TCR Series

ADAC TCR Germany: Code rood en noodweer bepalen titelstrijd op Zandvoort

 T8Q8752

Voor het eerst streden de Duitse TCR-rijders op ons uitdagende circuit van Zandvoort. De eerste wedstrijd werd gekenmerkt door een startcrash van onze landgenoot Bas Schouten. De afwikkeling hiervan zorgde eerst voor een safetycarperiode en zelfs een code rood. Na de pauze mochten de rijders in een tien minuten durende sprintrace bepalen wie de rapste was. Oud Formule Ford-ster Antti Buri wist na een weergaloze inhaalactie de race te winnen. Tijdens de tweede race zorgden enorme plensbuien voor de nodige uitstapjes. Na zeven ronden stopte de wedstrijdleiding de race. Proczyk 'vaarde' op dat moment aan de leiding en won de race.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Co van der Gragt en Justin van Densen

Burri voor de start


Race 1: Antti Buri wint spectaculaire eerste race op Zandvoort
Meteen na de start komt de safety car de baan op. Uitgerekend de enige Nederlandse deelnemer Bas Schouten botst bij de start op zijn voorganger Niklas Mackschin, die niet wegkomt van zijn plaats. Enorme teleurstelling bij de rijder en zijn team die uit alle macht nog het afgebroken rechter voorwiel aan het einde van de pitstraat willen gaan repareren. Een tikkeltje naïef zullen we maar zeggen, omdat je al van afstand kon zien dat er flinke schade was opgelopen. En dat de monteur ook nog op een niet toegestane plek zijn werk wilde doen hielp ook niet echt mee. Reden voor de wedstrijdleiding om de wedstrijd achter de safetycar te stoppen door code rood.

untitled-7690

Het was al gelijk duidelijk dat Bas en zijn team hier niet mee weg zouden komen. Na de wedstrijd werd hun de deelname aan de tweede race op zondag ontzegd. Een enorme domper voor Schouten die zijn thuisrace op zondag vanaf de eerste startrij mocht beginnen.

TCR Burri

Na de ongeplande pauze wordt het veld voor 10 minuten weer achter de safetycar gestart. Er volgt een waanzinnige strijd om de koppositie. Annti Buri voert de druk op bij koploper Josh Files en weet in de laatste ronde in Bocht 10 de Brit te passeren via een ongekende inhaalactie, die herinneringen naar boven bracht van zijn glorieuze Formule Ford-tijd van enkele jaren geleden. Door de code rood en de lange pauze, gevolgd door de korte sprintrace wordt niet de vereiste 75 % van de raceafstand afgelegd, zodat in de titelstrijd maar halve punten worden uitgedeeld.

UITSLAG RACE 1

untitled-2101

Race 2: Proczyk wint tweede natte wedstrijd
Flinke regenbuien op zondagochtend zorgen voor een safety car rijke race, waar eigenlijk maar één volle ronde zonder safetycar wordt geracet. De regen zorgt voor de nodige plassen omdat het vele hemelwater niet goed van de baan kan weglopen. De wedstrijd wordt talloze keren onderbroken doordat de wat mindere goden in het veld vast komen te zitten in diverse grindbakken.

 T8Q8765

Door aquaplaning zijn de wagens onbestuurbaar geworden. Na zeven ronden vindt de wedstrijdleiding , na een uitglijder van Crocker, het welletjes en stopt de race.

untitled-2113

Harald Proczyk pakt na de herstart de leiding en door de vele safety car periodes en de ingekorte race is niemand in staat de Oostenrijker nog te passeren. De andere twee podiumplaatsen zijn voor Antti Buri en Mike Halder.
Josh Files blijft koploper in de titelstrijd met 192 punten, gevolgd op flinke afstand door Harald Proczyk (150,5) en Antti Buri met 116,5.

UITSLAG RACE 2

STAND

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet