Clio Cup

Clio Cup zorgt voor spektakel op Zandvoort tijdens de Masters

untitled-7571

Dat een klein startveld van 15 wagens niet altijd saai hoeft te zijn bleek uit de trainingen en twee races van de gecombineerde klassen Clio Cup Benelux en Clio Cup Central Europe. De acteurs zorgden het weekend voor een lach en een traan. Veel emoties op en naast de baan, met de nodige crashes, safety car-periodes en codes rood. Op zondag toch nog lachen bij Team Bleekemolen, na de winst van Sebastiaan voor vader Michael, de gok van Dillon Koster en de verrassende terugkeer van Marcel ter Horst.

Tekst: Gerrie Hoekstra/PR
Foto's: Co van der Gragt

Vrije trainingen
Op vrijdag begonnen de twee vrije trainingen van de gezamenlijke klassen Clio Cup Benelux en Clio Cup Central Europe al direct met twee codes rood. De leider in de stand van Central Europe Dino Calcum maakte kennis met de diepe grindbak van Bocht 9 en Thomasz Wójcik groef zich in in het grind van de Hans Ernstbocht. Roland Hertner rolde zijn Clio in de Tarzanbocht. Toch wel even wat anders voor de heren rijders, een 'Old School' circuit met links en rechts grindbakken in plaats van uitloopstroken. Sebastiaan Bleekemolen was de snelste in de eerste vrije training en Dino Calcum in de tweede. Goed om Dillon Koster weer terug te zien als rijder en teambaas op zijn Zandvoortse circuit en ook Marcel ter Horst liet zien bij zijn rentree in een Clio nog niets verleerd te hebben.

480 seb bleekemolen kwalificatie

Kwalificatie
In de kwalificatie op zaterdag liet Sebastiaan Bleekemolen zien niets van zijn snelheid ingeboet te hebben, hij reed naar een superieure polepositie. Prettige bijkomstigheid voor Team Bleekemolen was de tweede tijd voor René Steenmetz. Andreas Stucki was op de derde plaats de snelste in de Central Europe-klasse, op de voet gevolgd door Dillon Koster.

untitled-1795
Bijna zij aan zij op weg naar de Gerlachbocht. Sebastiaan Bleekemolen en René Steenmetz

Race 1
Team Bleekemolen had zich de eerste wedstrijd op zaterdag heel anders voorgesteld. Sebastiaan Bleekemolen en René Steenmetz, gestart vanaf de eerste rij, reden na de start bijna zij aan zij richting Gerlachbocht. Al waren zij Lewis Hamilton en Nico Rosberg op het hoogste niveau, ook bij de Clio Cup kan het tussen twee teamgenoten aardig uit de hand lopen.



Steenmetz zag een gat wat er waarschijnlijk niet was en Bleekemolen gaf geen ruimte, ging dwars en nam zijn collega mee naar de bandenstapels binnenkant Gerlachbocht, met veel schade tot gevolg.

untitled-1817

Een vreemde actie tussen deze twee ervaren rotten, die niet nodig was geweest. De safety car moest de baan op om gelegenheid te geven de brokstukken op te ruimen. Na de herstart moest de safetycar wederom uitrukken nadat Hertner op exact dezelfde plek, waar hij vrijdag zijn koprol meemaakte, zich ingroef in de oh zo moeilijke Tarzanbocht.

untitled-1798

Waar rijders negatief in het nieuws komen, zijn er ook mannen die hier voordeel uit halen. Andreas Stucki, Dillon Koster en Dino Calcum profiteerden optimaal. Hun onderlinge strijd was mooi om te zien, tot het moment dat ze driedik het Scheivlak ingingen. Koster zat aan de buitenkant en kreeg een tik van Calcum. Beide rijders schoven de grindbak in. De wedstrijdleiding was het gedrag op de baan zat en eindigde de race met een code rood.

untitled-1829
Dillon Koster zonder auto op weg naar het podium

dillon podium

(Foto: Chris Schotanus)

Toch nog lachende gezichten bij Koster en Calcum achteraf, doordat de uitslag één ronde voor de code rood werd aangehouden stonden de twee kemphanen toch nog als tweede en derde op het podium, met Stucki als winnaar. 'Good old' Michael Bleekemolen was met zijn vierde plaats de best geklasseerde Clio Cup Benelux rijder voor Marcel ter Horst op plaats negen algemeen.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet