Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Historic Grand Prix Zandvoort

Retro: De Historic GP voorbeschouwd (9): FIA Masters Historic Sports Car Championship

hgp2015-sat-20

Masters Historic Racing is ook dit jaar de 'hofleverancier' van de Historic GP. De Britse organisator neemt zoals gebruikelijk vier klasses mee, waarvan er twee FIA-status hebben. Imposant als altijd is het FIA Masters Historic Sports Car Championship, waarin op Zandvoort ook Nederland een woordje zal meespreken.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Het verhaal van de race
Het is een beetje een wapenwedloop geweest in dit kampioenschap, omdat de Lola-Chevrolet T70 Mk3B die je de afgelopen jaren in steeds grotere aantallen aan de kop van het veld ziet, nu ook als prachtig nagebouwd exemplaar te koop is. En zo eentje zal altijd sneller zijn dan een originele... Daar is dit jaar nieuwe concurrentie bij gekomen, van iets recentere open Lola's en Chevrons, zodat de rondetijden op Zandvoort dit jaar ongetwijfeld opnieuw lager zullen liggen. Zoals in elk Masters-weekend kennen de Historic Sports Cars maar één race, waarin het dus moet gebeuren. Er zijn tal van klasses, genoemd naar beroemde coureurs uit de jaren zestig en zeventig, maar de winnaars daarvan komen niet allemaal op een podium te staan. Doorgaans worden alleen de algemene top-drie en de snelste drie auto's in de pre-66-klasse op het podium gehesen.

hgp2015-sun-17

Duels om in de gaten te houden
Die klasse van de oudste auto's levert ook meteen een strijd op die je in het oog kunt houden. Twee brullende pre-66-auto's zullen hopelijk de hele race om elkaar heen cirkelen: de Cooper Monaco 'King Cobra' van Morgan-specialisten Keith Ahlers en Billy Bellinger versus de McLaren M1B van Chris Drake (misschien wel weer met een gastrol voor Michael Lyons, net als op de Nürburgring drie weken geleden). Vooraan moet je letten op Manfredo Rossi in zijn fraaie Osella-Abarth PA1 (op diezelfde Nürburgring voor het eerst winnaar), al zal het duel om de pole om twee coureurs draaien: Nick Padmore in de Chevron B19 van Max Smith-Hilliard, daarnaast Martin Stretton in de Lola T210 van Mark Piercy. In de kleine klasse van de Chevron B8'en wordt de strijd spannender dan ooit: de reguliere deelnemers Wilson/Greensall, Owen/Owen en Greg Thornton krijgen op Zandvoort gezelschap van maar liefst zeven extra B8'en!

Bijzondere auto's
Ben je op zoek naar anders dan anders? Kijk dan zeker naar de Dulon van Keith Martin of de schitterende KMW Porsche SP20 van Bernd Langewiesche.

hgp2015-sat-21

Opvallende gezichten
Vele Nederlanders maken hun opwachting in de race op Zandvoort. David Hart is er weer in zijn T70 Mk3B, Hans Hugenholtz brengt zijn nieuwe Ford GT40 mee, terwijl Jan Lammers de Ferrari 365 GTB/4 van Roelofs Engineering deelt met Nicky Pastorelli. Die laatstgenoemde reed de 'Daytona' op de Nürburgring al naar een mooie klassezege. Dat moet er nu wéér in zitten.

Sportscars op het Zandvoort van toen
Deze auto's waren nooit echt in een kampioenschapsvorm op Zandvoort te zien, al kwamen er begin jaren zeventig wel Europese GT's over de vloer, met name Porsches en Alpines. Eind jaren zestig stond de Trophy of the Dunes in het teken van de Porsche 906 en 908, onder meer bestuurd door Ben Pon, Gijs van Lennep en Toine Hezemans. Daar kwamen ook Britten op af zoals Mike de Udy en David Piper. De race van 1969 kwam nog het dichtst in de buurt van de wedstrijd die we komende zondag zullen zien: daarin verschenen 22 auto's aan de start, waaronder enkele T70 Mk3B's, een stel Chevron B8'en en de Nederlandse Abarths van het Veronica-team van Ed Swart. Lotus was er met twee fabrieks-62's voor John Miles en Brian Muir, terwijl David Prophet zijn McLaren M12 meebracht. In de race versloeg Gijs van Lennep (in de 908 van Pon) David Piper in zijn T70 Mk3B.

hgp2015-sun-20
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet