilhouette, had mede dankzij zijn vier zeges dit seizoen veel 'successeconden' verzameld. In de eerste helft van de eerste race lag hij op kop, maar door zijn langere pitstop moest hij uiteindelijk genoegen nemen met de tweede plaats. Leen in 't Veld en Gerben van der Veen (Seat Ibiza TDi) profiteerden en grepen de zege.

BX5C0064
Erg geel, erg snel: de nieuwe BMW van Egbert Ellenkamp

In de tweede race was er succes voor Egbert Ellenkamp en Michael Blonk. Het duo reed hun eerste races met de 'nieuwe', knalgele BMW Compact van Egbert en pakte meteen het zilver. Ruud Sluiter (BMW Compact) eindigde als derde, zijn eerste podiumplek dit seizoen.

CY7H7830
Caspar Hogeboom was meteen succesvol

Winnende debutant (2)
Ook Caspar Hogeboom kwam, zag en overwon. Hij won de eerste race van de Standaardklasse met zijn BMW M3.
De race verliep nogal bizar. Na 16 ronden lag Robert den Engelsman op kop met zijn VW Golf TDi, gevolgd door de broers David en Marvin van Gelderen (beiden Suzuki Swift). Vervolgens vielen Robert en Marvin uit en viel David terug. Caspar was de lachende vierde: hij won de race. David werd toch nog tweede, voor de klassementsaanvoerders Peter Koopman en Gerard van Schajik.
In de tweede race nam Robert den Engelsman revanche; hij leidde van start tot finish.

CY7H7843
Verdiende zege voor Robert den Engelsman (voorgrond)

Caspar en David stelden de overige podiumplaatsen veilig.
Met nog vier races (twee evenementen) te gaan, zijn Peter Koopman en Gerard van Schajik keihard op weg naar de titel.

Volgende evenement: zondag 25 september, TT Circuit Assen

Uitslagen:

DRDO BMW M3 Cup:
Race 1: 1. Marc Dijkhuis, 24 ronden; 2. Jonas Wintermans, op 8.019 sec; 3. Dennis van der Linden, op 8.340.
Race 2: 1. Robert Westerholt, 12 ronden; 2. Peter Koelewijn, op 3.571 sec; 3. Marc Dijkhuis, op 4.015.

Stand na tien races: 1 Peter Koelewijn 162; 2. Dennis van der Linden 156; 3. Marc Dijkhuis 138.

DRDO Specials Plus:
Race 1: 1. Bastiaan Barenbrug, BMW M3 E36, 24 ronden. 2. Alexander Berger, BMW 130i, op 38.564 sec; 3. Robin Vogel – Henk Maassen van den Brink, VW Golf TDi, op 1:08.313.
Race 2: 1. Cees Lubbers – Arie Ruitenbeek, BMW M3 GTR, 12 ronden; 2. Robin Vogel – Henk Maassen van den Brink, op 8.777 sec; 3. André Seinen, BMW 130i, op 12.378.

Stand na tien races: 1. Hans Creemers en Jeroen de Roode, BMW 330 E30, 150; 2. Pim Kievit en Nick von Dincklage, VW Golf TDi, 110; 3. André Seinen, 102.

DRDO Specialsklasse:
Race 1: 1. Leen in 't Veld - Gerben van der Veen, Seat Ibiza TDi, 23 ronden; 2. Michael Hermans, Zilhouette, op 11.194 sec; 3. Wilbert Groenewoud, Seat Ibiza, op 21.009.
Race 2: 1. Wilbert Groenewoud, 12 ronden; 2. Egbert Ellenkamp en Michael Blonk, BMW Compact E46, op 8.205 sec; 3. Ruud Sluiter, BMW Compact, op 11.654.

Stand na tien races: 1. Michael Hermans 146; 2. Egbert Ellenkamp (125; 3. Raimond van Steen (BMW Compact) 119.

DRDO Standaardklasse:
Race 1: 1. Caspar Hogeboom, BMW M3, 22 ronden; 2. David van Gelderen, Suzuki Swift, op 1:00.463; 3. Peter Koopman en Gerard van Schajik, Seat Ibiza TDi, op 2 ronden.
Race 2: 1. Robert den Engelsman, VW Golf TDi, 12 ronden; 2. Caspar Hogeboom, op 19.156 sec; 3. David van Gelderen, op 26.731.

Stand na tien races: Peter Koopman en Gerard van Schajik 118, 2. Robert den Engelsman 67; 3, David van Gelderen 52.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet